ایران سلطان کلین‌شیت در شروع تورنمنت

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه امشب به مصاف یمن می‌رود.

به گزارش ایمنا، جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ از –شنبه ۱۵ دی ماه- از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران با دیدار امارات (میزبان این رقابت‌ها) مقابل بحرین آغاز شد و تیم ملی ایران از امشب در نخستین دیدار به مصاف یمن می‌رود.

تمام بازی‌های نخست ایران در جام ملت‌های آسیا در ۱۶ دوره گذشته بررسی شده است که در ادامه می‌خوانید:

استرالیا ۲۰۱۵

ایران ۲ - بحرین صفر

ایران در این دوره از بازی‌ها در اولین بازی در آمی پارک ملبورن به مصاف بحرین رفت و با دو گل احسان حاج صفی در دقایق پایانی نیمه اول و مسعود شجاعی در دقیقه ۷۱ تیم بحرین را شکست داد. در پایان بحرین در مرحله گروهی حذف و تیم ملی هم در یک چهارم نهایی حذف شد.

قطر ۲۰۱۱

ایران ۲ - عراق یک

ایران با مربیگری افشین قطبی در اولین بازی عراق ولفگانگ سیدکا را ۲-۱ شکست داد. عراق در حالی که با گل دقیقه ۱۳ یونس محمود از ایران پیش افتاد نتوانست برتری خود را حفظ کند و تیم ملی با گل‌های غلامرضا رضایی در دقیقه ۴۲ و ضربه ایستگاهی دیدنی ایمان مبعلی در دقیقه ۸۴ توانست گام محکمی در نخستین بازی مقابل مدافع عنوان قهرمانی بردارد. در نهایت هر دو تیم به مرحله بعد صعود کردند اما با شکست برابر کره جنوبی و استرالیا از رسیدن به نیمه نهایی بازماندند.

تایلند-ویتنام-مالزی-اندونزی ۲۰۰۷

ایران ۲ - ازبکستان یک

ایران این دوره از مسابقات را با یک گل به خودی آغاز کرد. در بازی اول ایران مقابل ازبکستان رحمان رضایی در دقیقه ۱۶ به اشتباه دروازه حسن رودباریان را باز کرد اما دو گل سید جلال حسینی و جواد کاظمیان در دقایق ۵۵ و ۷۸ ایران را پیروز این مسابقه نمود. در پایان مسابقات در مرحله گروهی هر دو تیم به یک چهارم نهایی صعود کردند اما با شکست مقابل کره جنوبی و عربستان با جام خداحافظی کردند.

چین ۲۰۰۴

ایران ۳ – تایلند صفر

در اولین بازی ایران در این تورنمنت شاگردان برانکو ایوانکوویچ مقابل تایلند قرار گرفتند و با سه گل دیرهنگام موفق به شکست تایلند شدند. عنایتی، نکونام و دایی در دقایق ۷۱، ۸۰ و ۸۶ (پنالتی) شروع

مقتدرانه‌ای را در این تورنمنت ثبت نمودند. در انتها تایلند در قعر این گروه قرار گرفت و ایران پس از ژاپن به عنوان تیم دوم گروه به مرحله یک چهارم رسید. در نهایت ایران در این جام سوم شد.

لبنان ۲۰۰۰

ایران ۴ - لبنان صفر

در جام ۲۰۰۰ در اولین بازی ایران در مقابل لبنان قرار گرفت که موفق شد با چهار گل باقری، استیلی (۲) و دایی به پبروزی برسد. این بازی در ورزشگاه کمیل شمعون بیروت با حضور بیش از ۵۲ هزار تماشاگر برگزار شد و قضاوت آن بازی به عهده لو جون چینی بود. در پایان لبنان از صعود به دور بعد بازماند اما ایران به عنوان صدرنشین از این گروه صعود کرد و با شکست مقابل کره جنوبی در یک چهارم نهایی حذف شد.

امارات ۱۹۹۶

ایران یک - عراق ۲

ایران با محمد مایلی کهن این تورنمنت را با باخت آغاز کرد. عراق در این بازی با گل‌های حسام فوزی ناجی در دقیقه ۳۷ و محمد خالد صبار در دقیقه ۶۷ از ایران پیش افتاد و تیم ملی تنها توانست یکی از گل‌ها را توسط علی دایی از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۹۰ جبران نماید. در پایان بازی‌های گروهی ایران صدرنشین و عراق به عنوان تیم سوم از گروه صعود کردند. عراق بازی یک چهارم را مقابل امارات میزبان واگذار کرد اما ایران با شکست کره جنوبی به نیمه نهایی رسید. اما با باخت مقابل عربستان در پنالتی و بردن کویت در ضربات پنالتی سوم شد.

ژاپن ۱۹۹۲

ایران ۲ - کره شمالی صفر

ایران در این دوره بازی‌ها در بازی اول مقابل کره شمالی قرار گرفت و با گل‌های فرشاد پیوس دقیقه ۳۰ و سیروس قایقران دقیقه ۸۰ موفق به پیروزی در اولین بازی شد. اما تساوی مقابل امارات و باخت هفت نفره روز آخر مقابل ژاپن باعث حذف ایران در مرحله گروهی شد.

قطر ۱۹۸۸

قطر صفر – ایران ۲

دوم دسامبر ۱۹۸۸ در ورزشگاه الاهلی دوحه و با حضور ۲۰ هزار تماشاگر ایران موفق به شکست قطر میزبان شد. کریم باوی و فرشاد پیوس در دقایق ۶ و ۸۹ گل‌های ایران را زدند. در روزگاری که آسیا داوران چندان مطرحی نداشت قضاوت این دیدار به یک داور فرانسوی سپرده شد. در پایان ایران در این بازی‌ها سوم شد اما قطر نتوانست به مرحله بعد برسد.

سنگاپور ۱۹۸۴

ایران ۳ - امارات صفر

ایران در اولین بازی خود در جام ۱۹۸۴ سنگاپور موفق به برد امارات با نتیجه ۳-۰ شد. گل‌های ایران را در این بازی حمید علیدوستی در دقیقه ۲۷، شاهرخ بیانی از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۸۵ و ناصر محمدخانی در دقیقه ۸۷ به ثمر رساندند. ایران توانست بعد از چین به مرحله بعد صعود کند اما در نیمه نهایی و رده‌بندی در ضربات پنالتی مغلوب عربستان و کویت شد و به مقام چهارمی بسنده کرد.

کویت ۱۹۸۰

ایران صفر- سوریه صفر

ایران در اولین بازی خود در این جام مقابل سوریه ۰-۰ متوقف شد اما در پایان به عنوان صدرنشین راهی مرحله نیمه نهایی شد. در نیمه نهایی ایران بازی را به کویت میزبان باخت و با پیروزی بر کره شمالی در رده بندی سوم آسیا شد.

ایران ۱۹۷۶

ایران ۲ - عراق صفر

ایران در شرایطی که میزبان مسابقات بود موفق شد در اولین بازی ۲-۰ عراق را با گل‌های ناصر نورایی و حسن روشن شکست دهد. در پایان این تورنمنت ایران آخرین قهرمانی خود را در جام ملت‌های آسیا تا به امروز جشن گرفت.

تایلند ۱۹۷۲

ایران ۲ - جمهوری خمر صفر

اولین بازی تیم‌ها در این دوره بازی‌های گروه‌بندی بود و نتیجه آن صرفاً گروه تیم‌ها را مشخص می‌کرد. در اولین بازی ایران در این تورنمنت که در تایلند برگزار می‌شد ما توانستیم با گل‌های حسین کلانی و صفر ایرانپاک خمر یا کامبوج فعلی را شکست دهیم. ایران در اولین بازی گروه نیز با هت تریک حسین کلانی ۳-۰ عراق را شکست داد.

ایران ۱۹۶۸

ایران ۲ - هنگ کنگ صفر

۱۰ می ۱۹۶۸ در ورزشگاه امجدیه تهران تیم ملی ایران با گل‌های همایون بهزادی و علی جباری ۲-۰ در اولین بازی جام و اولین بازی تاریخ ایران در جام ملت‌ها، هنگ کنگ را شکست داد. در نهایت ایران برای اولین بار قهرمان این بازی‌ها شد.

رژیم صهیونیستی ۱۹۶۴

ایران در این دوره از مسابقات غایب بود

کره جنوبی ۱۹۶۰

ایران در دور مقدماتی این جام موفق به راهیابی به مرحله نهایی این مسابقات نشد.

هنگ کنگ ۱۹۵۶

ایران در این دوره از مسابقات غایب بود

ایران در سیزده بازی خود که بازی اول در جام ملت‌ها محسوب می‌شده تنها یک باخت و یک مساوی دارد و یازده بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته است. تنها شکست ایران در بازی اول سال ۹۶ مقابل عراق رقم خورده و مساوی در مقابل سوریه مربوط به سال ۱۹۸۰ بوده است.

ایران در ۱۰ بازی از ۱۳ بازی موفق به ثبت کلین شیت شده و گلی از حریفان دریافت نکرده است.

در ۵ دوره اخیر ایران همه بازی‌های اول خود را با برد به پایان رسانده است. (بحرین، عراق، ازبکستان، تایلند و لبنان)

ایران در این ۱۳ بازی ۲۷ گل زده و تنها ۴ گل از رقیبان دریافت نموده است.

این نهمین جدال ایران با تیم‌های عربی در شروع مسابقات است. ایران در ۸ بازی از ۱۳ بازی اول خود در جام ملت‌ها مقابل تیم‌های عربی به میدان رفته که ۶ برد، ۱ مساوی و یک شکست با ۱۶ گل زده و فقط ۳ گل خورده در کارنامه دارد.

تنها تقابل ایران مقابل یمن (یمن جنوبی) در سال ۱۹۷۶ بوده که با برتری ۸-۰ ایران به پایان رسیده است.

تیم‌های ایران و یمن در اولین بازی گروه D مسابقات امشب و از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به قضاوت ریوجی ساتوی ژاپنی به مصاف هم می‌روند.

منبع: ورزش سه

کد خبر 363888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.