نرخ تورم مهرماه امسال ۱۵.۹ درصد محاسبه شد

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ معادل ۱۵.۹ درصد است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ به این شرح است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۴۸.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۶ درصد افزایش یافت.

همچنین شاخص مذکور در مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۶.۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا بر اساس آمار منتشر شده از درگاه ملی آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده مهرماه سال‌جاری، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به این ماه به ١٣,٤ درصد رسید و نسبت به ماه قبل (١١.٣ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در مهرماه امسال عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٤,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.١ درصد افزایش نشان می دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٢,٨ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٢,٨ درصد بیشتر از مهر ٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند و نسبت به ماه قبل (٢٥,٧ درصد) ٧.١ واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٨,٦ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٦.٤ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه‌جاری نسبت به مهرماه ٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٤٧.٥ و ٢٧.٢ درصد است.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مهرماه ١٣٩٧ به عدد ١٤٣,٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٦.٨ درصد افزایش نشان می دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٢,٤ درصد است و نسبت به ماه قبل (٢٥,٧ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

کد خبر 357133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.