قوانین خوبی داریم که اجرا نمی‌شود

رییس اتاق ایران با اشاره به قانون فضای کسب و کار و بهره‌وری، بیان کرد: این دو قانون بسیار خوب بوده و ما فکر می‌کردیم که قانون توسعه کسب و کار تحول عظیمی را به وجود خواهد آورد، اما چنین نشد.

به گزارش ایمنا، غلامحسین شافعی با اشاره به این‌که در حال حاضر ما قوانین خوبی داریم که اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: در همین قانون فضای کسب و کار یک ماده ۲۴ و ۲۶ را داریم که به آن توجه نمی‌شود. در یکی از دو ماده آمده که هر تغییر در رویه‌ها و بخشنامه‌ها که اعمال می‌شود، باید پیش‌زمینه‌ای از آن را به فعالان اقتصادی بدهید؛ یعنی حق ندارید یک قانونی را شب تصویب کنید و فردا آن را اجرا کنید؛ بلکه مطرح کنید که این قانون از دو ماه دیگر اجرا خواهد شد.

حمایت از کالای ایرانی در بخش عرضه نیز باید متجلی شود

رییس اتاق ایران تاکید کرد: همه می‌پندارند که حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از بخش تقاضا، اما این حمایت باید در قالب حمایت از بخش عرضه نیز ظاهر شود.

شافعی با بیان اینکه اگر قرار باشد که تولید ایرانی، رقابت‌پذیر و زمینه توسعه پایدار برای آن ایجاد شود، باید از بخش عرضه در کنار تقاضا حمایت شود، اظهار کرد: در حال حاضر در بخش‌های مختلف باید به گونه‌ای رفتار کنیم که هدف اصلی حمایت از تولید داخل باشد.

وی با اشاره به نرخ خرید گندم، گفت: درحال حاضر در کشورهای اطراف ما قیمت هر کیلو گندم بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است. در بررسی‌های چند ماه گذشته شاهد بودیم که کم‌ترین گندم مربوط به استان‌های غربی بوده ؛ یعنی کسی گندم را به دولت نفروخته است. علت این بوده که به دلیل نزدیک بودن به عراق، کشاورزان گندم را با قیمت بالاتری در اختیار این کشور قرار می‌دادند.

شافعی با بیان این‌که امروز این گندم به عراق رفته و در روزهای دیگر به سایر کشورها نیز خواهد رفت، خاطرنشان کرد: دولت باید برای جلوگیری از این اتفاق اقداماتی را مدنظر قرار دهد. اگر این قیمت اصلاح نشود، گندم به طرق مختلف از کشور خارج خواهد شد و در گام بعدی ممکن است که در سال آینده میزان کشت گندم پایین آید و اگر این امر رخ دهد ما مجبور خواهیم شد که گندم را با همان قیمت ۲۷۰۰ تومان از بیرون خریداری کنیم.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که ما باید در این امر صرفه‌جویی‌های دیگری را اعمال کنیم تا قیمت را کاهش دهیم، تصریح کرد: دولت مدعی آن است که به معیشت مردم کم درآمد کمک کند و اکنون بخش بزرگی از کشاورزان ما نیز از همین قشر هستند؛ بنابراین اگر این کمک انجام گیرد به آن ادعا نیز جامه عمل می‌پوشاند.

وی گفت: تعبیر ما از این ماجرا، اشتباهی است که همه به آن عمل می‌کنیم و در یک مدت کوتاهی نشانه‌هایی از این حمایت می‌بینیم و در بازه زمانی دیگر اثری نمی‌بینیم.

شافعی تاکید کرد: موضوعی که در بخش کشاورزی و صنعت بسیار ملموس است، این است که مشکل ما کمبود منابع در کشور نیست بلکه اشکال اصلی ما چگونگی توزیع این منابع در کشور است.

 رییس اتاق ایران با اشاره به این‌که اگر مشکل توزیع منابع رفع می‌شد، اشکال زیادی در مسائل خود شاهد نبودیم، اظهار کرد: ما به شدت بد مصرفی را رواج داده‌ایم. در بسیاری از زمان‌ها منابع در چاهی ریخته می شود که هیچ وقت از داخل آن چیزی خارج نمی‌شود و این موضوع در بخش کشاورزی نمایان‌تر است. منابع قابل توجهی که به اشتغال روستایی اختصاص پیدا کرد، یکی از نمونه‌های مهم این بحث است.

یارانه‌ها را بیشتر در اختیار ثروتمندان قرار می‌دهیم

وی مطرح کرد: آیا این شیوه اعطای تسهیلات به اقتصاد روستا کمک می‌کند یا اقتصاد روستا را به افول می‌برد؟ چگونگی توزیع منابع به‌ویژه در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

شافعی با اشاره به توسعه متوازن، خاطر نشان کرد: ما باید از دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهیم که توسعه متوازن در کشور صورت گیرد.

شافعی همچنین درباره قیمت حامل‌های انرژی نیز گفت: این امر نیز در حال حاضر یکی از مشکلات ما محسوب می‌شود؛ یعنی سیستم یارانه‌ای خودش یک معضل است.

رییس اتاق ایران با طرح این پرسش که آدم‌های کم‌برخوردار از یارانه بنزین سود می‌برند یا افراد برخوردار؟ تاکید کرد: فرض کنید که در یک خانواده ثروتمند همه افراد خانواده ماشین داشته باشند و در یک خانواده روستایی هیچ کدام از افراد ماشین ندارند؛ حال کدام دسته سود بیشتری می‌برند؟ در این امر ما یارانه‌ها را بیشتر در اختیار ثروتمندان قرار می‌دهیم.

منبع: اتاق ایران

کد خبر 360012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.