۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰
زمین زیر پای ونک را خالی کرد

سمیرم-خشکسالی سال‌های اخیر شهر ونک را با کاهش میزان آب‌های ذخیره شده زیر زمینی رو به رو کرده و زنگ خطر زلزله خاموش را در این منطقه به صدا در آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، سرزمین هزارچشمه، سرزمین آب و آبشار و معروف به بهشت گمشده استان چند سالی است همچون بسیاری از نقاط دیگر کشور با معضل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و همین موضوع سبب شد مردادماه سال جاری فرونشست گسترده در هرمز آباد از توابع منطقه وردشت سمیرم حادثه آفرین شود. خبر این فرونشست در همه جا منتشر شد و البته جنب و جوش مسئولان امر را به دنبال داشت.

اما روی دیگر سکه نیز از اینجا آغاز می‌شود که امسال بارش‌ها در استان اصفهان به ویژه در ارتفاعات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که این موضوع سبب سیراب کردن زمین‌های تشنه کشاورزی و خوشحالی مردم شد، اما متاسفانه در بعضی مناطق نیز مشکلاتی را به بار آورده است و بار دیگر زمین زیر پای ونک را خالی کرد و زلزله خاموش در دل منطقه مسکونی این دیار خساراتی به بار آورد.

تخریب  ۳۰ درصد منازل مسکونی

علی امیری، شهردار ونک با اشاره به فرسودگی ۶۰ درصدی ساختمان‌های این شهر تصریح کرد: استفاده از مصالح گل، سنگ و چوب در بدنه ساختمان‌ها به دلیل نداشتن توان مالی و سیستم بروکراسی اداری بانک ها جهت تامین وام‌های نوسازی مانع از نوسازی این واحدهای مسکونی می‌شود.

وی با اشاره به تخریب  ۳۰ درصدی منازل مسکونی در این شهر متذکر شد:‌ فرونشست زمین در شهر ونک از ۱۰ تا ۸۰ درصد به خانه های این شهر آسیب فیزیکی وارد کرده است که این واحدها نیازمند نوسازی سریع و زودهنگام هستند، زیرا سلامت شهروندان به صورت جدی در خطر است.

شهردار ونک کمبود زمین با کاربری‌های مسکونی را یکی دیگر از دلایل تمایل نداشتن شهروندان به نوسازی عنوان کرد و گفت: فضای مسکونی در این شهر کمتر دیده شده است و از طرفی سرانه فضای سبز نیز بیش از ۲۰۰ مترمربع پیش‌بینی شده است البته طبق استاندارد جهانی و واقع شدن در جنگل‌های زاگرس نیاز به چنین فضایی هم نیست.

امیری از مسئولان در سازمان مسکن و شهرسازی همچنین اعضای کمسیون ماده پنج درخواست کرد: با در نظر گرفتن جمعیت گردشگری و نوسازی بافت‌های فرسوده همکاری و مساعدت لازم را در زمینه بازنگری و اصلاح طرح جامع شهر ونک و افزایش کاربری‌های مسکونی داشته باشند.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و شهر ونک در ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی سمیرم واقع شده است.

کد خبر 365100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.