گام هایی برای رونق بخشی میدان امام علی (ع )

بازآفرینی و بازسازی میدان امام علی که از سال 1387 آغاز شد همچنان ادامه دارد؛ رونق بخشی اجتماعی و اقتصادی به میدان به عنوان بخش مهمی از روند این بازآفرینی در دستور کار مدیریت جدید شهر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میدان امام علی روزگارانی دور رونق، سرزندگی و حضور مردم را در جای جای خود احساس می کرد، اما گذر زمان و تغییر حاکمیت و سیاست آنان جایگاه این میدان در شهر تاریخی اصفهان را به مراتب تغییر داد.

میدان امام علی و نواحی اطراف آن امروزه جز بافت های فرسوده شهر محسوب می شود که همانند سایر بافت های فرسوده نیازمند بهسازی و بازآفرینی است؛ در حالی که عملیات بازسازی این ناحیه با حواشی و دست اندازهای مختلفی همراه بود؛ دست اندازهایی که روند بازسازی این پروژه بزرگ شهری را با مشکلاتی روبرو کرد.

مساحت بالای این ناحیه فرسوده و تاریخی ، فعالیت کسبه و اصناف مختلف همچنین زندگی مردم، عملیات را وارد فازهای اجرایی کرد اما میدان رونق آنچنان نگرفت و شهردار اصفهان نیز بر این موضوع تاکید کرد: " روند بازسازی میدان امام علی با تحریم مردمی روبرو است"

جدای از بسیاری انتقادها، شکایت ها و ایرادات، مطرح شده سیاست هم اکنون مدیریت شهر رونق بخشی به فضای میدان امام علی و بافت های مجاور آن است.

برگزاری نمایشگاه ها و روزبازارها گامی در راستای رونق بخشی به میدان 

 مشارکت مردم و بخش خصوصی در این زمینه می تواند بسیار موثر و راهگشا باشد.ایجاد روزبازارها، شب بازارها و برگزاری نمایشگاه ها در میدان امام علی همچنین انتقال دست فروش ها و دکه داران بازارهای اطراف به این مکان از جمله برنامه های در دست بررسی و اجرا است.

بعد از برپایی موفقیت آمیز نمایشگاه خودروهای کلاسیک در میدان امام علی اینبار نوبت هنرمندانی بود که محصولات خانگی و صنایع دستی خود را برای بازدید و فروش به نمایش بگذارند.

صبح _جمعه نهم آبان_ به همت فعالان عرصه صنایع دستی، مدیریت پروژه میدان امام علی، مدیریت منطقه سه شهرداری اصفهان و همچنین نماینده هیئت امنای کسبه میدان ، تعدادی از فعالان عرصه صنایع دستی و محصولات خانگی اینبار در میدان امام علی گرد هم آمدند تا محصولات خود را برای فروش و عرضه به نمایش بگذارند.

عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی برنامه ای در راستای آشتی مردم با میدان 

​ مهدی جعفر زاده و همسرش محدثه قوامی دو سال است در حیطه برپایی این روز بازارها فعالیت می کنند و امروز نیز مسئولیت فراخوان و برگزاری این روزبازار را برعهده داشتند. 

جعفر زاده می گوید: طی 10 روزگذشته فراخوانی در کانال های صنایع دستی شبکه مجازی قرارگرفت که بر مبنای آن  فعالان عرصه محصولات خانگی و صنایع دستی پس از ثبت نام امروز در این میدان محصولات خود را برای عرضه به نمایش گذاشتند.

وی می افزاید : برای استقرار هنرمندان صنایع دستی و مشاغل خانگی همینطور جلب اعتماد آنان حداقل هزینه برای استقرار در این مکان در نظر گرفته شده است زیرا  برگزاری این روز بازار در محل میدان امام علی برای نخستین بار انجام می گیرد و این مهم می تواند سایر افراد را برای عرضه محصولات خود در این میدان تشویق کند، با این وجود آنان اشاره می کنند که بسیاری از مردم هنوز میدان امام علی را با نام سبزه میدان می شناسند.

محدثه قوامی همچنین به قیمت پایین این محصولات و کیفیت بالای آنها نسبت به مشابه بازاری آن اشاره می کند و تاکید دارد: شهرداری برای برپایی و رونق هرچه بیشتر این روز بازارها باید حمایت بیشتری انجام دهد.


برنامه های رونق بخشی به میدان امام علی با هماهنگی کسبه میدان انجام می شود

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان امروز در میدان امام علی حضور داشتند. حسین کارگر می گوید: برگزاری بازارهای روز به درخواست کسبه میدان امام علی و برای رونق بخشی اقتصادی و اجتماعی به فضای میدان انجام می گیرد.

وی می افزاید: مدیریت شهری نیز با حضور ماهانه شهردار اصفهان طی جلساتی با عنوان هماهنگی و بهره برداری از پروژه های عمرانی و طرح های فرهنگی میدان امام علی با کسبه و نماینده هیئت امنای میدان امام علی دیدار می کند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تاکید دارد: برگزاری این روز بازارها و نمایشگاه ها از جمله نمایشگاه اتومبیل های کلاسیک، در راستای رونق بخشی  به میدان امام علی انجام می شود؛ همچنین فضای میدان می تواند مکان خوبی برای انتقال سکوها و دکه ها به داخل میدان باشد تا مسئله سد معبر در بازارهای اطراف نیز رفع شود.

بازیابی و بازآفرینی میدان امام علی در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد

مدیر پروژه میدان امام علی نیز از دیگر مدیران حاضر در کنار روزبازار صنایع دستی و مشاغل خانگی بود. مهدی رضایی می گوید: این میدان 700 سال سابقه تاریخی و اجتماعی دارد، اما به دلیل ساخت میدان نقش جهان در دوره صفویه این میدان  از آن زمان به نام میدان کهنه شناخته می شود.

وی می افزاید: طرح بازآفرینی میدان ، سالهای گذشته به تصویب رسید و از سال 1387 عملیات بازآفرینی آغاز شد؛ فاز اول و دوم شامل زیرگذرها و میدان در سال 1392 به اتمام رسید.

مدیر پروژه میدان امام علی تصریح می کند: بازآفرینی این میدان جز یکی از بزرگ ترین پروژه های بازآفرینی بافت فرسوده شهری محسوب می شود، اما متاسفانه به موضوع مشارکت اجتماعی مردم در این طرح توجه نشد.

رضایی ادامه می دهد: از زمان مدیریت جدید شهری سیاست افزایش مشارکت مردمی در بدنه میدان امام علی مورد توجه و تاکید قرارگرفت و در این راستا هیئت امنایی متشکل از کسبه میدان امام علی تشکیل شد.

وی تاکید می کند: با تشکیل مدیریت بهره برداری تاکنون 40 درصد از میدان امام علی به بهره برداری رسیده است با این وجود جذب جمعیت در بدنه این میدان رضایت بخش نیست و با توجه به همه اشکالات و نواقص در زمینه طراحی و شهرسازی برنامه هایی برای رونق بخشی به میدان امام علی در دستورکار قرار دارد.

وی می گوید: برگزاری نمایشگاه ماشینهای کلاسیک  همچنین روزبازارها در راستای هویت بخشی و شناسنامه دار کردن این میدان همچنین افزایش مشارکت های مردمی در بدنه فعالیت های شهرداری صورت می گیرد.

مدیر پروژه میدان امام علی تاکید می کند: برگزاری این روز بازارصنایع دستی و مشاغل خانگی نیز در راستای این سیاست و به صورت آزمایشی با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شده است و تنها نظارت بر روند اجرای آن بر عهده شهرداری و مدیریت میدان امام علی است.

رضایی ابراز امیدواری کرد: دوشنبه بازارها ، چهارشنبه بازارها و جمعه بازارها با انجام پایلوت هایی برای تعیین روش های استقبال و جمعیت پذیری در آینده نزدیک دوباره احیا می شود.

وی می افزاید: بازارهای زنان خودسرپرست و بازار صنایع دستی به عنوان دو بازارروز، تاکنون به صورت آزمایشی برگزار شده است و بازار یک روزه صنایع دستی نیز امروز جمعه نهم آذرماه تا ساعت پنج بعدازظهر دایر است

کد خبر 360011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.