۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
همسرآزاری زنان پنهان است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: همسرآزاری عاطفی در هر دو جنس زن و مرد شیوع دارد، در مردان این نوع همسرآزاری از نوع بی‌توجهی و غفلت است، بیشتر دیده می‌شود اما همسرآزاری زنان به دلیل مسائل فرهنگی چندان مطرح نمی‌شود و در اکثر موارد پنهان است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در قالب تماس حضوری و تلفنی به مراجعان خودمعرف یا ارجاع شده از طرف ارگان‌ها، مردم و مراجع قضایی و انتظامی پاسخگوست.

وی در خصوص اقدامات لازم برای زنان خشونت‌دیده افزود: به طور خاص یک مرکز تحت عنوان "خانه امن" تحت پوشش بهزیستی اصفهان برای این زنان درنظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه زنانی که دچار مشکلات حاد هستند به این مراکز ارجاع داده می‌شوند تصریح کرد: در همه موارد هر زن خشونت دیده‌ای از همسر یا خانواده خود جداسازی نمی‌شود و در موارد خفیف تنها سعی بر ارجاع زوجین به مراکز مشاوره زوج‌درمانی و خانواده‌درمانی است تا اگر همسر آزارگر اختلالات روان‌پزشکی دارد تحت درمان قرار بگیرد.

به صورت میانگین ماهانه پنج نفر به خانه امن مراجعه می‌کنند

وی با بیان اینکه مراجعه موارد حاد آمار چندان بالایی ندارد اظهار کرد: به طور متوسط حدود پنج نفر در ماه به خانه امن ارجاع داده و به شکل اقامتی پذیرش می‌شوند که این افراد همگی در معرض یا تکرار خشونت بوده‌اند که با دستور قضایی در خانه امن پذیرش می‌شوند.

ناجی با تاکید بر انجام مداخلات در خانه امن با حضور نیروهای متخصص گفت: همه مداخلات توسط مددکار و روانشناس انجام می‌شود و با ارتباط با خانواده اصلی فرد به دنبال راهکارهای بازگشت این زنان به خانواده با انجام تضمین‌های روانی و اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه هدف اقدامات مداخله‌ای اورژانس اجتماعی بازگشت زنان به خانواده است تصریح کرد: اگر مشکلات روانپزشکی و مداخله‌ای برای افراد لازم باشد در اورژانس اجتماعی اقدامات لازم برای این امر انجام می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه یک مرکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده در اصفهان وجود دارد گفت: معمولا زنانی که در اورژانس اجتماعی پذیرش می‌شوند سرپناه یا خانواده به سامانی ندارند.

وی هدف اورژانس اجتماعی را تشخیص به موقع مشکل دانست و افزود: اورژانس اجتماعی در تلاش است مشکلات خانوادگی و مشکلات مربوط به کودکان، دختران، زنان و سالمندان و افراد در معرض آسیب را زود تشخیص دهد وقبل از اینکه آن آسیب به شکل بحران دربیاید مداخلات مددکاری، روانشناختی برای آن انجام شود تا این بحران مهار شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی سعی بر کنترل و مدیریت آسیب‌های روانی و اجتماعی در خانواده و جامعه دارد، گفت: کودک آزاری، سالمندآزاری، همسرآزاری یا حتی افراد دارای افکار خودکشی و دچار افسردگی که نسبت به زندگی احساس یاس دارند به مراکز مشاوره ارجاع شده و تحت نظر روانپزشک قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود  هشت هزار تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی برقرار شد اظهار کرد: بیشتر همسرآزاری که به اورژانس اجتماعی گزارش شده در خصوص آزار و اذیت زنان بوده است.

ناجی با تاکید بر اینکه همسرآزاری انواع مختلفی اعم از فیزیکی و عاطفی دارد تصریح کرد: همسرآزاری عاطفی در هر دو جنس زن و مرد شایع است در مردان این نوع همسرآزاری بیشتر از نوع بی‌توجهی و غفلت است اما همسرآزاری زنان به دلیل مسائل فرهنگی چندان مطرح نمی‌شود و در اکثر موارد پنهان است.

کد خبر 372642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.