سرمایه های مردمی باید به سمت بازار بورس هدایت شود

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: فعالان بازار طلا و ارز باید سرمایه های مردمی را به سمت خرید سهام و بازار بورس هدایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی میرزایی شامگاه سه شنبه در همایش چشم انداز بازار سرمایه در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: بازار بورس  در چند روز گذشته به دلیل فضای روانی ایجاد شده و نااطمینانی مردم از وضعیت اقتصادی شاهد ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص کل فقط در طول چهار روز بوده است .

 وی با بیان این که فعالان بازار طلا و ارز باید سرمایه های مردمی را به سمت سهام هدایت کنند، اظهار کرد: پس از خروج ایالات متحده از برجام، بخش عظیمی از سرمایه های مردم از بانک‌ها خارج و به سمت بازار سکه، طلا و ارز سرازیر شد که نوسانات در این بازار را در پی داشت و قیمت سکه و دلار روند صعودی بی سابقه ای را طی کرد.

میرزایی افزود: در سال ۹۲ نیز شاهد این گونه اتفاقات اقتصادی در کشور بودیم، نوسانات اقتصادی ابتدا شامل حال دلار شد و بعد از گذر از سکه و طلا به سراغ بورس و سهام رفت، حتی اتفاقات بسیار بدتری نیز در بازار سهام رخ داد.

وی با اشاره به شایعات اخیر در فضای مجازی که فروش های سهام را سیاسی عنوان کرده اند، گفت: نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد، اما چشم اندازی که می توان نسبت به بازار سهام در ۲ سال آینده داشت، وضعیت مناسب و رو به بالا برای این بازار است.

میرزایی افزود: حرفه ای های بازار سهام و سرمایه نیز مثل سایر فعالان این عرصه، تحت تاثیر مسائل روانی بازار قرار می گیرند و هنگامی که کوچکترین سودی را در بازار شناسایی می کنند، اقدام به فروش سهام می کنند، این وظیفه مسئولان است که در این شرایط فعالان بازار را به آرامش دعوت کنند.

این تحلیل گر بازار سرمایه با بیان این که همه روندها در سهام، عمری دارند و روزی سقوط خواهند کرد، گفت: افراد با هوشمندی خود باید از این سقوط و صعودها منفعت کسب نمایند، از یک زمان خاص به بعد سهم هایی که با تورم بالا آمده اند، متوقف خواهند شد.

وی با اشاره به تند بودن شیب اصلاحات اقتصادی اخیر، افزود: همه سرمایه داران بازار سهام تحت تاثیر قرار نگرفته اند و به زودی بازار سرمایه دست به تحولاتی خواهد زد که منجر به تغییرات اساسی در این بازار خواهد شد، در کاهش ارزش‌های اخیر، شرکت هایی نیز از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد، افزایش ارزش سهام داشته اند، حجم معاملات در این بازار بسیار بالا است و هنگامی باید نسبت به بازار نگران باشیم که حجم معاملات کم باشد.

میرزایی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ تا ۹۱ اتحاد اقتصادی جهانی علیه ایران شکل گرفته بود، گفت: ما در آن زمان در ایران شاهد با شُکوه ترین بازار سهام بودیم و اکنون که ترامپ سعی در راه اندازی یک بازار جهانی علیه ایران دارد، توفیق چندانی نداشته است، خروج ترامپ از برجام نیز هدفی جز افزایش قیمت نفت نداشت همچنانکه بسیاری از تحلیل گران بازار نفت، قیمت آن را تا هر بشکه ۱۲۰ دلار نیز تخمین می زنند.

این تحلیل گر بازار سرمایه با بیان اینکه ترامپ سعی در کاهش ارزش دلار برای افزایش قیمت فلزات دارد، تصریح کرد: تصویب FATF یک گام بلند برای تسهیل مراودات اقتصادی و تجاری ایران و اروپا است که در صورت اجرا از تاثیرات تحریم های ایالات متحده بر اقتصاد ایران کم می کند و بی شک بازار سهام نیز از آن تاثیر می پذیرد.

وی ادامه داد: دلار نیز بازگشت رو به بالایی خواهد داشت و باز هم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد اما در نهایت به قیمت خود بازگشته و حوالی ۸ تا ۹ هزار تومان آرام خواهد گرفت، ۲۰ هزار تومانی شدن این ارز تنها یک حباب عاطفی به شمار می آید.

کد خبر 355671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.