هوا و هوس زندگی انسان را پر از گره کور می‌کند

مرجع عالیقدر شیعه و رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: هرکس تابع خواهش‌های نفسانی است و به خداوند توجه ندارد، دچار زندگی سختی خواهد شد که با دلهره، پریشانی و اضطراب خاطر، عجین است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مظاهری، این مرجع عالیقدر تقلید در درس اخلاق خود با عنوان شرح چهل حدیث، در شرح حدیث سی‌ و چهارم با عنوان« عواقب ترجیح تمایلات نفسانی بر دستورات الهی» گفت: کسی که اهل هوا و هوس است، دنیای او پر از گرۀ کور می‌شود و هر گرهی که باز می‌شود، گرۀ دیگری در زندگی‌اش بسته خواهد شد و به‌طور کلی زندگی او روی برکت و گشایش را نخواهید دید.

این مرجع عالیقدر تقلید افزود: قرآن کریم، در آیه‌ای، زندگی ناخوش و همراه با سختی و تنگی را نتیجۀ غفلت از یاد خدا می‌داند و می‌فرماید: «مَنْ أَعْرَضَ ‏عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَة ضَنْکاً»؛ هرکه از خدا و ذکر او رویگردان است، به عبارت دیگر، هرکس تابع خواهش‌های نفسانی است و به خداوند توجه ندارد، دچار زندگی سختی خواهد شد که با دلهره، پریشانی و اضطراب خاطر، عجین است.

آیت الله مظاهری خاطر نشان کرد: حتی ممکن است ثروت، قدرت و امکانات دنیوی داشته باشد، امّا گره‌‏های درهم پیچیده‏ای سراسر زندگی او را فرا می‌گیرد و توان گشودن گره‌ها را نخوهد یافت.

وی افزود: بعضی افراد واقعاً در مسائل زندگی سردرگم شده و به درد «چه کنم، چه کنم» مبتلا هستند. کار این افراد و مشکلات آنها به هیچ وجه، جمع نمی‌شود. گره‌های آنها باز نمی‌شود، یا اگر باز شود، گرۀ محکم دیگری بسته خواهد شد. امّا اگر به‌جای هوا و هوس، به معنویّات رو بیاورند و به فکر خدا و آخرت باشند، کارهای آنها جمع و جور می‌شود.

کد خبر 370257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.