۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
سودجویی در روستای وانشان

گلپایگان-روستای تاریخی وانشان که از کهن‌ترین خاستگاه‌های تمدنی ایران است، دستمایه افرادی سودجو قرار گرفته است و استخراج غیراصولی از کوه به محیط زیست و گردشگری وانشان آسیب‌هایی را وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، روستای تاریخی وانشان در ۱۲ کیلومتری جنوب گلپایگان واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در دل کوه‌های بلند دارای آب ‌و هوایی معتدل است. خاک این روستا مستعد پرورش درخت گردو است به همین دلیل وجود باغات فراوان سرسبزی روستا را دوچندان کرده است.

این روستای تاریخی با قدمت سه هزار ساله دارای اماکن مذهبی و تاریخی فراوان است که به همین دلیل در چهار فصل سال تعاد زیادی گردشگر از این روستا بازدید می‌کنند.

امامزاده ابوالفتوح، قلعه تاریخی ماه‌نشان با قدمت ۵۰۰ ساله، کوه بلند تیر، آبونمان و سه رشته قنات تاریخی به نام فلق، قریه و مُرغان و غار طبیعی وانشان از مکان‌های دیدنی روستای تاریخی وانشان است.

در روستای وانشان به جز ساخت تعدادی واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن و تعداد انگشت شماری منازل مسکونی جدید، بافت قدیمی خانه‌ها و کوچه‌های روستای وانشان به قوت خود باقی مانده است.

جالب‌تر اینکه از ایزوگام برای جلوگیری از نفوذ رطوبت حاصل از نفوذ بارش برف و باران در پشت بام منازل استفاده نشده است و سقف خانه‌ها هر ساله به صورت سنتی با مخلوط خاک و کاه مرمت و تعمیر می‌شود.

تخریب کوه بلند تیر

علی اکبر زندی، عضو شورای شهر گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مجاورت روستا و در دل باغات کوه بلند تیر در سال‌های اخیر مجوز استخراج سنگ از این کوه صادر شده است و قسمت زیادی از کوه در سمت باغات در حال تخریب است.

وی ادامه داد: از مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تقاضا کردیم که مجوز برداشت سنگ از کوه صادر و تمدید نشود، اما به درخواست اهالی روستا توجهی نشد و حتی مقاومت و تلاش مردم منجر به صدور حکم بازداشت اهالی از سوی مسئولان قضایی شد.

زندی گفت: صدای انفجار ناشی از متلاشی شدن سنگ‌ها از معادن نه تنها سبب رعب و وحشت مردم شده است بلکه آلودگی ناشی از آن محیط زیست و کشاورزی روستا را نیز از بین می‌برد.

عضو شورای اسلامی شهر گلپایگان تصریح کرد: روستای تاریخی وانشان با تصویب در فروردین‌ماه سال جاری به عنوان روستای گردشگری معرفی شد و در ردیف تخصیص بودجه قرار گرفت که مبلغ  ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سنگ فرش شدن کوچه‌های روستا اختصاص یافت.

وی با اشاره به این‌که ۶۰ درصد از روستای وانشان بافت فرسوده دارد، خاطرنشان کرد: اکنون این سوال مطرح است در صورتی که گردشگری و تاریخی بودن روستا به تصویب رسیده است، چرا مجوز معدن از سوی صنعت، معدن و تجارت استان صادر می‌شود؟

زندی افزود: با همکاری مردم روستا از احداث کارخانه خشک کن کود مُرغی جلوگیری شد، اما بازهم از سوی جهاد کشاورزی مجوز احداث گاوداری دو هزار رأس دامی در ورودی روستا که بوی نامطبوع ایجاد می‌کند، صادر شده است.

کمبود بودجه مانع از اصلاح جاده‌

عضو شورای اسلامی روستای وانشان با بیان اینکه سرمایه گذار برای مرمت قلعه ماه‌نشان اقدام کرده است، گفت: سرمایه گذار برای مرمت قلعه یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی درخواست داد که با توجه به شرایط سخت بانک‌ها پس از یکسال تنها ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد، اما به دلیل افزایش قیمت مصالح این میزان تسهیلات جوابگو نیست.

وی تصریح کرد: برای اصلاح جاده در برخی مسیرهای روستای وانشان برای جابه‌جایی تیرهای برق باید سه میلیون تومان هزینه به اداره برق پرداخت شود که به علت کمبود بودجه در توان دهیاری نیست.

روستای وانشان نیازمند حمایت مسئولان

حسن سلامی، یکی از اهالی روستای وانشان اظهار کرد: روستای تاریخی و گردشگری وانشان نیاز به کمک و حمایت مسئولان دارد.

وی گفت: سال ۹۵ که سیل آمد تمام قنات ها خراب شدند، فقط نماینده مردم گلپایگان به آن ها سر زد اما بقیه مسئولان هیچ کدام برایشان مهم نبود البته نماینده ما در یک ماه توانست یکصد میلیون تومان بودجه بگیرد و قنوات را مرمت و بازسازی کند.

سلامی تصریح کرد: از نظر کارشناس دلیل شکاف هایی که در قنات ها بعد از سیل سال ۹۵ پیدا شد و انجام مرمت و بازسازی نیاز شد انفجاراتی بوده که وقتی استخراج سنگ از کوه شده، خود را نشان داده است.

وی با اشاره به همکاری نکردن جهاد کشاورزی در حفظ باغات گردو افزود: وقتی از جهاد کشاورزی برای حفظ باغاتمان کمک خواستیم، به ما گفتند "شرایط اقلیمی تغییر کرده و باید درختان گردو را از ریشه درآورید"،

بعضی درختان گردو باید قطع شوند

در ادامه حیدرعلی علی گل‌محمدی، مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان در این باره اظهار کرد: برخی درختان گردو به علت آفت زدگی و کهنسالی امکان مجدد برای بارور شدن آنها وجود ندارد و باید قطع  شوند.

وی افزود: درخت گردو نیازمند رسیدگی مستمر در جلوگیری از هجوم آفات مختلف است و به این دلیل که باغات گردو متعلق به مردم وانشان است جهاد کشاورزی اجازه ورود به باغات را ندارد و همکاری تنها با حضور صاحب باغ امکان پذیر است.

کد خبر 357430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.