نسخه پیچی‌های پوچ برای گره‌های کور زندگی

موج جدیدی از مراجعات به فالگیران و رمالان در نقاط مختلف کشور آغاز شده؛ این بار تنها مادرانی که در سیاهی فال قهوه به دنبال سفیدی بخت دخترشان هستند، نیستند و بخش زیادی از این مراجعه کنندگان را جوانان تحصیل کرده‌ای شامل می‌شود که هزینه‌های باورنکردنی را برای رمالان می‌پردازند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بیش از گذشته زخم خورده‌های دنیا در خانه‌هایی که نام و نشان رسمی نداشته و دهان به دهان گشته تا معروف شدهاند به دنبال نسخه‌های درمان میگردند؛ نسخه‌هایی که روی میزهای جادویی ریخته شده و بر اساس سرکتاب، فال قهوه، فال نخود، فال تاروت و ... پیچیده می‌شود تا افراد درمانده را به آرزوهایی مانند شغل پردرآمد، جلب توجه همسر، باز شدن بخت دختر، پیدا شدن خودروی گمشده، درمان سرطان، افزایش سرمایه، قطع محبت همسر از خانواده شوهر، فروش اموال عتیقه، بچه دار شدن و ... برساند.

" زهره" یکی از رمالان فعال در شمال اصفهان است؛ محل کسب و کارش در طبقه سوم مجتمع مسکونی است که به دلیل اعتراض همسایگان مشتریانش حق استفاده از آسانسور را ندارند؛ به گفته مشتریانش فال قهوه‌اش حرف ندارد و هر چه میگوید واقعیت است. این رمال بدون معرف مشتری نمی‌پذیرد؛ هر چند مشتریانش زیاد هستند و به گفته خودش روزانه بیش از ۵۰ مراجعه کننده دارد اما نه دستیاری او را همراهی می کند و نه حتی منشی دارد که پاسخگوی تماس‌های تلفنی بی وقفهاش باشد.

حدود ۶۰ سال سن دارد، بیشتر مشتریانش جوان هستند؛ حضور پسران جوان در این صف بیشتر از هر چیزی جلب توجه می‌کند، در لابه‌لای گفت‌وگوهای‌شان در صف انتظار متوجه تحصیلات بالای تعدادی از آنها می‌شویم. هر چه به ابتدای صف نزدیک می‌شویم صدای زهره هم واضحتر میشود،" روی خرابی ایستادی ولی نگران نباش، یک مدت سختی می‌کشی اما دوباره بر میگردی به روزهای خوب، سفر طولانی پیش رو داری، به احتمال زیاد خارج از کشوره، خانمی قد کوتاه، سفید پوست و موفرفری پشت سرت بدگویی می‌کنه، حواست بهش باشه."

"زهره" برای نسخه پیچی به مقداری که پول دریافت می‌کند وقت می‌گذارد ، به قولی " هر چی پول بدی آش میخوری." دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستم " قبل انقلاب کارمند ارتش بودم و پس از انقلاب اجازه فعالیت در ارتش را نداشتم، منبع درآمدم قطع شد، به پیشنهاد یکی از دوستانم فال قهوه و تاروت را از زنی ارمنی یادگرفتم و امروز منبع درآمدم برای گذران زندگی نسخه پیچی برای آدمایی شده که اینجا مونده و از همه جا رونده شدن."

او نه تنها از راه فالگیری بلکه از راه برگزاری دوره‌های آموزشی رمالی و فالگیری نیز درآمد دارد " از هر نفر یک میلیون میگیرم و فال تاروت و قهوه را طی سه ماه آموزش می‌دهم."    

خانم توصیفی نیز یکی دیگر از رمالان شهر اصفهان است که بساط رمالی‌اش را در یکی از بوتیک‌های لباس منطقه ملک شهر پهنمی کند. مشتریانش به مراتب بیشتر از زهره هستند و شاید جوانی اش را بتوان دلیل این امر دانست.

این رمال گویا قبلا تذکرات لازم را از نیروی انتظامی دریافت کرده چرا که فردی را استخدام کرده تا در صف در بین مراجعه کنندگان بایستد و یا دور و اطراف مغازه را دید بزند تا قبل از حضور نیروهای انتظامی بساطش را که در پوشش فروشگاه لباس پهن کرده است، جمع کند تا درگیری مجددی با نیروی انتظامی نداشته باشد. جملات بکار برده توسط خانم توصیفی برای مشتریانش بی شباهت به جملات "زهره" نیست؛ گویا هر دو از یک استاد رمالی آموخته اند.

رمالان دنبال مقصر هستند

احسان شاه پیری، دکترای مشاوره‌ای است که اعتقاد دارد گرایش افراد به دعا نویس، رمال و فالگیر در ابتدا باید سبب شناسی شود. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: علاقه افراد به این موضوعات در خصوص اثر بارنوم است، مفهوم اثر بارنوم این است که انسان‌ها به پذیرش توصیه‌های کلی مانند توصیه‌های طالع بین‌ها و فالگیرها که در مورد خود آنان صدق می‌کند، آمادگی دارند؛ این اثر به نام فردی که صاحب سیرک بوده و نمایش‌هایش به داشتن "چیزی برای همه" شهرت داشته، نام گذاری شده است. بارنوم در زمینه طالع بینی و رمالی نیز فعالیت داشته؛ همیشه در آموزش به شاگردانش به این موضوع تاکید می‌کرده که ویژگی‌های کلی و عمومی را برای مردم بیان کنید زیرا آن‌ها موارد کلی را به صورت خاص در مورد خودشان برداشت می‌کنند، این ویژگی در اکثر رمال‌ها، دعانویس‌ها و فالگیران وجود دارد که در ابتدا یک سری ویژگی کلی را بیان می‌کنند و افراد برخی از این توضیحات را به صورت خاص به خودشان اختصاص می‌دهند.

او اظهار می‌کند: طی تحقیقاتی که در یک دانشگاه بر روی تعدادی از دانشجویان انجام شد، پرسشنامه‌ای مبنی بر پرسشنامه شخصیت بین دانشجویان توزیع شد، یک سری خصوصیات کلی و مشترک به صورت بسته بندی‌هایی ارسال شد که در تمام آن بسته‌ها خصوصیات به طور یکسان برای دانشجویان ارسال شد، تمامی افراد گفتند، خصوصیات ارسال شده درباره ما صدق می‌کند.

شاه پیری با اشاره به اینکه افرادی که رمال و دعا نویس هستند  خصوصیاتی مثل اعتماد به نفس بالا، تسلط  زیاد بر حرف زدن و قانع کردن افراد را دارند، اضافه می‌کند:  افراد وقتی از نظر روانشناختی تحت فشار باشند، در پی کاهش اعتماد و خود باوری دنبال این هستند که هرچه سریع با ابتدایی‌ترین روش خود را آرام کنند و از طرفی هم به سراغ کسانی می‌روند که ادعا می‌کنند، پیشگو و طالع بین هستند و می‌توانند از آینده شخص خبر بدهند همین امر اثر بارنوم را تقویت می‌کند و افراد بر همین اساس تصمیم می‌گیرند تا با مراجعه به این اشخاص  شرایط بدی که در آن قرار دارند و یا مشکلی که در حل کردنش به بن بست خورده‌اند را خیلی زود با توصیه‌های دعانویس و رمال که به اصطلاح مورد تأیید دیگران است، حل کنند و از گره کوری که در زندگیشان به وجود آمده رهایی یابند.

این دکترای مشاوره تصریح می‌کند: یکی از شگردهای رمال‌ها و دعانویسان این است که مشکل به وجود آمده را به گردن دیگری می‌اندازد و افراد هم در شرایط سخت دنبال مقصری هستند که گناه و مشکلشان را به گردن او بیندازند و از خودشان صلب گناه شود، افراد می‌خواهند که رمال‌ها و دعانویسان مقصر را پیدا کنند و مشکلشان هرچه زودتر رفع شود.

او اضافه می‌کند: رمال‌ها و دعانویسان علت مشکل را بیشتر به عوامل بیرونی زندگی شخص ربط می‌دهند ،مثلاً می گویند "شما طلسم شده‌اید یا شما را جادو کرده‌اند که باید این جادو و طلسم شکسته شود تا کارتان به نتیجه برسد و مشکل حل شود" و هیچگاه نمی‌گویند که برای رفع یک مشکل باید شخص ابتدا از خودش شروع کند، برای هر انسانی خوشایند این است که کس دیگری را مقصر و مسئول اتفاقات بد زندگی‌اش بداند و رمال‌ها و دعا نویسان این کار را به بهترین شکل ممکن از طریق خود افشایی افراد و تسلط بر حرف زدن به نوعی که دلنشین برای افراد باشد، انجام می‌دهند.

اعتقاد ۲۵ درصد مردم آمریکا به فال و طالع بینی

شاه پیری خاطر نشان می‌کند: طالع بینی و اختر شناسی برای تغییر بخت و اقبال اعتبار علمی ندارد، بر اساس تحقیقات موسسه "گالو" ۲۵درصد مردم امریکا اعتقاد به طالع بینی، فال و اختر شناسی دارند و این موضوع فقط مختص کشور ما یا جهان سومی‌ها نیست و به طور کلی مراجعه به افرادی که حرف‌های خوشایند ما را بزند برای همه انسان‌ها صدق می‌کند.

او با تاکید بر اینکه رمال‌ها و فالگیران ابزاری مانند گوی کریستالی، کارت‌های طالع بینی و ... دارند، ادامه می‌دهد: این وسایل منجر به جلب اعتماد بیشتر افراد می شود به این منظور که در کار خود حرفه‌ای هستند و کارشان را به درستی انجام می‌دهند؛ رمالان انسان های تیزبینی هستند که در نگاه اول یک سری پیش بینی‌های کلی را  از روی پوشش یا حرف‌های ابتدای شخص به صورت جملات دو سویه به او می‌گویند و با واکنشی که شخص نشان می‌دهد، موضوع را بسط می‌دهند یا جملات دو پهلو را می گویند تا خود فرد برداشتی را که می‌خواهد انجام دهد.

شاه پیری می‌گوید: این موضوع در بین شهر نشینان بیشتر مشاهده می‌شود، پیر و جوان و مرد و زن و حتی افراد تحصیل کرده تعدادی از این رمال‌ها و دعانویسان را می‌شناسند و به آن‌ها مراجعه کرده‌اند، فضای مجازی نیز به افزایش گرایش افراد به موضوعات فالگیری، دعا نویسی و طالع بینی دامن زده و حتی به عنوان سرگرمی هم که شده سری به گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی این افراد می‌زنند، گاهی همین سرگرمی و تفریح سر منشأ کلاهبرداری‌هایی می‌شود که گاهی جبران ناپذیر است.

سحر و طلسم در مباحث دینی وجود دارد

این دکترای مشاوره با اشاره به اینکه در مباحث دینی ما مواردی مثل سحر و طلسم کردن وجود دارد که با یک سری نیروی‌های شیطانی این کار انجام می‌شود، اظهار می‌کند: در مراجعه کنندگانی که برای مشاوره می‌آیند نیز کسانی هستند که مشکلاتی از این قبیل دارند و با مراجعه به افراد آگاه و علمای دینی برایشان مستند شده که سحر وجود دارد و با کمک آن‌ها توانسته‌اند مشکل خود را حل کنند؛ البته اکثر مردم در چنین مواردی به علمای آگاه به این گونه مسائل مراجعه نمی‌کنند و به جای اینکه مشکلشان حل شود اتفاقات ناخوشایند مثل کلاهبرداری یا تعرضات جنسی برایشان رخ می‌دهد و مشکل را دو چندان می‌کند.

شاه پیری با بیان اینکه بیشتر مراجعه کنندگان به رمال‌ها و دعا نویسان بانوان هستند، اضافه می‌کند: این امر به دلیل این است که بانوان بیشتر در شرایط اضطراب و نگرانی قرار می‌گیرند و زمانی که در شرایط اضطراب و نا آرامی‌های روانی هستند با کمک گرفتن از دیگران که در برخی موارد مراجعه به رمال و دعا نویس است، می‌خواهند مشکل زودتر حل شود، در ویژگی‌های مردان این موضوع که بخواهند برای حل مسئله از دیگری کمک بگیرند، بسیار کم رنگ‌تر از خانم‌هاست و مراجعه به منابع قابل حل با ویژگی‌ها و اقتدار روانی مردانه در تضاد است.

او می‌گوید: غرور مردانه باعث می‌شود تا مردان مسائل و مشکلات را خودشان حل کنند و زیاد راغب به کمک گرفتن در این موارد نیستند اما بانوان با توجه به خود افشایی‌هایی که در مجالس و زمان دیدار دوستان دارند و همچنین علاقه مندی به گفت‌وگوی بیشتر به مواردی اشاره می‌کنند که برای حل مشکلشان به رمال و دعا نویس مراجعه کرده و دیگران را تشویق به مراجعه می‌کنند.

شاه پیری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان گرایش افراد به رمال و دعا نویس را کاهش دهیم، می‌گوید: فرهنگ سازی برای آگاهی بیشتر در هر زمینه‌ای قطعاً آسیب‌های روحی، اجتماعی و ... را کمتر می‌کند، فیلم‌هایی که در این زمینه می‌توان ساخت نیز کمک بزرگی در آگاهی و فرهنگ سازی مردم جامعه دارد، اگر مسئولان ذی ربط و رسانه‌ها منابع آگاه و مورد اعتماد مانند مراکز مشاوه و روانشناسان را به مردم معرفی نکنند، آن‌ها به منابع مورد اعتمادی که خودشان می‌شناسند مراجعه می‌کنند که گاهی این منابع همان رمال‌ها و دعا نویسان هستند و برای آن‌ها خطرساز می‌شوند.

رمالان به دنبال منافع شخصی‌شان هستند

همچنین حسن صفرزاده، کارشناس مسایل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره با اشاره به اینکه رمال‌ها و دعانویسان با دروغ گویی و حیله گری دکانی برای به دست آوردن منافع شخصیشان باز کرده‌اند، بیان می‌کند: این افراد برای خرافه پراکنی از ابزارهای مختلفی مانند فضای مجازی بهره میبرند و بازار خود را داغ کنند و مردم ساده را راحت‌تر به این بازار پر دغل بکشانند، جامعه‌ای که با خرافات پرورش یابد به راحتی به انحراف کشیده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: رجوع  کردن به افراد کم سواد یا بی سوادی که برای ما دعا بنویسند تا مشکلات ما سریع حل شود، امری است که نه عقل و نه شرع آن را تأیید می‌کند، چرا که این افراد اگر چاره ساز بودند ابتدا خودشان را از باتلاق مشکلات رهایی می‌بخشیدند، آن‌ها ظواهر امر را زیبا جلوه می‌دهند تا مردم بیشتر جذب این گونه فعالیت‌ها شوند.

صفرزاده با تاکید به اینکه نیاز است مردم  به این آگاهی برسند که اگر مشکلی دارند با قدرت عقلی که خداوند به آن‌ها بخشیده باید مشکل را حل کنند نه رفتن پیش بندگانی که خود در حل مشکلاتشان عاجز هستند، اضافه می‌کند: فعالیت‌های زیادی مانند کمک گرفتن از آیات قرآن و روایات معتبر مرتبط با این موضوع، باید انجام شود تا آرام آرام گرایش مردم به چنین مسائلی کم شود و به صفر برسد، البته رسانه‌ها، اهل قلم و هنرمندان نیز نقش بسزایی در آگاه ساختن مردم جامعه دارند و هرگز نباید تأثیر این افراد در این زمینه را نادیده گرفت.

او می‌گوید: دین اسلام دین عقلانیت است و مراجعه به رمال و فالگیر نه تنها تا کنون مشکلی را حل نکرده بلکه افراد را از مسیر اصلی زندگی دور می‌سازد و به وادی خرافه پرستی می‌کشاند، در حقایق هستی افرادی هستند که با دانشی که خداوند به آن‌ها داده می‌توانند سحر و جادویی را به وجود آورند اما امروزه شاید اندک شماری عالم به این امور باشند، متاسفانه عموم مردم برای حل مشکلاتشان به جای اصلاح روششان در تمام امور به سحر، رمالی و دعا نویسی روی می‌آورند، این موارد منابع درستی ندارند و باید بدانیم که بدون زحمت و تلاش هرگز نمی‌توان مسئله‌ای را حل کرد.

افزایش پنج درصدی کشف جرایم مربوط به رمالی در اصفهان

همچنین سرهنگ سید مصطفی مرتضوی، رییس پلیس فتای استان اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار می‌کند: یکی از وظایف ثابت پلیس فتا در این حوزه پایش جرائم عمومی در فضای مجازی است و همانطور که در دید عموم کسی حق هیچ گونه تخلفی را ندارد، در فضای مجازی نیز همین طور است، در مواردی مانند دعا نویسی، رمالی و فالگیری به طور ۲۴ ساعته در حال شناسایی و نظارت هستیم، پلیس جرائم عمومی را به صورت پیشگیرانه اقدام می‌کند و منتظر گزارش افراد نمی‌ماند.

او ادامه می‌دهد: در هفت ماهه سال ۹۷ حدود پنج درصد افزایش کشف جرائم مربوط به این حوزه را داشته‌ایم، مردم هوشیار باشند که در چنین صفحات مجازی وارد نشوند و برای برخورد با متخلفان سریع به پلیس گزارش دهند، معمولاً بانوان به خاطر مشکلاتی که دارند بیشتر در معرض آسیب هستند و باید آگاه باشند که صاحبان چنین صفحات مجازی فقط به دنبال مقاصد مالی خودشان هستند و مشکلی را حل نخواهند کرد.

مرتضوی با بیان اینکه موضوعات مختلفی در حوزه دعا نویسی و رمالی وجود دارد، اضافه می‌کند: فروش طلسم مانند طلسم حل مشکل، طلسم رفع خصومت بین زوجین و ...به افراد یکی از موارد زیادی است که گزارش می‌شود.

او می‌افزاید: در زندگی برای حل مشکلات به دنبال راه حل اصلی باشیم چرا که دنبال کردن خرافات چاره راه نیست.

گزارش از فهیمه نظری - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 359364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.