هیاهوی دانمارک؛ «پاتک» به «تکی» که بعد از حادثه اهواز نزدیم

۳۱ شهریورماه، زمانی که گروهک تروریستی الاحوازیه با وقاحت مسئولیت حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز را بر عهده گرفت، مقامات وزارت امور خارجه از احضار سفرای کشورهای دانمارک و هلند به دلیل پناه دادن به تروریست‌های الاحوازیه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که ایران در شوک شهادت و زخمی شدن نیروهای نظامی و مردمی کشور در اهواز بود، سید محمدهادی جزینی‌زاده، رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان بر احضار سفرای برخی کشورهای اروپایی تأکید و اعلام کرد: در جریان این احضارها که به صورت جداگانه توسط مدیرکل اروپای وزارت متبوع صورت گرفت، به دیپلمات های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک که مسبب جنایت دیروز در اهواز بوده اند، شدیدا اعتراض شده است.

جزینی زاده تصریح کرد: سفیران کشورهای هلند و دانمارک نیز ضمن ابراز تاسف از حادثه روز تروریستی اهواز اقرار کردند مراتب را فورا به دول متبوع خود منتقل خواهند کرد، آنها همچنین آمادگی دولت متبوع خود را برای هرگونه همکاری و تبادل اطلاعاتی در زمینه شناسایی سوابق این مجرمان اعلام داشتند.

در همان ایام، «سورن اسپرسن»، سخنگوی وزارت خارجه دانمارک در پاسخ به سوالی درباره این درخواست دولت ایران و اینکه آیا دانمارک باید به آن عمل کند، گفت: «بله فکر می‌کنم در صورتی که شواهد کافی [درباره اقامت مسببین حمله اهواز در دانمارک] وجود داشته باشد، باید همین کار را انجام دهیم.»

همچنین وزیر خارجه دانمارک با محکوم کردن حمله تروریستی اهواز، گفت در صورتی که عاملان این حمله ارتباطی با دانمارک داشته باشند، برای آن‌ها تبعاتی خواهد داشت. سرویس اطلاعات دانمارک هم اعلام کرد در حال بررسی این مسئله است.

اما حال که بیش از یک ماه از این حادثه تروریستی می گذرد، نه تنها از تحویل این تروریستها و یا حداقل ارائه مدارکی از آنها به وزارت امور خارجه ایران خبری نیست، بلکه در اقدامی که بیشتر شبیه طنز تلخ سیاسی  است، این سفرای ایران در کشورهای اروپایی هستند که در مظان اتهام و اخراج قرار گرفته اند.

وزیر خارجه دانمارک عصر سه‌شنبه-۸ آبان- اعلام کرد که «به دنبال ناکام گذاشتن طرح سرویس امنیتی ایران برای انجام یک حمله در این کشور، سفیرش را از تهران فرا خوانده است.» «اندرس ساموئلسن» در یک نشست خبری گفت که کشورش در واکنش به اقدام ایران برای انجام این حمله، تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا را به اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران وادار کند .وی به صراحت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که پشت این حمله قرار دارد و افزود که سفیر دانمارک از تهران فراخوانده شده است.

هر چند کشورهای بزرگ و مطرح اروپایی هنوز موضع مشخصی در مورد ادعای دانمارک نگرفته اند، اما وزیر امور خارجه لتونی با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از دانمارک حمایت و تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید در پاسخ به این مسئله یک اقدام متحد و مؤثر اتخاذ کند.

با وجود چنین جو سازی های منفی علیه کشورمان، «مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه-۹ آبان- اعلام کرد؛ اتحادیه اروپا کماکان به حمایت خود از برجام ادامه می‌دهد، اما او در عین حال گفت:«البته مسائل دیگری از قبیل اتهام قتل در اتحادیه اروپا (اتهام واهی دانمارک علیه ایران) جداگانه بررسی می شود. بروکسل این رویداد را جدی گرفته و تهدید علیه امنیت اتحادیه اروپا را نمی‌ پذیرد.»

بر این اساس به نظر می رسد همراستا با تیم دیپلماتیک کشورمان که می کوشد که اتحادیه اروپا را به طور یکدست حامی و پشتیبان برجام نگه دارد و از اتحاد اروپا و آمریکا بر علیه ایران جلوگیری کند، دستهای دیگری نیز در کار هستند تا به طور همزمان اروپا را در حمایت از ایران دچار تردید کرده و در ائتلاف نوپای دو طرف شکاف ایجاد کنند.

هر چند در عرصه روابط بین الملل فعلی قدرت حرف اول را می زند و غولهای مالی و رسانه ای قادرند به فرایند «تولید حق» بپردازند، اما به نظر می رسد تنها راه چاره در این میان تمسک به دیپلماسی و حقوق بین الملل است. بر اساس حقوق بین الملل تأمین منابع مالی، پناه دادن به تروریست‌ها و خودداری از استرداد آنها برای محاکمه، از موارد دخالت دولت‌ها در امر تروریسم است.

از این رو لازم است جمهوری اسلامی ایران امکان فرار روی به جلوی دولتهایی مانند دانمارک را گرفته و ضمن رایزنی با آنها برای تحویل گروههای تروریستی حاضر در کشورهایشان، حق ایران برای شکایت به دیوان بین الملل دادگستری به دلیل حمایت سازمان یافته این کشورها از گروههای تروریستی و عدم استرداد آنها به ایران را به این کشورها یاد آوری کند. اقدامی که لازم بود ایران در همان روزهای ابتدایی بعد از حادثه تروریستی اهواز انجام دهد و راه را بر هر گونه سوء استفاده طرفهای مقابل ببندد.

در عرصه روابط بین المللی که با پول و رسانه می توان «هر تصویر دلخواهی از حقیقت» را ساخت و به خورد افکار عمومی جهانی داد و در عرصه منطقه‌ای که ایران دشمنان زخم خورده‌ای همچون رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دارد، طبیعی است که اکتفا کردن به «اعتراض شدید به کشورهای اروپایی» نمی تواند کافی باشد. 

حال ادعاها و فضا سازی‌های ضد ایرانی دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی چه به گفته حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور «پلن بی» آمریکا برای ترغیب اروپا به تحریم ایران باشد چه توطئه اسرائیل و عربستان، فرقی نمی کند، مهم این است که ما نباید به دشمن فرصت سوء استفاده می دادیم، باید یکی دو روز و یا حداقل یک هفته بعد از حادثه تروریستی اهواز به همان روشهای خودشان، فضا سازی و مظلوم نمایی می‌کردیم و تا استرداد همه تروریست‌های الاحوازیه به روش قانونی به ایران، از پای نمی نشستیم.به این ترتیب می‌توانستیم یک گروهک تروریستی معاند با رژیم را مهار کنیم و یا حداقل از آن به عنوان یک امتیاز  و برگ برنده برای اعمال فشار بیشتر بر کشورهای اروپایی بهره ببریم.

کد خبر 357560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.