ترامپ استراتژی بلند مدت آمریکا در خاورمیانه را دنبال نمی‌کند

دبیر اتحادیه امت واحده گفت:دولت آمریکا می‌خواهد با جایگزین کردن ترکیه در سوریه نقش ناتو را پر رنگ کند تا خود متقبل هزینه‌ای نشود.

مجتبی احمدی در گفت وگو با ایمنا پیرامون خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: بعد از پیروزی دونالد ترامپ  در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست آمریکا در سوریه جنبه شخصی پیدا کرده و مبتنی بر خرد جمعی شورای امنیت ملی آمریکا نیست.

وی افزود: اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه  برای مقامات و جریان های سیاسی آمریکا نیز نسبتاً غافلگیرانه بود و مخالفت‌های زیادی را از طرف حامیان و رقبای سیاسی ترامپ به همراه داشت؛ زیرا ترامپ مبتنی بر استراتژی بلند مدت آمریکا در خاور میانه رفتار نمی کند.

احمدی تأکید کرد: اما به نظر من هدف ترامپ از این اقدام کاملا اقتصادی است؛ در این معامله ترامپ با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه امتیاز تسلط بر کردهای منطقه را به ترکیه می دهد، زیرا مناطق کرد نشین با حمایت آمریکا است که داد خود مختاری سر می دهند. حال دولت آمریکا می‌خواهد با جایگزین کردن ترکیه در سوریه نقش ناتو را پر رنگ کند تا خود متقبل هزینه‌ای نشود.

 دبیر اتحادیه امت واحده خاطر نشان کرد: در حال حاظر ساختار تصمیم گیری دولت  آمریکا  کاملا نامنظم است و برخی مواقع مقامات آمریکا  نیز تصمیماتی در جهت مخالفت با سیاست های ترامپ می گیرند و چه بسا ورود ناو آمریکایی به خلیج فارس نیز از همین نوع تصمیمات است؛ در مجموع خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و سوریه نشانه‌ای از فروپاشی سیاست های آمریکا در خاورمیانه است.

به گزارش ایمنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه- ۲۸ آذر-خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را در صفحه توئیتر خود اعلام کرد،  البته وی در فروردین سال جاری در سخنرانی خود  زمزمه خروج نیروهای آمریکا از سوریه را شروع کرده بود. حال بر اساس تصمیم رییس جمهور آمریکا قرار است ۲ هزار و ۱۳۰ نیروی آمریکایی در سوریه ظرف ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج شوند. این اقدام با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از آمریکا همراه شده است. روسیه از این تصمیم استقبال کرده، اما بنیامین نتانیاهو گفته این تصمیم برای اسرائیل پیامدهایی خواهد داشت. ترامپ همچنین دستور خروج هفت هزار نفر از ۱۴ هزار نیروی آمریکایی از افغانستان را نیز صادر کرده است.

کد خبر 362365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.