۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
شیشه‌ها را جدی بگیرید!

بازیافت بطری های شیشه‌ای، یکی از اقدامات دولت فرانسه به منظور حفظ محیط زیست و ذخیره انرژی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کشور­های پیشرفته دنیا، پیدا کردن به صرفه ­ترین راه برای بازیافت محصولات پلاستیکی و شیشه‌ای یکی از مهم ترین دغدغه‌های مسئولان و شهروندان است. بین کشورهای اروپایی، فرانسه یکی از پیشگامان در زمینه اعمال طرح ­های ممنوعیت مصرف پلاستیک در کافه‌ها، فروشگاه‌ها­ و رستوران‌ها تا سال ۲۰۲۰ می باشد. همچنین یکی دیگر از طرح ­هایی که امروزه در سراسر فرانسه در حال اجرا می باشد، استفاده و بازیافت بطری های شیشه ­ای است.

اما در این رابطه سوال­ هایی مطرح است، از جمله اینکه بازیافت بطری‌های شیشه­‌ای به چه شکل انجام می شود و آیا از نظر اکولوژی و مصرف منابع طبیعی این روش مقرون به صرفه است یا خیر؟  برای پاسخ این سوالات بهتر است نگاهی کوتاه به تاریخچه مصرف بطری­‌های شیشه‌ای در فرانسه به منظور مصارف مختلف از سال ۱۹۶۰ تاکنون داشته باشیم.



مصرف بطری­ های شیشه‌ای و اجرای سیستم La Consigne تا سال ۱۹۶۰ در فرانسه

در فرانسه تا سال ۱۹۶۰سیستم به اصطلاح La Consigne  برای استفاده از بطری­‌های شیشه‌ای، حکم‌فرما بود، اما این سیستم چیست؟ در آن زمان مردم فرانسه با خرید نوشابه، شیر و هر گونه نوشیدنی در بطری­‌های شیشه‌ای مبلغی اضافه را بابت آن بطری به ودیعه می‌گذاشتند و زمانی که بطری را به فروشگاه بازمی­ گرداندند، فروشنده آن مبلغ را نیز به آنها باز می‌گرداند. شیشه­‌ها از مواد بسیار مقاومی تشکیل می‌­شوند به همین دلیل هر بطری شیشه‌ای تا ۵۰ بار مورد استفاده قرار می­ گرفت. سپس بعد از شستشو، بطری ها در کارخانه‌ها بر حسب مصارف مختلف، از شیر، نوشابه یا هر نوع نوشیدنی دیگر پر می ­شدند. اما با تولید و فروش بطری­‌های پلاستیکی، بطری­ های شیشه ‌ای با استقبال کمتری مواجه شدند.

فروش بطری‌های پلاستیکی، تهدیدی جدی برای محیط زیست 

با اختراع پلاستیک، استفاده از بطری‌های شیشه‌ای جای خود را به بطری‌های پلاستیکی داد اما امروزه محققان پی به مضرات استفاده از بطری‌ ها­ی پلاستیکی برده اند چرا که بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف یک تهدید جدی برای محیط زیست به حساب می آیند. درواقع بطری‌های پلاستیکی یکی از رایج‌ترین زباله های پلاستیکی به شمار می روند و به طور میانگین سالانه حدود ۴۸۰ میلیون بطری پلاستیکی به فروش می‌رسد. برای تجزیه هر عدد بطری پلاستیکی زمانی حدود ۴۵۰ سال زمان نیاز است! به علاوه،  پلاستیک یکی از فرآورده‌های نفت خام است که با تولید بی رویه محصولات پلاستیکی منابع طبیعی در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرند.


بازیافت بطری‌های شیشه ای در فرانسه 

با توجه به شیوع آلودگی پلاستیکی و خطرات روزافزون آن برای انسان­ ها، موجودات زنده و سیاره زمین و همچنین به منظور ایجاد آلودگی وتولید زباله­ کمتر، از سال ۱۹۸۰ تاکنون در کشور فرانسه بطری­‌های شیشه‌ای در طی فرآیند زیر بازیافت می شوند؛

بعد از مرحله شستشو، بطری­ ها را در حرارت ۱۵۰۰ درجه سانتی­گراد ذوب می‌کنند و در نهایت بطری‌های جدید تولید می‌شوند. بر اساس بررسی انجام شده در بنیاد نیکولا اولو (Fondation Nicolas Hulot) ، بازیافت شیشه‌ها در این روش نسبت به تولید بطری­ های پلاستیکی و همچنین روشی که شیشه­ ها بعد از شستشو در کارخانه ­ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند باعث ۷۵ درصد صرفه­ جویی در مصرف انرژی و ۳۳ درصد صرفه­ جویی در مصرف آب می‌شود.


همچنین با نصب دستگاه‌های مخصوص بازیافت بطری ­ها در سراسر شهر، شهروندان با انداختن بطری در این دستگاه‌ها، از بلیط ویژه خرید انواع نوشیدنی با تخفیف ویژه بهره ­مند می‌شوند. درواقع شیشه یکی از مواد قابل بازیافت است که در صورت بازیافت باعث صرفه­ جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست می‌شود.

نکته قابل توجه در بازیافت شیشه حفظ کیفیت شیشه بازیافتی است. کیفیت شیشه بازیافت شده شبیه کیفیت شیشه‌ای است که برای اولین بار از مواد خام تشکیل شده است. امروزه بازیافت بطری‌های شیشه‌ای در سراسر کشور فرانسه به عنوان یک اقدام جدی  برای حفاظت از محیط زیست و تولید زباله کمتر انجام می‌شود.

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 359992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    اطلاعات مفید و قابل توجهی بود، خیلی ممنون.
  • مهتاب DE ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    2 0
    تو ایران هنوز هم بعضی از افراد فکر میکنند بطری شیشه ای زباله هست!
  • GB ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    2 1
    سلام باید برای این همه اطلاعات مفید و آموزنده شما گفت دستمریزاد، خیلی ممنون
  • ندا IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 1
    خیلی جالب بود من اصلا اطاع نداشتم