خدمات رایگان مراکز بهداشت از تولد تا مرگ

مسئول امور اداری مرکز بهداشت وحید از ارائه خدمات سلامت به صورت رایگان برای همه‌ طیف جامعه از بدو تولد تا کهنسالی در مراکز بهداشت هر منطقه خبر داد و گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت خدماتی مثل مراقبت‌های قبل و پس از زایمان در مراکز بهداشت با کیفیت بالایی ارائه می‌شود.

فرناز قنبریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بدو تولد نوزادان مورد مراقبت‌های مرکز بهداشت هستند و به صورت منظم در دوره‌های زمانی قد، دور سر و وزن آن‌ها مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

وی افزود: میزان قد و وزن نوزادان در پشت کارت واکسن که نمودار رشد قرار دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد و چگونگی این بررسی به والدین نوزاد آموزش داده می‌شود.

مسئول اداری  مرکز بهداشت وحید اضافه کرد: قطره‌های مولتی ویتامین و آهن بر اساس سن کودک به طور رایگان در اختیار والدین قرار گرفته و نحوه مصرف نیز به آن‌ها توضیح داده می‌شود؛ همچنین پرسنل مرکز بهداشت سه تا پنج روز پس از تولد نوزاد موظف به معاینه کلی نوزاد هستند و این مراقبت‌ها ادامه دار است ،اگر نوزادی به هر دلیل رشد مناسبی نداشته باشد پزشک به صورت رایگان او را مورد معاینه قرار می‌دهد.

قنبریان اضافه کرد:این مراقبت‌ها تا مرحله پیش دبستانی و یکم دبستان ادامه دارد و در مرحله پیش از دبستان اندام‌ها به طور کامل معاینه می‌شود و در صورت نیاز به کارشناسان تغذیه و روان ارجاع داده شده و پس از اطمینان از سلامتی کامل کودک کارت سلامتی به والدین ارائه می‌شود.

وی با اشاره اینکه غربالگری برای سلامتی در مقاطع پیش دبستان، کلاس اول ،کلاس چهارم ،کلاس هفتم و کلاس دهم صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع خانواده‌ها از بیماری فرزند خود اطلاعی نداشتند ولی به وسیله این بررسی‌های پزشکی نوع بیماری مشخص و روند درمانی آغاز گردید.

مسئول اداری مرکز بهداشت وحید در زمینه نوع خدمات ویژه برای جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ ساله گفت: از آنجایی که ممکن است در این محدوده سنی خطراتی جوانان را تهدید کند ، کلاس‌هایی برای آشنایی آنها به منظور رهایی از خطر در روابط جنسی برگزار می‌شود؛ همچنین کلاس ازدواج شاد و پایدار نیز در مرکز بهداشت برای جوانان برپا می‌شود و برخی اطلاعات برای تشخیص زود هنگام سرطان‌ها و دیابت نیز به آن‌ها داده می‌شود.

وی با اشاره به خدمات ویژه میانسالی تصریح کرد: این خدمات شامل معاینه ویژه بانوان و بررسی قد وزن است که در صورت نیاز به رژیم غذایی به کارشناس تغذیه ارجاع داده می‌شوند.

قنبریان در زمینه خدمات مرکز بهداشت ویژه کهن‌سالان نیز تصریح کرد: کهن‌سالان مورد آموزش تعادل در هنگام خطر سقوط قرار می‌گیرند؛ همچنین معاینات کلی وزن و وضعیت جسمانی آن‌ها بررسی می‌شود و در زمان فوت نیز علت مرگ توسط کمیته بررسی مرگ شناسایی شده و همه اطلاعات فرد متوفی مانند زمان تولد، در سیستم مرکز بهداشت ثبت می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه این مرکز بهداشت تاکنون از خودکشی بسیاری از افراد از طریق مشاوره روانی جلوگیری کرده است، گفت: در تمامی رده‌های سنی مشاوره روانی توسط کارشناسان داده می‌شود که خوشبختانه  مشاوران مرکز بهداشت توانسته‌اند نرخ خودکشی را از طریق تشخیص زود هنگام تصمیم فرد در بسیاری از زمان‌ها کاهش دهند

کد خبر 362703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.