وابستگی اقتصادی به گردشگری آسیب بیشتری دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و فعال گردشگری در بخش خصوصی گفت: باید اخطار داد که وابستگی اقتصادی به گردشگری آسیب بیشتری نسبت به وابستگی اقتصادی به نفت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد زاهدی صبح امروز- سه شنبه ۲۶ آذر ماه- در دومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اظهار کرد: در ادبیات گردشگری تعریفی برای مقصد رقابتی ارائه شده است که مشخصه هایی را برای آن بر می شمارد مشخصه اول این است که باید گردشگرانی بیایند که پول بیشتری خرج کنند یعنی مقصد بر تعداد گردشگران میزان هزینه کرد آن ها مهم است بنابراین ما باید به دنبال گردشگری باشیم که پول بیشتری را هزینه کند. 

این فعال گردشگری بخش خصوصی ادامه داد: مقصد رقابتی هم پول بیشتری می آورد و هم گردشگر بیشتری را جذب می کند، مشخصه دیگر این است که این گردشگر راضی و خشنود از سرزمین ما برود وخاطرات و تجربیاتی باخود می برد که آن ها را صرفا برای خود نگه نمی دارد و سفیر بازاریابی کشور می شود.

زاهدی تصریح کرد: مقصد رقابتی گردشگر را شاد می کند و برای او تجربیات خوبی ایجاد می کند اما در عین حال این کار را رایگان انجام نمی دهد چراکه گردشگری که برایش هزینه شده باشد اما در کشور ما پول خرج نکند فایده ای نخواهد داشت.

وی دامه داد: اگر قرار باشد ما فرودگاه، راه آهن،هتل و... را بسازیم اما گردشگر در ان پول خرج نکند کاری بیهوده انجام داده ایم و اگر گردشگری سودی ایجاد نکند رقابتی نخواهد بود.

این فعال گردشگری بخش خصوصی تصریح کرد: یکی از ذی نفعان صنعت گردشگری مردم محلی هستند و باید منافع گردشگری در جیب آن ها صدا کند و اگر این اتفاق نیفتد آن ها گردشگران را دوست نخواهند داشت چراکه آمدن این گردشگر تکانی در جیب او ایجاد نکرده است.

زاهدی ادامه داد: مقصد رقابتی مقصدی است که رقابتی بودن آن استمرار دارد و داشت های خود را ازبین نمی برد در واقع آن را حفظ می کند اما پنهان نمی کند.

وی افزود: آمار ها حاکی از این است که هرچه شاخص رقابت پذیری بالاتر بوده  گردشگر پول بیشتری خرج کرده است حال سوال دیگری این است که گردشگری پایدار چیست؟

این فعال گردشگری بخش خصوصی تصریح کرد: گردشگری پایدار آن است که ابتدا آثار جاری و آتی خود را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی حساب می کند و بررسی می کند بنابراین پایداری مستلزم عمل محاسبه است در بسیاری از موارد ما درک دقیقی از مسائل احتمالی نداریم.

زاهدی  با بیان اینکه از میان هزار پایگاه بوم گردی در ایران چهارصد مورد از آن در اصفهان است، اضافه کرد: باید دید کسانی که به این سمت می آیند راجع به ان توجیه هستند؟ آثار فرهنگی و اجتماعی این شکل از گردشگری چه خواهد بود؟

وی افزود: تمام تلاش ما باید این باشد که پایداری تضمین شود در واقع اگر لازم است دو هزار پایگاه گردشگری داشته باشیم اشکالی ندارد اما من می گویم باید در شرایطی پایدار باشد.

این فعال گردشگری بخش خصوصی با اشاره به اینکه بسیاری از ما می دانیم که شکل غالب گردشگری در اصفهان فرهنگی تاریخی است، ادامه داد: باید اخطار داد که وابستگی اقتصادی به گردشگری آسیب بیشتری نسبت به وابستگی اقتصادی به نفت دارد. بنا براین مقصدی پایدار می تواند از منافع خود به شکل مناسب بهره برداری کند، برای نمونه درهای پارک های ملی ما به روی گردشگران بسته است که علت آن را نیز حفاظت عنوان می کنند می پرسیم چرا حفاظت را افزایش نمی دهید می گویند منابع مالی نداریم؛ حال آن که اگر گردشگر را به پارک راه دهیم واز او پول مناسبی دریافت کنیم می توانیم از آن برای بهبود حفاظت پارک استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: دونهاد که کم ترین میزان بودجه را در کشور دارند؛ سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و این اوج توجه ما را به این دو بخش نشان می دهد؛ اگر منابع مالی ندارید بگذارید مردم بازدید کنند ومنابع مالی ایجاد کنید. متاسفانه ما منابع خود را رها کرده ایم.

این فعال گردشگری بخش خصوصی در تعریف مقصد پایدار گفت: مقصد پایدار مکانی است که فرایند های اکولوژی خود را حفظ  و هدایت کند، حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست خود را جدی می گیرد، میراث فرهنگی خود و ارزش های سنتی جامعه را حفظ کند، مردم خود را نرم خو بار می آورد و به آن ها یاد می دهد که گردشگران را دوست بدارند.

زاهدی با بیان اینکه گردشگران اصفهان را بسیار دوست دارند، عنوان کرد: علت این علاقه را بررسی کرده ام؛ گردشگران اصفهان را به علت اصالت آن دوست دارند و اگر چنین فضایی به یک فضای بازاری تبدیل شود فاتحه آن خوانده است.

وی ادامه داد: مدیران گردشگری پایدار باید اجازه دهند که بخش خصوصی کار خود را انجام دهد و رقابت منصفانه ای بین فعالان بخش خصوصی صورت بگیرد و مشارکت ذی نفعان را جدی بگیرد. همچنین شک نکنید که باید جیب گردشگران را خالی کرد.

این فعال گردشگری بخش خصوصی  با اشاره به اینکه حال باید تفاوت مقصد رقابتی و پایدار را بیان کرد، تصریح کرد: این دو با هم هیچ تفاوتی ندارند؛ هر مقصدی پایدار باشد قطعا رقابتی و بالعکس است.

کد خبر 401643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.