مهمترین رویدادهای پزشکی سال ۲۰۱۸

در سالی که گذشت اتفاقات زیادی در دنیای پزشکی رخ داد. محققان این علم بررسی هایی در خصوص اثرات جانبی برخی داروها، نمک، روزه داری و مراقبه روزانه انجام دادند و به نتایج جالبی دست یافتند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکنون که کمتر از دو هفته به پایان سال ۲۰۱۸ میلادی باقی مانده است، برخی از مهمترین این رویدادها را با یکدیگر مرور می کنیم: 

داروهایی که ریه را تهدید می‌کنند

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه‌های منچستر، لیدز، شفیلد و همچنین موسسه ملی سلامت منچستر نشان داد که برخی از داروها تهدید برای سلامت ریه است. محققان میزان خطر مصرف ۲۷ دارویی را که از سوی پزشکان برای درمان بیماری‌ها تجویز می‌شود، مورد بررسی قرار داده و دریافتند که این داروها، تاثیرات زیانباری بر سلامت ریه‌ها داشته و باعث ایجاد بیماری ریوی ناشی از مصرف دارو (DIILD) می‌شود. به منظور درک رابطه بین داروها و بیماری‌های ریوی، محققان داروهای درمان بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و داروهای دیگر مانند Bleomycin, Gemcitabine, Erlotinib, Gefitinib, Panitumumab, Cetuximab, Everolimus, Temsirolimus را بررسی کردند. به گفته محققان اثرات جانبی داروها بر روی ریه‌ها بسیار گسترده‌تر از آن است که قبلا تصور می‌شد. از آنجا که این داروها سلامت افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید آزمایشات تصویربرداری بهتری برای تشخیص مشکلات ریوی قبل از تشدید آن‌ها صورت گیرد.

تاثیر خوردن نمک در ابتلا به بیماری "ام اس"

بررسی‌های جدید محققان دانشکده پزشکی ییل نشان داد که نمک زیاد بالقوه باعث پیدایش اختلال خود ایمنی می‌شود. پژوهشگران به تازگی "سلول‌های "T  را که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی دارند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در بررسی‌های خود متوجه عدم تعادل میان یک نوع سیتوکین proinflammatory  (پروتئین‌های محلول که در تنظیم ایمنی نقش دارند) و یک نوع سیتوکین ضد التهابی شدند. محققان دانشکده پزشکی ییل این عدم تعادل را در میان مبتلایان به بیماری ام اس که نمک زیاد مصرف می‌کردند شناسایی کرده و دریافتند پروتئینی به نام بتا کتانین (beta-catenin)، نقش مهمی در محافظت از عملکرد سلول‌های T (Tregs) و تنظیم سیتوکین‌های proinflammatory  و سیتوکین‌های ضد التهابی دارد.

تاثیر روزه‌داری بر دیابت نوع دوم

بررسی‌های جدید محققان کانادایی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که روزه‌داری متناوب، نقش اساسی در پیشگیری از "دیابت نوع دو" ایفا می‌کند. روزه داری متناوب در واقع یک نوع رژیم غذایی است که طی آن فرد برای مدت ۱۶ ساعت روزه بوده و تنها مجاز است هشت ساعت از شبانه روز مواد غذایی میل کند. برای مثال فرد می‌تواند شام خود را حدود ساعت هفت بعد از ظهر میل کرده و از خوردن صبحانه در روز بعد خودداری کند. سپس وعده ناهار را راس ساعت ۱۱ میل کند. محققان دیگر شکل‌های روزه داری برای کنترل دیابت نوع دو را روزه داری ۲۴ ساعته برای مدت یک یا دو روز در هفته عنوان کردند که علائم دیابت نوع دو را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

مراقبه روزانه در درمان بیماری آلزایمر موثر است

بررسی‌های محققان دانشگاه "ویرجینیا" نشان داد که تمرینات کوتاه مدت ذهن و بدن می‌تواند در کاهش برخی نشانه‌هایی که پیش از ابتلا به زوال عقل اتفاق می‌افتد کمک کند. پژوهشگران گروهی از افراد بزرگسال را که با مشکلات حافظه مواجه بودند مورد بررسی قرار دادند. این افراد هر روز مدت ۱۲ دقیقه را به گوش دادن موسیقی و یا انجام مراقبه آسان یوگا اختصاص داده و این تمرینات را برای ۱۲ هفته ادامه دادند. پس از ۱۲ هفته مشخص شد سطح "بتا آمیلوئید" که شاخص  پیش ‌بینی کننده بیماری آلزایمر است در میان شرکت کنندگانی که تمرین مراقبه یوگا داشتند در مقایسه با افرادی که به موسیقی گوش می کردند افزایش داشته است.

کد خبر 362254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.