خروج از برجام مشکلات ایران را دوچندان می کند

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: در مقطع فعلی ممکن است مقامات دولتی تهدید به خروج از برجام را مطرح کنند، اما واقعیت این است که این امر به هیچ عنوان در برنامه های دولت دوازدهم نیست.

شهروز ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون احتمال خروج ایران از  برجام بعد از تشدید تحریم های اخیر آمریکا گفت: در شرایطی که تنش بین ایران و آمریکا به صورت پلکانی در حال افزایش است، هر دو کشور ایران و آمریکا به دنبال سنجش اهداف آشکار و پنهان یکدیگر هستند و به نوعی وارد یک بازی کاملا استراتژیک شده اند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان افزود: طبیعتا در این بازی اشخاص می بایست حرکت بعدی حریف را حدس بزنند؛ به ویژه در  شرایط بحرانی که جو روانی نیز بر این بازی سایه می اندازد و به نوعی یک بحران تصمیم گیری برای هر دو کشور به وجود می آید.

وی تأکید: اگر دیپلمات‌های ایرانی هدف این فشار های حداکثری آمریکا را بر مبنای رسیدن به مذاکره با ایران تلقی کنند، به احتمال زیاد زیر بار مذاکره با آمریکا نخواهند رفت و چه بسا باتوجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بی اعتمادی سیاستمدارن و تصمیم گیران ایرانی نسبت به دولت ترامپ، منتظر نتایج انتخابات پیش رو در آمریکا بمانند.

ابراهیمی ادامه داد: این در حالی است که هدف آمریکا از فشارهای اقتصادی تنها رسیدن به مذاکره با ایران نیست، بلکه مقامات این کشور به دنبال بهانه جویی جهت اقدام نظامی علیه ایران هستند.

خروج از برجام در برنامه دولت دوازدهم نیست

وی تصریح کرد: در واقع آمریکا با خروج از برجام به دنبال رفتار متقابل و تحریک ایران جهت خروج از برجام است که بهانه ای مناسب برای تبلیغات سوء علیه ایران در مقابل طرف های اروپایی پیدا و کشورمان را در دنیا منزوی کند. در این شرایط خطا در سنجش استراتژی و اهداف طرف مقابل هزینه های زیادی را برای هر دو کشور به بار می آورد.

این استاد روابط بین الملل افزود: دولت ایران همواره تلاش می‌کند تا جایی که امکان دارد به تعهدات خود در برجام ادامه دهد؛ مگر آنکه زمانی برسد که سیاست نظام دیگر ماندن در برجام نباشد، اما در مقطع فعلی ممکن است مقامات دولتی تهدید به خروج از برجام را مطرح کنند، اما واقعیت این است که این امر به هیچ عنوان در برنامه های دولت دوازدهم نیست.

وی افزود: متاسفانه ایران در کنار مشکلات خارجی، در حوزه سیاست های داخلی نیز موفق عمل نکرده است و هیچ توافقی در نظام جهت رفع مشکلات اقتصادی اندیشیده نشده است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: طبیعتا دشمنان ایران از این فرصت برای پیش برد اهداف خود استفاده می کنند؛ لذا اگر بخواهیم در این شرایط از برجام خارج شویم مشکلات ایران نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه دوچندان می شود؛ چرا که هدف آمریکا همین خروج ایران از برجام است.

این استاد روابط بین الملل افزود: مقصر اصلی بن بستی که ایران در آن گرفتار شده، بیش از آنکه آمریکا و دشمنان باشند، خودمان هستیم، زیرا در حوزه سیاست خارجی منافع خود را به گونه ای تعریف کرده ایم که باعث ایجاد محدودیت برای ایران شده است و راه را برای تعامل منطقه ای و جهانی بسته است؛ در صورتی که ایران می‌توانست با جهان تعامل گسترده ای داشته باشد و در ساختار اقتصاد جهانی سهم بزرگی را از آن خود کند.

کد خبر 374913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.