ابرهای کدام مناطق قابلیت بارور سازی دارد

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در هر زمان و مکانی فرآیند بارورسازی امکان پذیر نیست و هر نوع ابری قابلیت بارش و بارورسازی ندارد.

نوید حاج بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرای طرح باروری سازی ابرها در کشور اظهار کرد: بارورسازی ابرها  الزام و ضرورتی است که در توصیه‌های سازمان جهانی هواشناسی به عنوان یکی از معتبرترین ارگان‌ها در سطح بین الملی به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به برخی نکات از دیدگاه هواشناسی در خصوص بارورسازی ابرها، افزود: قرن‌ها است که بشر آرزو دارد بارندگی را بسته به زمان و مکان مورد نیاز خود تحت تأثیر قرار دهد و تعدیل آب و هوا برای افزایش مقدار بارش مورد توجه مدیران منابع آب، نیروگاه‌های آبی و کشاورزان بوده است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: راهکارهای مناسب برای باروری ابرها که می‌توان نام برد از جمله استفاده هوشمندانه از منابع در دسترس آب جمع آوری مناسب آب باران، دسترسی به منابع جدید آب از طریق، ایجاد باران مصنوعی است.

حاج بابایی اضافه کرد: بهینه ساختن منابع آبی، فرایند نظرسنجی، اجرای عملیات بارورسازی ابرها، ارزیابی نتایج عملیات بارورسازی و البته مکان و مناسب برای اجرای پروژه بارش، تابع شرایط ویژه است که در رأس آن باید مطالعات مناسب و کافی در مورد اقلیم شناسی ابر، نظام خرد فیزیک ابر و دینامیک ابر موجود باشد و از طرفی  باید این مطالعات بر اساس سامانه‌های جوی و ابری منطقه مورد نظر بود و قابل اجرا باشند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: برای اجرای پروژه بارش باید شبکه گسترده‌ای از باران سنج که اطلاعات آماری بارش‌های ۲۰ سال اخیر را نیز داشته باشند در منطقه مورد نظر نصب و روند فعالیت ابرها با توجه به بارورسازی مصنوعی را ارزیابی کنند.

وی تصریح کرد: اهمیت وجود این شبکه به این دلیل است که ارزیابی آماری بستگی به پایداری رفتارهای اقلیم شناختی دارد و از طرفی ابرهای باید با فرضیه‌ها و روشهای تعدیل آب و هوا سازگاری داشته باشند.

حاج بابایی با تاکید بر اینکه قابلیت ابرها برای بارورسازی نیز باید مورد توجه مجریان این طرح باشد، خاطر نشان کرد: ابرها باید در بسامدهای کافی پدیدار شوند تا بتوان پروژه را به صورت کامل انجام داد؛ باید این اطمینان ایجاد شود که آزمایش‌ها برای دوره بلند مدت ادامه خواهند یافت تا نمونه‌های کاملی از ایجاد تعدیل در تنوع طبیعی پدیده‌های آب و هوایی منطقه به دست آیند.

وی افزود: مکان مورد مطالعه برای باورسازی ابرها  باید زیر ساختار مناسبی داشته باشد. از جمله شرایط محیطی مناسب باشد، اجرای بارورسازی برای منطقه‌ای که مقدار بارش آن زیادتر و از یکنواختی بیش‌تری برخوردار باشد، نسبت به منطقه‌ای که بارش کم‌تری داشته و تغییر پذیری آن زیادتر است، مناسب‌تر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان  اصفهان با بیان  اینکه مناطقی که متوسط بارش سالانه  کم‌تر از ۲۵۰ میلی‌متر دارند برای انجام پروژه‌های بارورسازی مناسب نیست، اضافه کرد: ضرورت دارد قبل از انجام بارورسازی در هر منطقه مواردی مانند بررسی خرد فیزیک ابر در هرمنطقه، فراوانی هسته‌ها(ccn)   در ابرهای سرد و گرم، فراوانی قطرک‌های ابر، توزیع اندازه قطرک‌های ابر و وجود گردوخاک انتقال (Dust )در ابر مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: در هر زمان و مکانی فرآیند باورسازی امکان پذیر نیست و هر نوع ابری قابلیت بارش و بارورسازی ندارد.

کد خبر 361160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.