استفاده از پژوهش‌های دانشگاهی راه برون رفت از مشکلات کشور است

رییس دانشگاه اصفهان گفت: در سه سال گذشته پژوهش‌های علمی و مقالات چاپ شده این دانشگاه در سطح بین المللی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ طالبی پیش از ظهر امروز شنبه ۲۴ آذر ماه  در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان با بیان اینکه پژوهش رکن حیاتی برای دانشگاه‌های کشور است، اظهار  کرد: اگر پژوهش نباشد توسعه در کشور وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه پژوهش ابعاد مختلفی دارد، افزود: پژوهش‌های بنیادی و دانش محور برای پیش بردن مرزهای علمی کشور و پژوهش‌های کاربردی و جامعه محور  مبتنی شناخت و رفع مسائل جامعه هستند.

طالبی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای پژوهش دارند در دنیا وضعیت و جایگاه مناسب تری دارند و در حقیقت کشور ما با سهم کمتر نقش خوبی در علوم ایفا کرده است.

رییس دانشگاه اصفهان در ستاد پژوهش و فناوری استان اصفهان گفت : به اذعان خارجی‌ها جایگاه ایران با امکاناتی که دارد همخوانی ندارد و جایگاه ایران باید بالاتر باشد.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای پژوهش و تحقیقات است، تصریح کرد: در دانشگاه ها نیروی انسانی به دو گروه هیئت علمی و دانشجو  تقسیم می‌شوند؛ هیئت علمی دانشگاه ما دارای تجربه و ایده‌های کافی است که یکی از رموز موفقت به شمار می‌رود و دانشجویان ایران نیز در دنیا به طور متوسط باهوش‌تر هستند و پشتکار بیشتری دارند که همواره کشورهای پیشرفته دنیا به برتر بودن دانشجویان ایرانی اذعان می کنند.

رییس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: تحقیقات بنیادی ارتباط دانشگاه‌ها با دنیا، بین‌المللی سازی و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مطرح است که در این باره محدودیت داریم.

لزوم تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با بخش‌های اقتصادی و اجتماعی

طالبی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان به دلیل کمبود بودجه تجهیزات و امکانات کمی دارد، اضافه کرد: لازمه ما ارتباط قوی با دانشگاه و خارج از دانشگاه در بخش‌های  اقتصادی، صنعتی و خدماتی برای شناخت و حل مسائل جامعه است که با پژوهش امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر در زمینه‌ تولیدات علمی، پژوهشی موفق‌تر و در سطح بین‌المللی برون دادهای دانشگاه اصفهان  رو به رشد بوده است که سبب افزایش رتبه این دانشگاه در دنیا است.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به غنا و اهمیت علوم انسانی کشور اظهار کرد: رویکردی جدید برای چاپ برون دادهای پژوهشی علوم انسانی در مجلات بین المللی دنبال کرده ایم که موجب افزایش شمار مقالات چاپ شده ی این دانشگاه در مجلات معتبر خارجی طی دوسال اخیر شده است.

طالبی با بیان اینکه رویکرد ما شناساندن علوم انسانی به جهان است، افزود: یکی از اساتید دانشگاه اصفهان به نام دکتر" آرش شاهین " دلیل فعالیت‌ها و برون دادهای پژوهشی بین‌المللی به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور انتخاب شده است .

وی گفت: یکی از موفقیت‌های دانشگاه اصفهان در خصوص کار آفرینی مسئله محور کردن تحقیقات در این زمینه بوده که موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم .

طالبی با اشاره به پژوهش‌های سرمایه‌های اجتماعی گفت:  پایان نامه‌های زیادی در خصوص مسئله محور بودن کشور به دلیل محدویت‌های ناشی از تحریم‌ها و مشکلات جامعه داریم و در این راستا دولت‌مردان می‌توانند از دانشگاه‌ها کمک بگیرند.

رییس دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در همین راستا پنج خوشه فکری شکل گرفت که وظیفه ی آنها مطالعه معضلات اجتماعی و انعکاس آنها همراه با راه حل برای برون رفت از مشکلات است که یکی از این خوشه های پژوهشی در دانشگاه اصفهان تشکیل شده است .

افزایش قراردادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان

طالبی با بیان اینکه دانشگاه در خدمت جامعه است و جامعه از ظرفیت دانشگاه اصفهان استفاده می‌کند ، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رخدادها افزایش قراردادهای پژوهشی دانشگاه است،  مبالغ قراردادها افزایش یافته و در همین ارتباط سال گذشته با فولاد مبارکه قراردادی به امضا رسید.

وی همچنین به موفقیت‌های این دانشگاه در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت : تحقیقات پروژه‌های بین‌المللی را به صورت مشترک با برخی دانشگاه‌های آلمان، استرالیا و استراسبورگ فرانسه داشته‌ایم.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به فعالیت‌های بین المللی این دانشگاه  ابراز امیدواری کرد برای برون رفت از معضلات کشور از پژوهش‌های دانشگاهی استفاده شود.

کد خبر 361444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.