به گزارش ایمنا، طرح ترافیک از موضوعات پرحاشیه در پایتخت است که نحوه اجرای آن همواره با نقدهای فراوان مواجه بوده است. منتقدان نه تنها مردم بلکه کارشناسان ترافیک، پلیس و حتی برخی مسئولان شهری هستند و گاهی این نقدها آنقدر اوج گرفته که سبب تغییراتی در اجرای آن شده است.
از جمله نقدهای که اخیرا توسط پلیس مطرح شد طولانی بودن ساعات طرح بود و سرانجام باعث شد شهرداری از مواضع خود کوتاه بیاید و یک ساعت از پایان ساعت طرح ترافیک را کاهش دهد.
بر اساس قانون شورای شهر نمیتواند تغییراتی در نحوه اجرای طرح اعمال کند چرا که در شورای ترافیک هیچ یک از اعضای شورای شهر اعم از رئیس شورا و یا اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل حضور ندارند. برخی شورای شهریها هم معتقدند که طرح ترافیک به طور کلی در تهران پیوست مطالعاتی، اجتماعی، ترافیکی و اقتصادی ندارد و معاونت حمل و نقل شهرداری طرحی را بدون انجام مطالعات و اقدامات کارشناسی در شورای ترافیک ارائه کرده و اعضا را توجیه و پس از آن، این طرح به تصویب رسیده است.
هر چند شورای شهر تهران نقشی در نحوه اجرای طرح ترافیک ندارد ولی در رأس تعیین میزان نرخ طرح ترافیک است و تا اعضای شورا میزان نرخ را تصویب نکنند، نرخهای جدید در این زمینه قابل اعمال و اخذ از شهروندان نیست.
از موضوعات دیگر انتقادی به طرح ترافیک، نرخ آن است که سال گذشته حداکثر حدود ۴۲ هزار تومان بود و البته شرایطی مانند دارا بودن معاینه فنی برتر و قرار داشتن در محدوده طرح ترافیک باعث میشد که از میزان نرخ آن کاسته شود. تردد در ساعات اوج و غیر اوج ترافیک هم از دیگر ملاکهای مؤثر در میزان نرخ محسوب میشد.
پرونده نرخگذاری عوارض در حال حاضر در شورای شهر باز است و اعضای شورا موظف هستند تا ۱۵ بهمن تکلیف این عوارض از جمله نرخ عوارض طرح ترافیک سال ۹۹ را تصویب کنند. البته بخشی از این نرخگذاریها در حوزههایی مانند پارک حاشیهای هفته پیش در صحن شورا به تصویب رسید و موضوع عوارض طرح ترافیک هم به احتمال زیاد طی ۲ تا ۴ روز آینده نهایی میشود.
در حال حاضر لایحه پیشنهادی نرخ طرح ترافیک توسط شهرداری تهران به شورای شهر ارسال شده است و کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و اعضای شورا در حال چکشکاری آن هستند.
برنامه شهرداری برای گرانی ۴۰ درصدی طرح ترافیک
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این موضوع اظهار کرد: پیشنهاد و لایحهای که شهرداری در این زمینه به شورای شهر ارسال کرده مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی نرخ طرح ترافیک است ولی کمیسیون عمران و حمل و نقل چندان موافق این قضیه نیست. به نظرم کسانی که پیشنهادات این چنینی مطرح میکنند از جامعه بیخبر هستند و خیلی نمیدانند که در سطح جامعه چه اتفاقاتی افتاده است. بنابر این به دنبال افزایش و گران کردن هستند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: ما موافق گران کردن طرح ترافیک نیستیم ولی یک واقعیتی وجود دارد آن هم افزایش نرخ تورم سالیانه که بهتر است طرح ترافیک نیز بر اساس نرخ تورم به صورت کارشناسی بررسی شود و ما نیز به دنبال رفع اشکالات در لایحه جدید بر همین اساس هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل در شورای شهر مشغول بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری هستند و پس از آن ما نیز نظرمان را مطرح میکنیم.
علیخانی در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ طرح ترافیک مشابه افزایش نرخ سالیانه بلیت اتوبوس و تاکسی ۲۰ درصد خواهد بود، گفت: نظر ما کمتر از ۲۰ درصد است البته نرخ تورم سالیانه ۲۶ تا ۲۷ درصد به صورت رسمی اعلام شده ولی ما ممکن است برای بعضی کاهش نرخ طرح هم داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: در لایحه قبلی شهرداری در این زمینه مشکلاتی در مورد طرح ترافیک سرویس مدارس یا مینیبوس سرویس ادارات وجود داشت که ما تلاش میکنیم برای طرح سال ۹۹ این مشکلات را رفع کنیم. لذا به طور کلی اصلاحاتی در نظر داریم و بر همین اساس نرخ طرح برای برخی نیز کمتر میشود.
وی اعلام کرد: همچنین تخفیفاتی را بنا داریم بیشتر کنیم و مشوقها نیز افزایش یابد تا مردم ترغیب شوند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و یا خودروهایشان را برای رفع آلایندگی مورد بررسی قرار دهند. به طور مثال خودروهای فرسوده به سمت رفع اشکال آلایندگی پیش روند. همچنین از مشوقهای دیگر این است که اگر رانندگان نقداً عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند بتوانند از تخفیف لازم بهرهمند شوند.
علیخانی در مورد رزروی شدن طرح ترافیک گفت: در گذشته سهمیهای حدود ۷۰ هزار مورد وجود داشت سهمیهای به صورت روزانه در نظر گرفته شده بود ولی در حال حاضر در مورد رزروی شدن بحثی نداشتهایم و اگر شهرداری پیشنهاداتی داشته باشد آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
کاهش ۵۰ درصدی درآمد شهرداری از طرح
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد درآمد حاصل از طرح ترافیک گفت: در سال جاری ۵۰ درصد از درآمد شهرداری از طریق طرح ترافیک وصول نشد و این موضوع به دلیل اشکالات اجرای طرح بود چرا که با روش قبلی مردم بدهکار میشدند و اکنون تلاش داریم مکانیزمی در نظر گیریم که شهروندان نقداً عوارض را پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع نرخ عوارضها تا ۱۵ بهمن تعیین تکلیف خواهد شد و سعی میکنیم در هفته جاری این موضوع را به سرانجام برسانیم.
شهرداری: نرخ طرح تغییرات چندانی ندارد
اما عمار سعیدیانفر، مدیر واحد ساماندهی محدودهها و طرحهای ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره این لایحه به خبرنگار فارسگفت: نرخ طرح به طور کلی تغییرات چندانی برای سال آینده ندارد ولی موضوعاتی مانند رزروی شدن روزهای تردد برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد شهرداری نرخ پایه عوارض ورود به محدوده های ترافیکی از ٢٣ هزار تومان به ٢٨ هزار تومن در سال ٩٩ افزایش خواهد یافت. همچنین تخفیفاتی برای دارا بودن معاینه فنی برتر پیشبینی شده است.
طرح ترافیک رزروی میشود
یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم درباره این موضوع گفت: برنامه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این است که در سال آینده شکل ورود شهروندان به محدوده طرح ترافیک به شکل رزرو شده از پیش باشد. برای رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک هر شهروند میتواند با ورود به تارنمای تهران من تاریخ ورود خود به محدوده را رزرو کند.
وی افزود: این طرح محدود به بازه زمانی مشخص نیست و هر شهروند میتواند حتی ۱۰ دقیقه قبل از ورود به محدوده ترافیکی رزرو ورود خود را انجام دهد. همچنین ما میخواهیم برای رعایت سقف تردد در محدوده طرح ترافیک، ورود در این محدوده را در سال آینده به شکل رزرو از پیش اجرا کنیم.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر تعداد رزروها در روز برای ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از سقف تعیین شده باشد، ما اجازه رزرو بیشتر به شهروندان نخواهیم داد. که البته اجرای این طرح (رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک) منوط به تصویب آن در شورای شهر تهران است.
پرونده عوارض روی میز شورای شهریها
طرح ترافیک از موضوعات پرحاشیه در شهر تهران محسوب میشود که دلیل اصلی اجرای آن کاهش ترافیک در پایتخت و مقابله با آلودگی هواست، آلودگی که امسال بیشتر از سال پیش بود و حناچی نسخه مقابل با آن را بارش باران و وزش باد اعلام کرد.
برخی از کارشناسان ترافیکی معتقدند، طرح ترافیک کارایی نداشته و هدف اصلی آن درآمدزایی برای شهرداری است درآمدی که در حال حاضر با شرایط اقتصادی کنونی بیشتر به آن نیاز دارد. البته این موضوع بارها از سوی مدیران شهری رد شده و حتی محسن پورسیدآقایی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت در آمد شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک نه تنها افزایش نیافته بلکه کمترهم شده و هدف ما از اجرای طرح، نه درآمدزایی بلکه مقابله بهتر با آلودگی هوا است.
طرح ترافیک چه با هدف کاهش آلودگی هوا و چه با هدف درآمدزایی برای شهرداری، برنامهای است که مدیریت شهری تهران و دیگر اعضای شورای ترافیک آن را تأیید و تصویب کردهاند و شهروندان تهرانی هم ملزم به اجرای آن هستند. حالا هم پرونده نرخگذاری جدید آن در شورای شهر باز شده و باید دید تصمیم نهایی شورایشهریها در این زمینه چیست و آیا زور شهرداری به افزایش ۴۰ درصدی نرخ طرح ترافیک میرسد؟
منبع: فارس
نظر شما