نمره ۲۰ برای اصفهان در فرهنگ ترافیک

نام شهرداری اصفهان به همت مردم و مسئولان در حوزه فرهنگ ترافیک در کشور درخشید.

به گزارش  ایمنا،‌ کلان‌شهر اصفهان با بیش از دو میلیون نفر جمعیت در حال گسترش است، این موضوع لزوم توجه به مباحث فرهنگ‌سازی زندگی شهری و در رأس آن فرهنگ ترافیک که بر سلامت و ایمنی شهروندان اثر گذار است را بیش از پیش قوت می‌بخشد. همکاری برای حرکت در مسیر ارتقاء فرهنگ ترافیک با شکل گیری اراده مردمی و اجتماعی برای رسیدن اصفهان به جایگاه شهری آرام، قانون مدار و پاک با شهروندانی سالم از رویکردهای مهمی است که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و هم افزایی بین دستگاهی برای تحقق این امر، نمره درخشانی را در کارنامه این شهر به ثبت رسانده است.

اصفهان در حوزه فرهنگ ترافیک الگوی کلان شهرهای کشور است و کسب عنوان برتر در زمینه ارتقاء فرهنگ ترافیک در همایش امسال ، گرامی‌داشت ۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل که با حضور وزیر کشور برگزار شد گواهی بر این مدعاست. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به این موفقیت اظهار کرد: توسعه حمل و نقل پاک (پیاده روی و دوچرخه سواری)، توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش تصادفات شهری، از محورهای برگزاری این همایش بود که فعالیت‌های گسترده اصفهان در حوزه فرهنگ ترافیک از جمله سه شنبه های بدون خودرو، برگزاری نمایشگاه حمل و نقل پاک، طرح هایی از جمله طرح بفرمایید دوچرخه، بفرمایید موتوربرقی، کلاه ایمنی سرزندگی، قصه آدم و هوا.. سبب کسب این موفقیت شده است.

علیرضا صلواتی افزود: در این همایش از شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها که در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزنده‌ای در محورهای مرتبط با همایش داشته‌اند و رانندگان برتر اتوبوس، تاکسی و حوزه بار شهری قدردانی شد. براین اساس شهرداری اصفهان در بخش حوزه حمل و نقل موفق به کسب عنوان برتر شد و از قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان تجلیل به عمل آمد.

اکنون مروری بر فصل به فصل این تلاش ، یادآوری می‌کند که کدام اتفاقات طلایی سبب کسب این موفقیت شده است، اتفاقی که همه مردم شهر در آن سهیم هستند.

پویش مردمی ترافیک

دست یافتن به هوای پاک و نظام ترافیکی منظم در شهر نیازمند یک همت همگانی و برداشتن گام‌هایی مستحکم در مسیر فرهنگ‌سازی است. ایجاد یک نهضت درون شهری برای توسعه فرهنگ ترافیک با ایجاد پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان ایجاد شد تا مهمترین برنامه‌های فرهنگی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در رویدادهایی که برخلاف گذشته "پروژه شعار" نام ندارند تجلی یافته و شهر و شهروندان در کنار مسئولان در قطار توسعه شهر همسفر شوند. پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان کار خود را با اجرای رویدادهای مهمی در حوزه فرهنگ ترافیک آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو

محور تاریخی چهارباغ عباسی برای نخستین بار به روی خودروها بسته شد. عصر سه شنبه، چهارباغ رویایی و آرامشی که مردم از چهارباغ تابستانی زیبا کسب کردند سبب شد تا طرح سه شنبه های بدون خودرو بی وقفه، مستمر و موثر، تا ۱۰۰ هفته برگزار شود. چهارباغ در سه شنبه‌ها، محلی برای پیاده روی و دوچرخه سواری شهروندانی بود که به دنبال کسب آرامش و تنفس در هوای پاک بودند. هدف از اجرای این طرح ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و کاهش ترافیک در مرکز شهر بود. این طرح بعد از ۱۰۰ هفته اجرا، زمینه ساز پیاده راه شدن چهارباغ و احیاء این محور تاریخی شد. امروز چهارباغ پیاده راه، میزبان شهروندانی است که هوای سالم را در مرکز شهر استشمام می‌کنند.

بفرمایید دوچرخه

شهروندانی که به دنبال خرید دوچرخه و انواع پاکروها بودند به شرکت در یک طرح ویژه دعوت شدند. بفرمایید دوچرخه با هدف ارائه تسهیلات به شهروندان برای خرید دوچرخه و انواع پاکروها اجرا شد و طی دو ماه از اجرای طرح و با همکاری ۵۰ فروشگاه دوچرخه در سطح شهر اصفهان، ۱۵ هزار دستگاه دوچرخه و انواع پاکرو به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان به شهروندان اصفهانی فروخته شد. این طرح یکی از گسترده‌ترین طرح‌های فروش تسهیلاتی دوچرخه بود.

یک شهر زیر شهر

درهای متروی اصفهان پس از سال‌ها به روی مردم باز شد تا یکی از موثرترین گام‌ها در توسعه پایدار در کلان شهر اصفهان برداشته شود. شاید طولانی شدن پروژه مترو اصفهان از نقاط منفی در روند اجرای این طرح بود، اما امروز مترو به عنوان یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی از شمال به جنوب شهر در خدمت شهروندان است. مترو، به شهری زیر شهر تبدیل شده و در آینده‌ای نزدیک روزانه ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان اصفهانی از مترو برای سفرهای شهری خود استفاده می‌کنند. با وجود بهره برداری دیرهنگام از پروژه مترو، اما این قطارشهری زیرزمینی خیلی زود جای خود را در سبد حمل و نقلی شهروندان باز کرد. بفرمایید مترو از جمله طرح‌هایی بود که با هدف اولویت‌سازی استفاده از مترو توسط اقشار مختلف شهروندان اجرا شد و امروز شاهد نتایج مثبت آن در گسترش استفاده از مترو در اصفهان هستیم.

کلاه ایمنی، سرزندگی

آمار مرگ و میر ناشی از تردد با موتورسیکلت در کشور ما بالاست، پزشکی قانونی در آمار منتشر شده خود می‌گوید در سال ۹۶، سه هزار و ۸۶۲ راکب موتورسیکلت در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این میزان سهم ۲۳.۸ درصدی از کشته شدگان سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده. همین آمار می‌گوید علت بیش از ۴۶ درصد تلفات ضربه به سر بوده است.

در اصفهان اما آمار نگران‌کننده است، پلیس راهور می‌گوید در سال ۹۶ در استان اصفهان خیابان‌ها ۲۰۶ بار رنگ خون گرفت و خانواده‌های بسیاری داغدار عزیزان موتورسوار خود شدند، همین آمار می‌گوید سال ۹۶ در سوانحی دلخراش ۸۷۰۸ نفر در اثر تصادف با موتورسیکلت روانه بیمارستان و تعدای برای همیشه همنشین معلولیت های جسمی حرکتی شدند.

در سال جاری در اصفهان همت جمعی شکل گرفت تا کلاه ایمنی، کلاهی شود برای زندگی موتورسواران تا خیابان‌های شهر برای همه راکبان این وسیله نقلیه امن و ایمن شود.  بر همین اساس برای نخستین بار در کشور طرح ارتقا ایمنی موتورسواران با مصوبه شورای ترافیک استان آغاز شددر این طرح با اقدام مشترک پلیس راهور استان و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان پویش مردمی "کلاه ایمنی؛ سرزندگی" شکل جدیدی از برخوردهای فرهنگی آموزشی با موتورسواران را در دستور کار قرار داد تا دغدغه استفاده از کلاه ایمنی با بنیه آموزشی و مستند جایگزین رویکرد صرفا انتظامی در برخورد با متخلفان شود.

هدف و چشم انداز اصلی طرح کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ با ترغیب استفاده راکبان از کلاه ایمنی و رعایت اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی است و در نخستین آماری که پس از اجرای این طرح توسط پلیس راهور منتشر شد در ۸ ماهه نخست امسال، ۱۵ درصد از آمار تلفات سوانح موتورسواری در اصفهان کم شده است.

بفرمایید موتوربرقی

پس از اجرای موفقیت آمیز طرح بفرمایید دوچرخه، این بار طرح بفرمایید موتوربرقی با هدف ارائه تسهیلات برای خرید موتوربرقی اجرا می‌شود. اقدامات اولیه و هماهنگی‌های لازم با تولیدکنندگان موتوربرقی انجام شده و طرح‌های تشویقی خرید موتوربرقی به زودی اجرا می‌شود.

رونق استفاده از موتورسیکلت‌های برقی با توجه به آلاینده نبودن این وسایل حمل و نقلی می‌تواند گامی موثر در کاهش غلظت آلاینده‌ها در سطح شهر باشد.

هر هفته همرکابی

پس از همراهی مردم با مسئولان در برگزاری سه‌شنبه های بدون خودرو در اصفهان، این بار مسئولان به همراهی مردم آمدند. هر هفته هم رکابی طرحی بود که با هدف زمینه سازی فرهنگ دوچرخه سواری در میان مدیران و کارکنان دستگاه‌های مختلف اجرا شد که با استقبال خوبی از سوی ادارات و دستگاهها روبرو شد.

قصه آدم و هوا

در قصه آدم و هوا روایت آدم‌هایی را می‌خوانیم که سوار بر مرکبِ دودزایِ خودخواهی، آسمان شهرشان را سیاه کرده‌اند. شاید این تعریفی مختصر و مفید از داستانی باشد که ۳۳ روز در شهر اصفهان در قالب رویدادهای متنوع فرهنگی، تفریحی، آموزشی و..  در حال روایت است.

قصه آدم و هوا نام مجموعه رویدادهایی است که از ۲۶ آذر روز حمل و نقل تا ۲۹ دی روز هوای پاک در سطح شهر اجرا می‌شود. این رویدادها در قالب‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و.. همه اقشار مختلف شهر را درگیر کرده تا شهروندان در کنار مسئولان برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگ ترافیک شهر گام بردارند.

اکنون اصفهان به لطف همراهی مردم و مسئولان در مسیر توسعه فرهنگ ترافیک گام برداشته است، این مسیر طولانی است، اما با همیاری مردم ادامه دارد...

کد خبر 362208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.