ابلاغ ضوابط عرصه و حرایم بازنگری شدۀ محوطه باستانی سیلک کاشان

کاشان- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، از بازنگری عرصه و حرایم محوطه باستانی سیلک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، مهران سرمدیان امروز(چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیلک با قدمت حدود ۸۰۰۰ سال، به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه‌های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان شناسی ایران و جهان مورد توجه قرار داشته و استمرار ۸۰۰۰ سال سکونت باعث شده تا سیلک به عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر محوطه‌های باستانی قرار گیرد.

وی افزود: بناهای تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای عرصه‌ها و حریم‌های مصوب هستند که برای مراقبت و حفاظت از آنها انجام می‌شود، محوطۀ باستانی سیلک نیز دارای عرصه و حریم های مصوبی در سال ۱۳۷۸ بوده که به علت بعضی مشکلات فنی، لازم به بازنگری بوده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل بازنگری، تعیین دقیق‌تر عرصۀ محوطه به واسطۀ گمانه زنی باستان شناسی و همچنین تعیین ضوابط حریم‌ها بر اساس گمانه زنی و شرایط موجود محدودۀ سیلک بوده است به همین خاطر سال ۱۳۹۴ گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان اقدام به گمانه زنی جهت بازنگری عرصه و حرایم سیلک کردند که در نهایت پس از سه سال پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با ارگان‌های ذی‌ربط، محدوده و ضوابط عرصه و حرایم بازنگری شده به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رسید و با پیگیری‌های میراث فرهنگی حریم جدید به امضا مونسان به استاندار اصفهان ابلاغ شد همچنین این مهم با پشتیبانی مالی و هماهنگی شهرداری کاشان اجرا شد که در این چند سال همکاری خوبی با مسئولان طرح و سازمان میراث فرهنگی داشته‌اند.

سرمدیان اضافه کرد: از این پس ضوابط بازنگری شده سیلک، معیار ارزیابی‌ها و استعلام‌ها در محدودۀ سیلک بوده و نقشۀ طرح جدید نیز با همکاری شهرداری کاشان در محدوده‌های پیرامونی سیلک نصب خواهد شد تا شهروندان از محدوده‌های عرصه و حرایم آگاهی یابند.

به گزارش ایمنا، این اثر با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستان های "الف" و "ب" در سال ۱۳۱۰  به شماره ۳۸ در تاریخ  ۱۳۱۰/۶/۲۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کد خبر 363333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.