«ستاد احیای زاینده رود» گرفتار بدبینی نمایندگان خوزستان

در شرایطی که حسن روحانی بعد از استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به وضعیت زاینده رود، دستور تشکیل «ستاد احیای زاینده رود» را صادر کرد، هنوز از تشکیل این ستاد و طرح آن در هیات وزیران خبری نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محقق نشدن وعده ها و دستورات جدید حسن روحانی سبب شد تا در روزهای گذشته اصفهان بار دیگر شاهد تجمعات کشاورزانی باشد که به تخصیص نیافتن حق آبه های خود معترض بودند. ماجرا وقتی جدی تر شد که حجت الاسلام ناصری نژاد، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به دیدار شنبه شب -هشتم دی ماه- نمایندگان این استان و استان چهارمحال و بختیاری با معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو، به رسانه های محلی گفته بود "آقای جهانگیری قول داد که به هیچ وجه بحث انتقال آب از سرشاخه کارون به اصفهان در برنامه دولت نیست، پاراف رییس جمهور هم جنبه اجرایی ندارد و در حد پاراف ( امضا کردن) است. ایشان قول داد بحث انتقال آب از سرشاخه کارون عملیاتی نشود که این خواست نمایندگان حوزه زاگرس است."

از این رو به نظر می رسد با وجود تأکید نمایندگان اصفهان بر لزوم «نگاه ملی» به زاینده رود، این مسأله همچنان در پیچ و تاب نگرش‌های محلی و جدال‌های بین استانی درگیر است؛ مشکلی که می تواند احیای زاینده رو را باز هم به تأخیر بیندازد.

خبرهای خوشی در مورد زاینده رود در راه است

حسینعلی حاجی دلیلگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون این مسأله  و روند تشکیل ستاد احیای زاینده رود اظهار کرد: جناب آقای دکتر روحانی با  هدف پیگیری وضعیت این رودخانه دستور تشکیل ستاد احیای زاینده رود را خطاب به آقای جهانگیری صادر کرده است و ما امیدواریم این دستور که طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی در راستای رفع مشکلات بی آبی مردم اصفهان در نظر گرفته شده هرچه سریع‌تر در هیئت دولت مطرح شود.

وی افزود: نمایندگان و برخی مسئولان استان که از هیئت دولت پیگیر روند اجرای این ستاد بوده اند،  حامل خبرهای خوشی در جهت تسریع رفع مشکل آب رسانی اصفهان بودند و این اخبار در روزهای آتی به گوش مردم اصفهان  رسانده می شود.

دلیگانی خاطر نشان کرد: نمایندگان استان خوزستان به اشتباه تصور می کنند که احیای  زاینده رود به ضرر استان خوزستان است؛ در صورتی که این رود خانه منافع بسیاری از دیگر از استان‌ها را هم در بر می‌گیرد.

وضعیت زاینده رود را بفهمند، حق را به اصفهان می دهند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: جای تعجب دارد که نمایندگان خوزستان با انتقال آب بهشت آباد به یزد مشکلی ندارند، اما به انتقال همان انشعاب به اصفهان ایراد وارد می‌کنند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس تأکید کرد: ما گریزی جز مطلع کردن مردم استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و یزد از وضعیت کنونی زاینده رود نداریم، قطعا اگر وضعیت زاینده رود را برای مردم دیگر استان‌های کشور شرح دهیم حق را به استان اصفهان می دهند.

نمایندگان خوزستان همه جا علیه اصفهان صحبت کرده‌اند

حیدرعلی عابدی، با بیان اینکه ستاد احیای زایند رود در جهت اجرای مصوبات شورای عالی آب باید در هیأت دولت تصویب شود، به خبرنگار ایمنا گفت: اعتراضات نمایندگان خوزستان باعث تعویق طرح این بحث در هیأت دولت شد.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: ما نتوانستیم نمایندگان خوزستان را توجیه کنیم که ستاد احیای زاینده رود هیچ لطمه‌ای به سرچشمه‌های کارون وارد نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد یک انضباط داخلی در حوضه آبریز زاینده رود می شود.

وی افزود: نمایندگان استان خوزستان دچار این توهم شده‌اند که انتقال آب به یزد برای شرب است، اما انتقال آن به اصفهان برای استفاده صنعتی است و همه جا با روحیه اصفهان ستیز بر علیه اصفهان صحبت کرده‌اند؛ در صورتی که برداشت آب برای یزد و اصفهان از بهشت آباد جهت شرب است.

کد خبر 363624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • شیرالی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    0 0
    من یک خوزستانی هستم و گرچه هم قبل از انقلاب و هم بعد از آن آب کارون به تاراج رفت و تنها رودخانه قابل کشتی رانی ایران به نهری قابل پیاده روی بدل شد، اما موافق انتقال آب کارون برای مصرف آشامیدن مردم اصفهان و حتی دیگر استان ها هستم. اما لازم است چند نکته قبل از این مهم به انجام برسد. اول این که از ورود انواع فاضلاب شهری و صنعتی به کارون جلوگیری شود. اگر سری به کارون در مرکز شهر اهواز بزنید بوی تعفن آب را غیر قابل تحمل خواهید یافت، ببینید یک میلیون مردم بیچاره اهواز چه می نوشند. آن پولی که سازمان ملل جهت حل معضل آب اهواز فرستاد چه شد؟! دوم این که برای کشاورزی که نود درصد آب را مصرف می کند و در کنار آن از کودهای سرطان زای منسوخ شده در جهان استفاده می کند و سیب زمینی و درختی غول پیکر و دیگر محصولات بنجل سرطان زا تولید می کند فکری عقلانی و اساسی شود. اگر حداقل این دو مهم رفع و رجوع شوند، عیبی ندارد کارون خشکیده شود، هم چنان که زاینده رود، مرده رود شد. اگر قرار است این اندک آب به جایی دیگر رود تا صرف تولید محصولات کشاورزی سرطان زا گردد یا کارخانه غیراستاندارد برخی اغنیا بچرخد تا سود بیشتر به جیب برخی و آلودگی و بدبختی بیشتر برای قشر محروم به بار آورد، خیانت بزرگ در حق ملت نه اهواز که کل مملکت است. خدایی هست، کمی به جواب مان در پیشگاه او بیندیشیم. دنیا محل گذر است. ابدیت را به لذتی ناکامل و زودگذر ارزان نفروشیم. الهیکم التکاثر...