وقف اجتماعی نداریم

نجف‌آباد- رییس اداره اوقاف و امور خیریه نجف‌آباد گفت: در شهرستان نجف‌آباد ۴۹۶ موقوفه وجود دارد که از این تعداد ۵۷ عدد دارای متولی خاص است و بقیه را اداره اوقاف و امور خیریه مطابق نیت واقف اداره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، حجت الاسلام روح‌الله بیدارم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این شهرستان ۴۹۶ موقوفه وجود دارد، اظهار کرد: این آمار مربوط به موقوفاتی است که مراحل ثبت قانونی در اداره اوقاف و دفترخانه‌های اسناد رسمی را طی کرده‌اند، در حالی که سالیانه تعداد قابل توجهی انجام وقف نیز بدون ثبت قانونی وجود دارد که جزء آمار محاسبه نمی‌شوند.

وی با هشدار در مورد تداوم اجرای نیت واقفان برای موقوفات ثبت نشده، اضافه کرد: سالیانه به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ وقف جدید در شهرستان پبت می‌شود به طوری که از ابتدای امسال تا کنون ۹ وقف جدید با مجموع ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مراحل ثبت قانونی خود را طی کرده‌اند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه نجف آباد از وقف خانه‌ای با متراژ ۳۶۰ مترمربع با ارزش بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان توسط علی میرعباسی خبر داد و خاطرنشان کرد: سایر وقف‌های ثبت شده امسال شامل چندین قطعه زمین کوچک و بزرگ با مجموع مساحت نزدیک به چهارهزار مترمربع با نیت کمک به مخارج مساجد، توسعه اماکن مذهبی و کمک به افراد نیازمند است.

وی با اشاره به جزییات وقف‌های جدید گفت: الحاق ۸۶۱ متر مربع زمین به مسجد جوادیه، اختصاص زمین ۵۷۳ متر مربعی برای هزینه‌های جاری مسجد میرزاخانی‌ها، تعیین زمینی با مساحت ۶۹۰ متر مربع برای ساخت مجموعه‌های فرهنگی، قرآنی و کتابخانه، الحاق ۱۱۹۰ هزار متر مربع زمین به مساجد فاطمه، امام حسین(ع) و مسجد ۱۲ امام در کنار وقف ۶۰۰ متر مربع زمین برای کمک به نیازمندان از جمله وقف‌های جدید شهرستان هستند.

بیدرام تصریح کرد: متاسفانه وقف قابل توجهی با نیت رسیدگی به مسائل اجتماعی شهرستان نداریم و عمده وقف‌ها با محوریت تامین هزینه‌های مساجد و کمک به مراسم عزاداری صورت می‌گیرد، البته در خصوص برخی موقوفات که نیت واقف و چهارچوب‌های قانونی اجازه داده، موقوفه کاربری اجتماعی پیدا کرده است، اما در مجموع با مشکل ورود نیافتن واقفان به حوزه نیازهای روز جامعه مواجه هستیم.

کد خبر 358427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.