فرصت‌ها و تهدیدهای طرح پیش فروش لوازم خانگی

دبیر کارگروه تنظیم بازار با تاکید بر عدم لزوم مداخله دولت در اجرای این طرح، افزود: هر واحد تولیدی با رعایت ضوابطی می‌تواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژه‌ای که بواسطه اطلاع‌رسانی کامل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، نسبت به پیش‌فروش محصولات خود اقدام نماید.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا (شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران)، حسن یونس سینکی با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه تنظیم بازار اظهار کرد: طرح پیشنهادی پیش‌فروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا رأی به عدم تجانس موضوع با شأن کارگروه تنظیم بازار دادند .

سینکی ادامه داد: با پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای مطرح شده و ارائه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا و موارد ذکر شده؛ با این طرح موافقت شد.

به گفته معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ افزایش سهم تولید کنندگان از قیمت مصرف کننده با حذف واسطه گری و کاهش قیمت های کاذب ( کاهش حاشیه بازریابی)، ‌کمک به واحد صنعتی در جهت تامین مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید،‌ جذب نقدینگی سرگردان که در یک‌سال اخیر با ورود به بازارهای مختلف سبب نابسامانی شده و هدایت آن به سوی تولید اشتغال‌زا و دارای ارزش افزوده، مشارکت بانک صادرات ایران در طرح مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ملحوظ بودن وجه مثبت اجتماعی طرح با توجه به تامین رفاه و حمایت از مصرف کننده از نقاط قوت و فرصت های این طرح است.

همچنین، کنترل تقاضای متورم ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخ‌ها به دنبال شرایط تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه ( ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی ) به دنبال آرامش بازار ناشی از اجرای طرح و شفاف شدن قیمت‌ها و امکان کنترل بیشتر بر آن، امکان تولید بر اساس تقاضا و توان پیش بینی دقیق تر در واردات مواد و قطعات و نیز مدیریت منابع ارزی و توانمندی صنایع داخلی و وجود ضوابط مصوب فروش اقساطی و پیش فروش مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها از دیگر نکات مثبت اجرای این طرح است که سینکی بدان اشاره کرد .

سینکی با تشریح نقاط ضعف و تهدیدهای اجرای این طرح، گفت: تهدید ناشی از عدم امکان مشارکت سایر برندهای لوازم خانگی در طرح پیش فروش و مخاطره ایجاد فضای انحصارگری در بازار و عدم رقابت تولید کنندگان کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی ، نامشخص بودن سازو کار تضمین کننده ایفای تعهد واحد تولیدی ،‌کیفیت محصول نهایی و همچنین عدم تعیین نهاد ناظر و پاسخگو ، امکان تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایه ای درنتیجه اجرای چنین طرحهایی و نیز احتمال بر هم خوردن نظام نرخ گذاری سایر بازارها با توجه به نرخ ۲ درصد ماهانه تخفیف در طرح از جمله چالش ها و نقاط ضعفی است که در این طرح وجود دارد.

نامشخص بودن سازو کار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح ، احتمال شکل گیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حواله های پیش فروش ، احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات (وارداتی ) با توجه به شرایط تحریمی کشور و ‌خدشه دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، دیگر نقاط ضعف این طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرد .

وی همچنین تصریح کرد که نوع قرار داد حقوقی پیش بینی شده به نفع مصرف کننده نبوده و در شرایط فوری باید دقیقا روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا یک ماهه تحویل شود.

سینکی تاکید کرد: بر این اساس، هرگونه دخالت دولت یا دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در طرح مذکور به صورت خاص مورد تایید نبوده و اساساً هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط یادشده می‌تواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژه‌ای که بواسطه اطلاع‌رسانی کامل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، نسبت به پیش‌فروش محصولات خود اقدام کند.

وی افزود: در این طرح تولید کنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت ها و اطلاع ‌رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، می توانند به پیش فروش محصولات خود بپردازند.

کد خبر 356130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.