از لباسهای عجیب بازیگران جشنواره فجر تا ماجرای دستهای کثیف

دولت فراجناحی، طرح یک فوریتی مبارزه با دست‌های کثیف ، رژه لباس‌های عجیب ستاره‌ها در جشنواره فجر، کاهش ۸۵ درصدی فقر ایران و عملکرد اروپا در سناریوی SPV از مهمترین عناوین خبری امروز دو شنبه -۱۵بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

به گزارش ایمنا، روز یکشنبه-۱۴ بهمن- بعد از سال‌ها یکی از طرح‌های مهمی که همه چشم انتظار آن بودند به تا حدودی به سرانجام رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی یک فوریت طرح اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی به صورت فوریت‌دار موافقت کردند. روزنامه قانون عکس یک خود را به خبر موافقت با طرح یک فوریت «اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی» اختصاص داد و در تیتر نوشت:«دست‌های کثیف زیر ساطور مجلس»

 در ادامه قانون با اشاره به لزوم تصویب و اجرای همگانی این طرح یک فوریت مجلس افزود: بی‌شک اگر بررسی‌هایی صورت بگیرد و مشخص شود که مسئولان نظام جمهوری اسلامی دارایی‌های خود را از کجا آورده‌اند، خیال مردم راحت می‌شود و همه آن‌هایی که به صورت نامشروع و خلاف از بیت‌المال برداشت کرده‌اند مشخص شده و دیگر انگشت اتهام به سمت همه مسئولان برده نمی‌شود. از طرفی نیز برخی نمی‌توانند ادعا کنند اموالی که دارند را به ارث برده‌اند یا از راه صحیح به دست آورده‌اند. امیدواریم این طرح که ریشه پاک و مناسبی دارد به درستی تصویب و اجرا شود و تنها اهرمی برای فشار به یک قشر وجناح در کشور نباشد و دست بقیه افراد و جریان‌ها را رها نکند و به صورت فراگیر همه را بررسی کند.

روزنامه جوان صفحه نخست خود را به عزیمت پاپ فرانسیس به امارات اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«غسل تعمید قاتلان کودکان یمنی». جوان در ادامه به گفت وگوی امیل نخله، مقام سابق سازمان سیا با روزنامه نشنال‌کاتولیک‌ریپورتر پرداخت که گفته است: وقتی امارات همچنان در جنایات انسانی یمن شرکت دارد، دیدار پاپ از امارات گزینه مناسبی نیست. اگر او مسئله یمن را در دیدارش مطرح نکند، بخش زیادی از اعتبارش را در خاورمیانه از دست خواهد داد.

 سرویس فرهنگ و هنر روزنامه همدلی عکس یک امروز را به لباس بازیگران جشنواره فجر اختصاص داد و در تیتر خو د آورد: «جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر روز چهارم خود را با رژه لباس‌های عجیب ستاره‌ها پشت سر گذاشت»  همدلی در ادامه با اشاره به اینکه نوع پوشش امری شخصی محسوب می شود، افزود: هر چند انتخاب پوشش در چارچوب شرع و عرف، امری شخصی است، ولی به نظر می رسد حضور در معتبرترین جشنواره ملی سینمای ایران نیازمند رعایت حداقل‌هایی است تا شان و اعتبار از دست رفته خود را بازیاید. اسکار به عنوان بزرگترین اتفاق سینمایی جهان، پر مخاطب ترین و جذاب ترین فرش قرمز دنیا را دارد ولی به ندرت بازیگرِ مردی را می بینیم که لباسی به غیر از کت و شلوار رسمی بر تن کند، زنانِ بازیگر هم هر چند آزادی عمل بیشتری نسبت به هنرمندان ایرانی برای انتخاب پوشش دارند، اما از قواعدی نانوشته پیروی می کنند. به طور مثال «لیدی گاگا»، خواننده و بازیگر نامدار آمریکایی که به پوشیدن لباس های عجیب شهره است و حتی سابقه بر تن کردن لباسی از جنس گوشت خام گاو را دارد، اما در مراسم مهم سینمایی، لباس های معقولانه تری از کُمدش برمی‌دارد. در ایران اما انگار هر چه نامتعارف تر لباس بپوشی و عجیب تر در جشنواره ظاهر شوی، جذابیت بیشتری برای عکاسان داری و طبیعتا شهرت فراوانی در فضای مجازی کسب می کنید.

روزنامه صدای اصلاحات در واکنش به تعلل اروپا در اجرای  spv  در تیتر یک خود نوشت: «اعتماد اروپایی حمایت آمریکاییی» صدای اصلاحات در ادامه با اشاره به بد عهدی اروپا افزود: سازو کار مالی اروپا  با ایران که پیش از این مسیر دور و درازی را برای تصمیم گیری نهایی و به ثمر  نشستن طی کرده بود، حالا روی دیگر اروپا را می‌بیند که نشان از بد عهدی  آنها در این ساز و کار می‌دهد. اروپا پیش از این با اقدامات خود ثابت کرده بود  که به فکر بیرون آمدن از زیر سایه آمریکا است، قید منافع و خطرها  و تهدیدهای احتمالی از جانب آمریکا را زده و با ایران سازو کار و کانال  مالی جدیدی را ایجاد کرد. اما بعد از آن که این رابطه رسما  آغاز و اعلام شد، رگه‌هایی از تعلل در اروپایی ها  روی کار آمد  که نشان از وابستگی به آمریکا است، اروپا با آغاز رسمی این سازو کار  وارد ابهام واپسین شد.

روزنامه کیهان تیتر یک خود را به یکی از شاخص‌های توسعه انسانی سازمان ملل که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد منتشر می‌شود اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از سازمان ملل  نوشت: «سازمان ملل: طی‌۳ دهه در ایران ۸۵ درصد از میزان فقر کاسته شده» کیهان در ادامه طبق روال خود با انتقاد به دولت افزود: شیوه برخورد دشمنان ایران و رسانه‌های آنان با عملکرد انقلاب اسلامی موضوعی عجیب و پیچیده نیست. انقلاب ایران خاری است در چشم این دولت‌ها که راهی جز سیاه‌نمایی برای مقابله با آن ندارند. بدون شک کسی منکر مشکلات اقتصادی امروز کشور نیست، مردم این روزها در سختی به سر می‌برند، اما نوسانات این روزهای اقتصاد کشور به تصریح مسئولان و رسانه‌های داخلی همسو و غیر همسو با دولت، ریشه در ناکارآمدی و ضعف برخی مدیران دارد که از قضا بر خلاف مسیر انقلاب گام برداشته‌اند.


 دولت فراجناحی‌ عبارتی است که مدت‌ها است در ادبیات سیاسی کشور وارد شده است. درواقع بین گروه‌های سیاسی کشور فراجناحی بودن تبدیل به موضوعی چالش‌برانگیز شده و دولت‌ها معمولا بعد از هر انتخاباتی اعلام می‌کنند که ما دولت فراجناحی هستیم.

روزنامه ابتکار با طرح این پرسش که  آیا منظور از دولت فراجناحی، دولتی است که لزوماً کابینه‌اش از چند جناح و گروه سیاسی باشد؟  به گفت وگو با مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و فعال سیاسی پرداخته است. و در ذیل تیتری با عنوان «فراجناحی یا فرار از مسئولیت حزبی» آورده است: باید توجه داشت که مسئولان کشور در عین حال در پاسخگویی به تمام جناح‌ها در قالب نقش پذیرفته‌شده در نظام دموکراتیک، مسئولان فراجناحی هستند. پس فراجناحی بودن یک امر پسندیده در جای خود به عنوان پاسخگو بودن به تمامی مردم در قبال نقشی است که از طریق پیوند با یک جناح پذیرا شده است. بدین ترتیب آنچه که در فرضیه اول مطرح شد، یعنی عدم تعارض بین مفاهیم جناحی و فراجناحی، اینجا در ادبیات سیاسی مشخص می‌شود. پس چون ادبیات سیاسی ما یک ادبیات سیاسی بحران‌زده است و در عین حال در جهت‌گیری‌های منفعت‌محورانه قرار می‌گیرد، متاسفانه در رفتارها و کنش‌ها در حوزه‌های گوناگون نتایج غیرشایسته‌ای را به‌بار می‌آورد. هیچ مسئولی در یک نظام دموکراتیک بدون تکیه بر یک جناح و یا حزب با مرزهای شفاف و معین نمی‌تواند مدعی به‌دست گرفتن قدرت باشد آن هم در دنیای امروز که افراد کاریزماتیک به تاریخ پیوسته‌اند. دنیای امروز، دنیای دانایی ملت‌هاست و تورم برگزیدگان در میان ملت‌ها، اجازه فردگرایی‌های کاذب را نمی‌دهد. این در حالی است که شخصیت‌پردازی‌های سابق را ارج خواهد نهاد.

روزنامه ایران در تیتر یک خود با اشاره به رانت در بخش خصوصی نوشت:« اقتصاد امروز محصول ۸۰ سال رانت دولتی» روزنامه ایران در ادامه با پرسش اینکه بخش خصوصی رانت محور چگونه شکل گرفت که اگر حمایت‌های دولت نباشد دیگر نمی‌تواند ادامه حیات دهد؟ به گفت و گو بامحسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی پرداخت و وی به صراحت به این سؤال پاسخ می‌دهد و ریشه بخش خصوصی رانتی را در ۸۰ سال پیش می‌داند. در سال‌هایی که حکومت وقت اقتدار و بقای خود را در اقتصاد دولتی دانست و تصمیم گرفت بازاریان و فعالان اقتصادی را از اقتصاد دور کند و خود عهده دار مسئولیت بزرگ شود. این موضوع در جمهوری اسلامی ایران هم ادامه پیدا کرد، اما واژه «عدالت» به اقتصاد دولتی اضافه شد. ۳۰ سال بعد از عمر جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری اصل ۴۴ را ابلاغ کردند تا اقتصاد گره خورده در دولت به اقتصاد آزاد تبدیل شود، اما هیچ زمان چنین اتفاقی نیفتاد و تنها خصولتی‌ها بودند که تقویت شدند. 

سرویس فرهنگ و هنر روزنامه خراسان صفحه نخست روزنامه را به تصویری از فیلم ماجرای نیمروز اختصاص داد و در ادامه به گفت و گو با محمد حسین مهدویان کارگردان این فیلم با  صبح نو پرداخت که در زیر تیتری با عنوان«رد خون، تلفیق قوی عاطفه و سیاست» دلیل ساخت ماجرای نیمروز ۲ را جذاب بودن شخصیت ها دانست و به صبح نو گفت«انتخاب این مقطع یعنی برهه عملیات خیلی دراماتیک بود. به لحاظ داستانی نیز پرتنش و جذاب بود که می‌شد یک قصه جذاب را بر اساس آن تعریف کرد و به نظرم می‌شد یک فیلم درام خوب از آن ساخت. وقتی بشود درباره چیزی، قصه‌ای تعریف کرد، ما سراغ آن می‌رویم. طبیعتاً فیلمی که به درد امروز و زمانه حاضر ما نخورد، ارزشی ندارد و اصلاً چرا باید آن را بسازم. هرگاه فیلمی با موضوع تاریخی می‌سازم سعی می‌کنم ببینم چه پیوندی با زندگی امروز ما برقرار می‌کند. چون ماجرای نیمروز گذشته ما و یک موضوع زنده است و مبدأ شکل‌گیری دورانی است که ما امروز میراثش را به ارث برده‌ایم. این بازگشت به مبدأ باعث کمک به فهم بهتر گذشته و درک روزگاری است که در آن زندگی می‌کنیم. ما شهروندان این جامعه هستیم و لازم است بدانیم چه حوادثی را از سر گذراندیم و چه اشتباهات و خطاهایی داشتیم. این فیلم یک قصه است که یک مقطعی را تعریف می‌کند. من یک قصه را تعریف کردم و هر قضاوتی می‌تواند درباره‌اش شود و دنبال اقناع شدن یا نشدن درباره هیچ پدیده سیاسی نبودم.» 

 «سوخت پنهان اصلاح اقتصادی» تیتر یک روزنامه دنیای اقتصاد است که درانتقاد به توزیع ناعادلانه یارانه سوخت در مناطق محروم نوشت و افزود: به جای توزیع ناعادلانه یارانه سوخت، می‌توان اصلاح سیستم بانکی را به‌عنوان یکی از معضلات بنیادی اقتصاد کشور کلید زد. کف درآمدی محاسبه‌شده از واقعی‌سازی قیمت بنزین ۱۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این عدد می‌تواند ۲۰ درصد ناترازی بانک‌ها را پوشش دهد.

دنیای اقتصاد در ادمه با اشاره به رانت سنگین سوخت افزود: شاید پرسش بهتر درباره مبحث اصلاح قیمتی سوخت این باشد که حذف بی‌عدالتی فاحش به نام رانت سنگین سوخت بهتر است یا تلاطم دوباره بازار ارز؟

 روزنامه فرهیختگان صفحه نخست امروز خود را به برسی دولت موقت مهندس بازرگان اختصاص داد و در تیتر خود نوشت:«دیکته لیبرال‌ها». این روزنامه دربخشی از این مطلب مدعی شد که دولت موقت با دستور کاهش یک سال از طول سربازی در حق این نظام خیانت کرده است و حمله عراق را مرتبط با این دستور نابجا دانست.

کد خبر 366662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.