«اینستکس»؛ از گام اول اروپا تا موش تازه متولد!

آغاز به کار کانال تجارت ایران و اروپا و عفو گسترده زندانیان به مناسبت ۲۲ بهمن از مهمترین عناوین خبری امروز -۱۳ بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

 به گزارش ایمنا، روز جمعه وزرای خارجه سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان از راه‌اندازی کانال مالی برای پشتیبانی تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» خبر دادند.این کانال مالی در مرحله اول تجارت ایران با سه کشور یاد شده ‌را پشتیبانی خواهد ‌کرد؛ در صورت تداوم همکاری‌ در مراحل بعدی سایر کشورها نیز به این سازوکار مالی خواهند پیوست.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست خود به بررسی صفر تا صد کانال مالی اروپا پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: این سازوکار مالی یک مکانیزم تسویه و پرداخت خواهد بود؛ به این معنا که ایران می‌تواند در قالب این کانال مالی نفت و کالای غیرنفتی خود را به یک کشور اروپایی بفروشد و با انتقال پول تنها در خاک اروپا، تعهدات خود از قبیل خرید کالا و خدمات از سایر کشورهای اروپایی را تسویه کند.

اینستکس در مرحله نخست کالاهای بشردوستانه و غیرتحریمی را براساس ضوابطی از جمله تحریم‌های اروپا و سازمان ملل، استانداردهای FATF و رویه‌های اختصاصی این کانال مالی پوشش خواهد داد. با توجه به اخبار منتشرشده به‌نظر می‌رسد ایران باید در روزهای آتی یک نهاد مالی یا یک شرکت را به‌عنوان طرف ایرانی این سازوکار معرفی کند.

جعفری دولت آبادی(دادستان عمومی و انقلاب تهران)روز چهارشنبه در توضیح جزئیات عفو گسترده مجرمان که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده است،گفت: هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می‌شود، اما امسال به خاطر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، رئیس قوه قضائیه پیشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائات کمتری برای عفو خواهیم داشت.البته در حوزه مسائل اخلالگران اقتصادی و فساد و اقدامات امنیتی و تروریستی عفو صورت نمی‌گیرد، اما در جرایم سبک و خرد و کسانی که برای اولین بار یا دومین بار مرتکب جرم و زندانی شده‌اند عفو صورت خواهد گرفت تا شاهد کاهش جمعیت زندان‌ها باشیم. روزنامه سازندگی واکنش‌ها به این خبر را به تیتر یک خود آورد و نوشت «استقبال از عفو بزرگ » و در زیر تیتر توضیح داد: حقوقدانان و فعالان حقوق بشر از فرمان عفو گسترده به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب ایران حمایت می کنند.

روزنامه صدای اصلاحات تیتر یک امروز خود را به  راه اندازی کانال ویژه تجارت اروپا و ایران  اختصاص داد و نوشت: «اروپا در پرتگاه ترس از آمریکا یا منافع؟» صدای اصلاحات در ادامه به بررسی عملکرد اروپا بعد از برجام پرداخته و اورده است: بعد از آن که ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران مطرح شده این گمان به وجود آمد که اروپایی‌ها، به دلیل کسب منافع  به فکر ایجاد کانال مالی  افتادند، اما از طرفی  هم نمی توانستند  به راحتی  از  خطر  تهدید های  آمریکا عبور  کرده  و آن ها را نادیده بگیرند  و از سویی، مذاکرات  با دونالد ترامپ  را بی نتیجه  می دیدند، اما در نهایت در بین دو راهی حمایت از آمریکا و حفظ منافع خود و ایران، راه دوم را انتخاب کردند.

این روزنامه در ادامه آورده است: و حالا  که تنها  چند روز از رسمی شدن  آن می گذرد. مساله  پشتیبانی  اروپا از ایران و بی اثر بودن تحریمهای  آمریکا مطرح می شود.  این که آیا اروپا با عضویت  سه کشور، می‌تواند عاملی  برای دور زدن  تحریم های آمریکا  برای ایران و حفظ منافع خود باشد و تا چه میزان نقش تعیین کننده و تجاری را بازی خواهد کرد؟ اما می‌توان گفت که بعد از خروج آمریکا از برجام  و بازگشت مجدد تحریم‌ها، اروپا بزرگ ترین  واکنش به این اتفاق را نشان داد و این توافق را یکی از  بزرگ ترین  موفقیت‌های دیپلماسی  بین المللی دانست. شکافی که میان اروپا و آمریکا پس از برجام رخ داد، می‌تواند یکی از بزرگترین عوامل  برای بی اثر ساختن  تصمیم های ترامپ باشد. در واقع به نوعی  می‌توان گفت که اروپا، در دوراهی ایران و آمریکا قرار گرفت؛ چرا که نقش تعیین کننده‌ای در توافق هسته‌ ای و برجام  ایفا کرد و بنابراین، پس از موفقیت در پروژه برجام، حالا ساز و کار مالی با ایران را آغاز کرده است.

روزنامه آفتاب یزد هم  تیتر خود را به ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینس تکس اختصاص داد و نوشت « گام اول اروپا برای حفظ برجام » و در متن با دو کارشناس بین المللی درباره این اقدام مصاحبه کرده است.

 حمایت فدریکا موگرینی از انتشار بیانیه به صفحه نخست روزنامه شرق آمد و در تیتر نوشت « فرار اروپا از دلار آمریکا» و در متن توضیح داد ، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارج اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بعد از انتشار بیانیه وزیران خارجه سه کشور اروپایی اظهار کرد: من از ثبت رسمی INSTEX (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) در روز پنجشنبه، که یک سازوکار ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان سهامداران اولیه است، استقبال می‌کنم. رفع تحریم‌های ایران یک جنبه حیاتی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته‌ای با ایران است. این ابزار امروز راه‌اندازی شد که به اپراتورهای اقتصادی اجازه می‌دهد در این چارچوب به تجارت مشروع با ایران ادامه دهند. ما به همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه می‌دهیم تا این سازوکار را در کنار تعامل نزدیک با همتایان ایرانی خود هرچه زودتر عملیاتی کنیم. ما از تعهد آنها برای توسعه INSTEX با کشورهای اروپایی مایل به مشارکت حمایت می‌کنیم و این ابزار را در آینده برای اپراتورهایی از کشور ثالث باز می‌کنیم.

موگرینی همچنین با تاکید بر «ادامه تعهد اتحادیه اروپا به برجام مادامی که ایران به تعهداتش در توافق پایبند است»، خاطرنشان کرد : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام ۱۳ گزارش خود تأیید کرده است که ایران به طور کامل به تعهداتش در این توافق عمل می‌کند.کار مشترک ما برای حفظ برجام، به همراه دیگر طرف‌های این توافق و شرکای بین‌المللی ادامه دارد. این مسأله‌ای مربوط به احترام به توافقات بین‌المللی و پیشبرد امنیت مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی‌مان است.

روزنامه همشهری هم به واکنش فعالان اقتصادی و سیاسی به تونل ضد تحریم اروپا پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: « استقبال و احتیاط» و در متن به دنبال بررسی فواید و ابهامات این کانال ضد تحریم اروپا برای تجارت ایران رفت و این سوال را مطرح کرد که ایران چطور می تواند از آن استفاده کند و در بخش دیگری اشاره کرد این مکانیسم تنها مبادلاتی را پوشش خواهد داد که توسط آمریکا تحریم نشده اند.
 


روزنامه آرمان امروز عکس یک خود را به گفت وگو با آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی اختصاص داد و به نقل از او نوشت:«کشور با رویکرد منفی در سیاست خارجی عقب می‌ماند» آرمان همچنین به گفت‌وگو با فاطمه هاشمی دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته و به نقل از وی نوشته است: آقای هاشمی توصیه‌هایی به آقای روحانی داشتند به عنوان نمونه به آقای روحانی گفتند که باید برجام را بپذیرید. چرا که در غیر این صورت مشکلات زیادی در آینده خواهید داشت. البته لازم است این را هم بگویم که آقای روحانی شباهتی با آقای هاشمی نداشت. شاید باید این چنین گفت که آقای روحانی تا قسمتی در محیط اعتدالی پدرم بود. زمانی که آقای هاشمی رئیس مجلس بود، آقای روحانی نایب رئیس شد یا اگر بحث مجمع بود، آقای روحانی به عنوان معاون در مرکز استراتژی‌ها حضور داشت، اما اینکه دیدگاه و روش مشترکی داشته باشند چنین نبود. وقتی آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد، پدر در دیدار اول گفتند که «دخالتی در کار شما نخواهم داشت، اما هر زمانی که مشاوره و مشورت بخواهید در کنار شما هستم و نظرات مشورتی به شما می‌دهم».

روزنامه کیهان  صفحه نخست  امروز خود را به  گزارش تحلیلی پیرامون کانال تجارت ایران و اروپا اختصاص داد و  در تیتر یک خود نوشت: «کوه کانال مالی اروپا موش زائید!» کیهان در ادامه آورده است: کوه کانال مالی اروپا بعد از حدود ۹ ماه تعلل و وقت کشی، موش زایید. پس از خروج آمریکا از برجام قرار بود تا اروپا به منظور مقابله عملی با تحریم‌های ضدایرانی و اجرای تعهدات برجامی خود، تضمین بدهد، اما در نهایت تعهدات برجامی اروپا در گام اول به SPV (مبادله نفت در مقابل کالا) تقلیل یافت. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در سرمقاله امروز این روزنامه عنوان کرد: چرا این جسد متعفن را دفن نمی‌کنید؟!تا مردم از خطر عفونی میکروب‌های برخاسته از آن نظیر FATF و CFT و SPV و پالرمو و اخیرا INSTEX در امان باشند و مانند ۵ سال و چند ماه گذشته، معیشت و حرمت آنان از نتیجه‌های فاجعه‌بار برجام و کنوانسیون‌های پیرامونی آن در رنج و آسیب نباشند؟

روزنامه اعتماد پیرامون ثبت سازوکار مالی در تیتر یک خود عنوان کرد « دهن کجی اروپا به دلار» اعتماد در ادامه نوشت« یکی از مهم ترین جنبه های این اتفاق، خنثی کردن بحث‌های روانی است که بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام در کشور ایجاد شد به گونه ای که بسیاری از مشکلاتی که کشور اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند، در پی بی ثباتی و جو روانی بعد از بازگشت تحریم ها در کشور ایجاد شد. هنگامی که بی ثباتی و تلاطم در یک اقتصاد به وجود می آید وضعیت اقتصادی نگران کننده و غیر قابل پیش بینی می شود هر چه دامنه پیش بینی ناپذیری بیشتری باشد ،اقتصاد شرایط سخت تری را تجربه خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه آورده است: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ثبت این ساز و کار علاوه بر اینکه بر کشور جو با ثبات روانی ایجاد می شود ایران می تواند دست بالاتر را در اختیار بگیرد و به تقویت بنیان های اقتصادی عمل کند.یکی از نتایج کوتاه مدت راه اندازی SPV، کاهش نرخ ارز است. از نتایج دیگر راه اندازی، از سر گیری مبادلات کالاهای اساسی با کشورها و شرکت هایی است که از ترس تهدید آمریکا، فعلا روابط اقتصادی خود را قطع کرده اند، اما اگر ساز و کار مالی ادامه یابد می تواند علاوه بر افزایش جذب سرمایه گذاری، به بهبود زیر ساخت ها در کشور نیز کمک کند.»

کد خبر 366474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.