روابط تهران و پکن باید محترم شمرده شود

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری خود با تاکید دوباره بر موضع پکن در قبال تحریم‌ها علیه ایران و در کنایه به سیاست های آمریکا گفت: روابط تهران و پکن آشکار، شفاف، مشروع و قانونی است و باید محترم شمرده شود.

به گزارش ایمنا، «هوا چون اینگ» گفت: دولت چین معتقد به حراست از حقوق قانونی و منافع شرکت‌های چینی است. پکن همچنین مایل به ایفای نقشی «سازنده و مثبت برای ایجاد ثبات در بازار جهانی انرژی» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه نیز در همین خصوص با تاکید بر مخالفت با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، گفته بود که روابط تهران و پکن با قدرت ادامه خواهد یافت.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران و یکی از هشت کشوری است که از تحریم‌های آمریکا معاف شده است. هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، یونان، ایتالیا و ترکیه هم به عنوان دیگر کشورهای معاف شده از تحریم ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند.

به موجب این معافیت‌ها، قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی روز سه شنبه نزدیک به ۲ درصد کاهش یافت و هر بشکه حدود ۷۲ دلار معامله شد. دولت آمریکا اردیبهشت ماه گذشته با عهدشکنی و نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای خارج شد.

با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران و پکن طی ماه‌های گذشته در راستای تقویت روابط گام برداشته‌اند. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیداری که ماه گذشته با همتای ایرانی خود داشت، گفته بود که این کشور همچنان به تعهدات خود در برجام ادامه می‌دهد.

چندی پیش حتی پس از خروج شرکت فرانسوی توتال از کنسرسیوم بین‌المللی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین (سی‌اِن‌پی‌سی) سهم این شرکت را در اختیار گرفت و به کار ادامه داد.

منبع:ایرنا

کد خبر 358004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.