ساز و کار مالی اروپا نمادین نیست

نماینده پشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: اس پی وی یک ساز کار مالی و یک حساب امانی بین المللی است؛ اگر نفت ایران به فروش برسد می توان پول نفت را در این صندوق ارزی به صورت یورو و دلار واریز کرد تا ایران قدرت خرید کالا، دارو و غذا را داشته باشد.

علی خرم در مورد سامان گرفتن اس پی وی یا سازوکار مالی توسط اروپایی‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: وقتی که آمریکایی‌ها درتریبونهای خود ادعا می کنند غذا و دارو در لیست تحریمهای مورد نظر آنها نیست، این یک دروغ بسیار آشکار و مشمئز کننده است؛ در حالی کهSPV یک سازوکار برای کمک به نقل و انتقالات مالی ایران برای خرید غذا وداروست.

خرم اظهارکرد: در طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ آمریکا تحریمهای ضد انسانی به ایران تحمیل و اعلام کرد که اقلام دارو و غذاشامل این تحریمها نمی شود؛ در حالی که به طور عملی غذا و دارو   شامل این تحریمها شده و ایران در طی این سالها مشکل تامین دارو را داشته است.

خرم با بیان این که صندوق اس پی وی یک حساب امانی در راستای کمک  به ایران است، افزود: بعد از فروش نفت ایران می‌توان به حساب این صندوق و در وجه شرکتهای دارویی پول واریز یا پرداخت کرد.

وی تصریح کرد: اهمیت این قضیه زمانی آشکار می شود که بدانیم در تحریمهای دوره قبل ایران گرچه پول اقلام دارویی را در دست داشت، اما  نمی توانست با این پول بدهی خود را  پرداخت کند؛ چون شرکتهای دارویی نه تنها اسکناس دریافت نمی کردند، بلکه  از طریق سیستمهای بانکی معاملات خود را انجام می دادند.

خرم خاطر نشان کرد: حال اس پی وی یک سازوکار مالی و حساب امانی بین المللی است که  اگر نفت ایران به فروش برسد، می توان پول نفت را در این حساب ارزی، به صورت یورو و دلار واریز کرد تا قدرت خرید کالا و دارو داشته باشیم.

این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: سازو کارمالی اس پی وی در طی چند ماه فراهم شده است، آمریکاییها به اروپایی‌ها تذکر دادند که اگر این طرح و ساز وکار مالی سروسامان بگیرد، آمریکا این قدرت را دارد که شرکتهای کشتیرانی حمل کننده نفت ایران را تحریم کند تا این شرکتهای کشتیرانی نتوانند نفت ایران را برای فروش صادرکنند و اگر نفت  ایران برای صادرات و فروش حمل نشود، ایران قدرت خرید هیچ کالایی را ندارد؛ زیرا  در این صندوق مالی درآمدی واریز نمی شود.

اقدامات اروپا زیاده خواهان ایرانی را راضی نمی کند

وی افزود: در این چند روز خبرهایی به گوش می رسد که حاکی از آن است که اروپایی ها به تعهدشان عمل کرده، بالاخره این سیستم را برپا کرده اند و قصد دارند نشان بدهند که بعد از خروج آمریکا از برجام از ایران در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا حمایت می کنند؛ در حالی که این کار اروپاییها نمی تواند دلیل موجهی برای بعضی از زیاده خواهان درایران باشد که فکر می‌کنند می‌توانند نفت را با هر قیمتی به فروش برسانند.

خرم تاکید کرد: فروش نفت ایران یک موضوع مهم است، اما  واریزی پول نفت ایران به این صندوق موضوع مهمتری است که با کمک کشورهای اروپایی  این راهکار در حال حاضر در این شرایط فراهم شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اس پی وی یک اقدام نمادین اروپاییها برای جلب توجه و سرگرم کردن ایران است، افزود: نمی توان گفت این ساز وکار مالی اروپاییها یک  اقدام نمادین است، باید گفت که این یک اقدام واقعی بوده؛ اروپاییهاحتی به خاطر خودشان هم که شده می خواهند این حساب فعال و عمل کننده باشد تا نتایج آن را ببینند. در واقع باید این طرح را در مورد ایران آزمایش  کنند تا بفهمند تا چه حد می توانند در مقابل دلار ایستادگی کنند و این در حالی است که از ایران نیز حمایت کرده اند.

این نماینده سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: هدف اصلی اروپاییها آزمایش و درک چگونه عمل کردن این سیستم مالی و پولی است تا از مشکلات آن آگاهی پیدا کرده و بتوانند در فرصت مقتضی در دعوا با آمریکا از آن استفاده کنند، آنها می خواهند بفهمند آیا خواهند توانست چنین صندوق مالی -ارزی را در ۵ یا ۱۰ سال آینده  برای خود داشته باشند، یا خیر.

موضع فرانسه همیشه نسبت به ایران تند بوده است

خرم در پاسخ به این سوال که چرا فرانسه در این شرایط مخالفت خود را با برنامه موشکی ایران اعلام کرده است، تصریح کرد: اروپایی‌ها در قضیه برنامه موشکی ایران در کنار آمریکا ایستاده و همواره مخالفت خود را با این برنامه آشکارا گفته‌اند؛ حتی قبل از  برجام نیز فرانسوی ها در این مورد مواضع بسیار تندی از خود نشان دادند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: در جریان مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، با اوباما و جان کری؛ فرانسوی‌ها موضع تندتری نسبت به سایر کشورها داشتند. همیشه موضع فرانسوی ها در برابر ایران بسیار تند بوده و آشکارا اعلام کرده‌اند که امنیت اسرائیل بیشتر از برجام برایشان مهم است.

وی خاطر نشان کرد: سایر اعضای ۱+۵ ، از جمله آلمان، چین و روسیه  هم چنین موضعی را نسبت به اسراییل دارند؛ پس اگر ایران  می‌خواهد این مشکل را رفع کند، باید این نکات  را نیز در نظر داشته و بداند اروپا حتما موظف به خدمتگزاری  به ایران نیست، بلکه شرایط وملاحظات خود را درنظر می گیرد، گرچه چندین سال است که اروپا طرح موشکی ایران را  مطرح کرده و در مقاطعی به آن واکنش نشان داده است.

این تحلیگر مسائل سیاسی بین المللی اظهار کرد: کشورهای ۱+۵ به طور اخلاقی و سیاسی از ایران درخواست کرده اند تا آزمایشهای موشکی کمتری را انجام دهد، آنها از ایران این  درخواست را دارند، اما در این مورد حکمی صادر نکرده اند.

به گزارش ایمنا، پس از ماه ها انتظار آلمان، فرانسه و انگلیس پنجشنبه-۱۱ بهمن- به منظور تبادل مالی اروپا با ایران به صورت رسمی از ایجاد کانالی به نام INSTEX یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» خبر دادند. پاریس میزبان این کانال مالی است و «پر فیشر»، رییس پیشین کومرتس بانک(Commerzbank) آلمان ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. انگلیس هم رییس هیات نظارت است، دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه ‌کشور بپیوندند.

این نهاد جدید(new entity) به عنوان نوعی «شرکت تسویه وجوه» (Clearing house) نهادی مالی که در سیستم‌های مالی و بانکی وظیفه تسویه قراردادها و خرید و فروش اوراق بهادار را برعهده دارد، عمل می کند. ارز مبنا در آن نیز «یورو» است.

این نهاد همچنین نوعی قرارداد مبادله (barter arrangement) است که خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریکا عمل می کند. بر این اساس، در ابتدا انتظار می رود که تجارت صرفا در حوزه کالاهای اساسی همچون دارو، پزشکی و کشاورزی صورت گیرد و سپس مقیاس عملیات مالی آن گسترش یابد.

کد خبر 366118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.