۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
یک شهر، دوچرخه‌سوار

دوچرخه‌سواری در دانمارک یکی از مهم‌ترین روش‌های جا به‌ جایی‌درون شهری محسوب می‌شود که به آب و هوا و ساعت خاصی از روز وابسته نیست؛ در واقع، راندن دوچرخه سریع‌ترین، ساده‌ترین، سالم‌ترین و سازگارترین طریقه حمل و نقل در مسافرت‌های درون شهری این کشور برشمرده می‌شود.

به گزارش ایمنا، مردم دانمارک از هر طبقه اجتماعی و با هر موقعیت به منظور تفریح، ورزش، تردد و حتی مسافرت از دوچرخه استفاده می‌کنند و شبکه‌های بزرگ خطوط و بزرگراه‌های مخصوص دوچرخه‌سواری به تسهیل این امر کمک می‌کنند. مردم این کشور در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر وضعیت آب و هوایی در مسیر کار، خانه و تفریح از دوچرخه استفاده کرده و آن را بهترین دوست خود می‌دانند. گفتنی است که یکی از دلایل مسطح بودن زمین‌های دانمارک همین استفاده از انواع مختلف دوچرخه، از دوچرخه مسابقه گرفته تا دوچرخه‌های مخصوص حمل و نقل برای جا به جایی کالا و کودکان، به جای اتومبیل است. جالب این که پایتخت دانمارک، کپنهاگ، در ساعات ترافیک، شاهد ترافیک دوچرخه‌ای است و نه تراکم ماشین‌ها؛ یکی از دلایل این امر، مالیات سنگین برای بنزین و اتومبیل است.

تاریخچه دوچرخه در دانمارک

فرهنگ دوچرخه‌سواری با قدمتی دیرینه در این کشور چنان با گوشت و خون مردم عجین شده است که تازه‌واردان ناآشنا به دوچرخه‌سواری مجبورند در اسرع وقت آن را یاد بگیرند. کودکان دانمارکی نیز قبل از شروع تحصیل در سن ۶ سالگی و اغلب زودتر از این سن دوچرخه‌سواری را با استفاده از دوچرخه‌های کوچک بدون پدال، آموزش دیده و پس از آن در دوران مدرسه با قوانین ترافیکی، امنیت جاده‌ها، اهمیت پوشیدن کلاه ایمنی و عادات خوب دوچرخه‌سواری آشنا می‌شوند. دوچرخه برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ در این کشور معرفی و در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به نمادی از برابری و آزادی تبدیل شد. در اواخر دهه ۱۹۵۰ دانمارک شاهد جایگزین شدن دوچرخه با موتورسیکلت و اتومبیل بود.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ و با وقوع بحران نفت در خاورمیانه ، شهر کپنهاگ طرح "یکشنبه‌های بدون خودرو" را ارائه داد که کم کم این شهر را تبدیل به شهری بدون اتومبیل کرد. پس از آن و به مرور زمان دوچرخه کمک کرد که نگرانی‌های مربوط به آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و  نیاز مردم پشت میزنشین به ورزش کاهش یابد. جالب اینجا است که در سال ۱۹۸۰، نوع جدیدی از دوچرخه در شهر کپنهاگ و برای کمک به خانواده‌های پر جمعیت اختراع شد. این دوچرخه مخصوص حمل بار بود که با وجود جعبه چوبی بزرگ در جلوی آن و گاهاً اضافه شدن چرخ سوم برای قرارگیری در طرف دیگر جعبه امکان حضور بچه‌ها، حمل مواد غذایی، خرید و دیگر موارد مورد نیاز را فراهم می‌آورد. این طرح جدید دوچرخه، برنده جایزه طراحی کالا شد که امروزه یک کالای صادراتی موفق از دانمارک به دیگر نقاط دنیا می‌باشد. 

بزرگراه دوچرخه‌سواری

با توجه به تعداد بالای دوچرخه‌سواران در دانمارک، برنامه‌ریزان شهری معاصر به منظور افزایش سرعت دسترسی به بزرگراه‌های دوچرخه‌سواری و نیز افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران در حال تلاش برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی از جمله جاده‌ها و پل‌های مخصوص دوچرخه در سراسر کشور هستند. این بزرگراه‌ها دارای مسیرهای صاف و مسطح با بیشترین ایمنی و کمترین نیاز به توقف هستند که هدف از ایجاد آن‌ها تردد آسان‌تر به محل کار، محل زندگی و محل تحصیل است. البته لازم است این مسیرهای اختصاصی با هدف ارائه بهتر خدمات ایمنی با مجموعه‌ای از اقدامات کیفی شامل پمپ‌های هوا، تقاطع های امن و چراغ‌های ترافیکی برای کنترل سرعت دوچرخه‌ها مجهز شود. تاکنون در راستای اقدامات امنیتی، این مسیرها با نشان‌های مخصوص جاده‌ای در کف آسفالت علامت‌گذاری شده و حرف C نارنجی رنگ به مسافران امکان تردد امن در روز و شب را می‌دهد.

کد خبر 355404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    اصفهان به راحتی میتونه شهر دوچرخه های ایران بشه..فقط یه کم ابتکار لازمه
  • زهرا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    کاش این فرهنگ تو کشور ما هم جا میافتاد. لااقل برای تنفس هوای پاکتر.