هزارپا فیلمی بدون نقاب

این روزها فیلم هزارپا در آمارهای سینمایی اعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و علاوه برآن با حضور عجیب و غریب در سینمای خانگی نیز توجهات را به خود جلب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم هزارپا آخرین اثر ابوالحسن داوودی کارگردان با سابقه‌ سینما ایران است. هر چند ابوالحسن داوودی گهگاه با ساختن فیلم‌هایی مثل «زادبوم» در طبقه‌بندی فیلمسازانی قرار می‌گیرد که می‌خواهند نشان بدهند عمیق‌تر به مسائل اجتماعی نگاه می‌کنند، ولی خوشبختانه موقع ساختن کمدی از این ساحت فاصله می‌گیرد. «هزارپا» یک کمدی سرگرم‌کننده است که ذره‌ای ادای روشنفکری در آن وجود ندارد. از عامه‌پسند بودن خودش خجالت نمی‌کشد و به همین دلیل هم توانسته بالای ۲۴ میلیاردتومان بفروشد.

لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران قاعدتا به فیلمی می‌رسد که به مخاطبش دروغ نگوید. «هزارپا» این خاصیت را دارد. پرفروش بودن لزوما به معنای خوب بودن یک فیلم نیست ولی پرفروش‌ترین شدن قابلیتی است که نیازمند حمایت میلیون‌ها نفر است. بعید به نظر می‌رسد که فیلمی بتواند به میلیون‌ها نفر دروغ بگوید و نقاب به چهره بزند.

رضا (رضا عطاران) و منصور (جواد عزتی) با دزدی و کارهای خلاف روزگار می‌گذرانند. رضا یک پای خود را از دست داده است. او متوجه می‌شود که دختری پولدار (سارا بهرامی) تصمیم گرفته است تا با جانبازی ازدواج کند. ماجراهای فیلم هزارپا در دهه‌ی شصت شمسی و بعد از جنگ تحمیلی می‌گذرد.

شاید بتوان گفت که داستان و شخصیت پردازی، دو اصل مهم و پایه‌ی اصلی هر فیلمنامه ای هستند. که خب در این فیلم نه داستان سر راست و چفت و بست داری وجود دارد و نه شخصیت پردازی درستی صورت گرفته است.

داستان فیلم هزارپا از روابط علی و معلولی پیروی نمی‌کند. بعنوان مثال در صحنه‌ای که ترمز ماشین رضا بریده است و هم زمان با نیروهای منافقین درگیر است، ناگهان کات می‌خورد به گفتگوی او با منصور در داخل حیاط، بی آنکه بدانیم چه اتفاقی افتاده است و یا اصلاً این صحنه‌ها چه ربطی به داستان اصلی دارد و در مورد داستان‌های فرعی و حضور برخی از شخصیت‌های فرعی نیز تکه تکه‌هایی هستند که در کنار هم فیلمنامه‌ را تشکیل داده‌اند، که در اصل داستان و در پیشبرد آن نقشی ندارند.

این فیلم که به تازگی با دو قسمت وارد سینماهای خانگی شد،اعتراض‌های بسیاری را از سوی مردم و رسانه‌ها نسبت به نحوه توزیع، قیمت فیلم و دو قسمتی شدن آن به جان خرید و در آخر علیرضا اقبالی مدیر بازرگانی مؤسسه ریزموج، نسبت به حواشی مطرح شده واکنش نشان داد.

نسخه نمایش خانگی فیلم با نسخه سینمایی فیلم هزارپا متفاوت است و در این نسخه ۸۵ دقیقه حذف شده نیز اضافه شده و به همین دلیل فیلم در ۲ نسخه دی‌وی‌دی به نمایش خانگی عرضه شده است.

کد خبر 370118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.