ایران به طرفهای برجام لیست مطالبات بدهد

مشاور وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران باید کشورهای باقی مانده در برجام را موظف کند چنانکه مایل به ادامه اجرای این توافق هستند، هر یک به طور مشخص تأمین بخشی از نیازهای ایران را برعهده بگیرند و به بهانه عدم همراهی بخش‌های خصوصی در کشورهایشان از کمک به ایران طفره نروند.

محمد مهدی مظاهری با اشاره به تأخیر کشورهای اروپایی در راه اندازی سازو کار مالی برای حمایت از ایران در دوران تحریمها به خبرنگار ایمنا گفت: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران علی رغم پایبندی به تعهدات برجامی خود تحت فشار و تحریمهای ظالمانه ای قرار گرفته است.

وی افزود: عقب افتادن مکرر سازو کار مالی اتحادیه اروپا و نپذیرفتن میزبانی این سازکار از سوی بلژیک، لوکزامبورگ و اتریش و عدم همراهی کامل و همه جانبه کشورهایی مثل روسیه و چین در رفع مشکلات تحریمی ایران مسائلی هستند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

مشاور وزیر امور خارجه تأکید کرد: بدعهدی ها و تعلل های مکرر کشورهای 1+4 در حالی صورت می گیرد که تحولات منطقه‌ای و بین المللی به ویژه در چند هفته اخیر به نفع ایران رقم خوده و کشورمان به واسطه برخی تحولات دومینووار در کشورهای رقیب، در موضع قدرت و برتر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از یکسو در ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ که از همان ابتدای رسیدن به قدرت با ژست مقابله سرسختانه با ایران و برجام کارش را آغاز کرد، حال با واقعیتهای عالم سیاست و روابط بین الملل مواجه شده و به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت در صورت به صفر رساندن صادرات نفتی از موضعش عقب نشینی کرد.

مظاهری افزود: از سوی دیگر در انتخابات کنگره، حزب متبوع ترامپ (جمهوری خواهان) در مجلس نمایندگان اکثریت را از دست داد و حال رییس جمهور آمریکا با دموکراتهایی مواجه است که با بسیاری از سیاستهای او از جمله در مورد خروج از برجام و ادامه حمایت از عربستان در جنگ یمن موافق نیستند.

مشاور وزیر امور خارجه تأکید کرد: همچنین در سفر اخیر ترامپ به فرانسه برای بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول نیز، متن سخنرانی مقامات اروپایی وتوئیتهای خصمانه‌ای که بین مهمان و میزبان رد و بدل شد، از شکاف عمیق و گسترده ای پرده برداشت که نشان از اختلافات استراتژیک به جای اتحاد استراتژیک در دو سوی آتلانتیک دارد.

این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: از سوی دیگر دشمن و رقیب منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی نیز در بحرانی که شاید بتوان آن را بزرگترین افتضاح سیاسی تاریخ نام نهاد، دست و پا می زند.

وی افزود: ضلع دیگر دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، یعنی رژیم صهیونیستی نیز که بعد از یک نبرد موشکی متقابل با حماس و پذیرش آتش بس، با استعفای وزیر دفاع، درخواست برگزاری انتخابات زود هنگام و نوعی بحران داخلی مواجه شده است و هر آن امکان سقوط دولت او وجود دارد.

مظاهری یادآوری کرد: از این رو می‌توان گفت در کنار رایزنی‌ها و تلاشهای دیپلماتیک کادر وزارت خارجه ایران که توانسته اند در چند ماه اخیر حمایت اتحادیه اروپا و سایر کشورهای قدرتمند را جلب و آنها را به موضع گیری و ایستادگی در مقابل تحریمهای ظالمانه آمریکا وادار کنند، به نوعی شانس نیز با ایران یار بوده و سیر حوادث منطقه ای و بین المللی به نفع ایران رقم خورده است.

مشاور وزیر امور خارجه گفت: از این رو جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از نظر حقوقی و سیاسی دست برتر را دارد و باید از این موقعیت برای مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا و همراهی شرکتهای تجاری بزرگ با این کشور، استفاده کند.

وی تصریح کرد: تعیین ضرب العجل برای راه اندازی سازو کار مالی اتحادیه اروپا نخستین گام در این جهت است. از سوی دیگر لازم است لیستی از نیازهای دارویی، غذایی، صنعتی و تکنولوژیک کشور که تحت تأثیر تحریمها دچار مشکل شده اند تهیه شده و بر اساس توامندیها و پتانسیلهای هر یک از کشورهای طرف برجام به آنها ارائه شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید دولت این کشورها را موظف کند چنانکه مایل به ادامه اجرای برجام هستند هر یک به طور مشخص تأمین بخشی از نیازهای ایران را برعهده بگیرند و به بهانه عدم همراهی بخشهای خصوصی در کشورهایشان از کمک به ایران طفره نروند.

کد خبر 359115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.