برجام ملاک عمل و الزامات دیگر مردود است

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان ارتباط سالم و سازنده با اروپا بر مبنای احترام متقابل، از موضع برابر و بدون دخالت در امور داخلی یکدیگر است.

به گزارش ایمنا، محمود واعظی اظهار کرد: ما معتقدیم در دنیای کنونی که برخی در تلاشند تا از طریق یکجانبه‌گرایی و نقض تعهدات بین‌المللی، جامعه جهانی را با بحران مواجه سازند، ایران و اروپا می‌توانند از طریق همکاری و تعامل در جهت ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که "ارزیابی شما از بیانیه اخیر اتحادیه اروپا درباره ایران چیست؟ "، گفت: این بیانیه حاوی نکات مثبت و منفی در قبال ایران است. از اینکه اتحادیه اروپا یک بار دیگر از اجرای کامل برجام حمایت کرده است استقبال می‌کنیم و معتقدیم اتحادیه باید در عمل این موضع خود را به اثبات رساند.

رییس دفتر رییس جمهور، تشکیل ساز و کار حمایت از مبادلات تجارت (ساحات) را در این زمینه - هرچند که با تأخیر زیاد انجام گرفته- یک قدم اولیه در اجرای تعهدات اروپا است و اظهار کرد: اروپا وفق برجام متعهد است این ساز و کار را عملیاتی کند تا کلیه عملیات تجاری که در چارچوب برجام پیش‌بینی شده، از طریق آن انجام شود.

واعظی در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه‌ها میان سازوکار ساحات و اجرای گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATFپیوند داده شده، آیا چنین بحثی مطرح هست؟"، گفت: در بیانیه سه کشور و بیانیه اتحادیه اروپا، تشکیل ساحات مشروط به الزامات FATF نشده است، ما تأکید می‌کنیم که برجام ملاک عمل است و الزامات دیگر مردود است.

وی افزود: البته، ارتباطات خارجی ما وسیع است و کار اقتصادی با اروپا بخش کوچکی از تعاملات اقتصادی و تجاری ما با جهان است. ما با کشورهای مختلف تعامل داریم و به گسترش روابط با همسایگان اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم. این روابط در حوزه‌های مختلف فعال است و دولت مصمم است که روابط اقتصادی با همسایگان بسیار گسترده‌تر از سابق باشد.

منبع:ایسنا

کد خبر 366831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.