معمای ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد ریاض

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و ستون‌نویس معروف روزنامه واشنگن‌پست۲ اکتبر (۹ مهرماه) پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه ناپدید شد و تا کنون اثر و خبری از وی به دست نیامده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وی مدت‌ها در تبعیدی خود خواسته در آمریکا سکونت داشت و از روزنامه‌نگاران معتبر، معروف و منتقد سیستم حکومتی عربستان به شمار می‌رفت. یادداشت‌های منظم و پیوسته وی در روزنامه واشنگتن‌پست به زبان‌های عربی و انگلیسی از خوانندگان زیادی در سراسر جهان، به ویژه در میان مخاطبان عرب زبان در خاورمیانه و عربستان برخوردار بود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس و منتقد سعودی

وی در آخرین یادداشت خود در واشنگتن‌پست مورخ ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) سیاست منطقه‌ای عربستان به خصوص در یمن را  به شدت مورد نکوهش قرار داده و با اشاره به حمله مرگبار عربستان به اتوبوس مدرسه که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از کودکان بی‌گناه، آن هم با تسلیحات آمریکایی شد، این عملیات را باعث شرمساری خاندان سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن در جنگ ناعادلانه یمن خوانده و خواستار خروج هرچه زودتر این کشورها از بحران یمن و به رسمیت شناختن نیروهای مخالف از جمله «حوثی‌ها» در روند مذاکرات صلح شده بود.

این ستون‌نویس منتقد سعودی در قسمتی از مقاله‌اش پیشنهادی برای خاندان سعودی دارد: « شاهزاده سعودی بهتر است بپذیرد که حوثی‌ها، جبهه اصلاح (نیروهای سنی مخالف حکومت تحت حمایت عربستان در یمن) و جدایی طلبان جنوب این کشور باید در آینده یمن نقش داشته باشند. دورنمای جنگ یمن به روشنی نشان می‌دهد که ریاض نمی‌تواند به تمام خواسته‌هایش در این جنگ برسد. به نظر می‌رسد عربستان رویارویی خونین با حوثی‌ها در میدان نبرد را به روبرو شدن و مذاکره با آنها در کنگره‌ای ملی ترجیح می‌دهد.»

کشته‌شدگان خردسال یمنی در پی اصابت موشک سعودی به اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز

روشن است که حاکمان عربستان از شنیدن و خواندن چنین برداشت‌هایی از یک منتقد سرشناس وطنی، آن هم در تریبونی جهانی مانند واشنگتن‌پست و همچنین مصاحبه‌های متعددی که «خاشقجی» با تلویزیون‌های پر مخاطب و معروفی مانند بی.بی.سی یا سی.ان.ان داشته و در همگی آنها انتقادهایی گزنده به سیاست‌های مختلف حاکمان سعودی به خصوص «بن سلمان» داشته، راضی و خشنود نبوده اند.

بیم آن می‌رود ناپدید شدن این روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه، سناریویی از پیش تعیین شده از طرف دستگاه‌های امنیتی ریاض برای ربودن و استرداد وی به عربستان و در نهایت خاموش کردن ابدی این صدای ناراضی باشد؛ صدایی که از قضا در عرصه رسانه‌ای جهان بسیار پر شنیدار بوده است.

آخرین پیام «خاشقجی»در صفحه توییتر رسمی شاید نشان از نگرانی وی از سرنوشتی باشد که به زودی انتظارش را می‌کشیده است. وی سه شنبه ۲ اکتبر ( ۹ شهریور) در آخرین پیام کوتاه خود در توییتر چنین نوشته است: « برای سلامتی خود به خدا پناه می‌برم.»

یادداشت از: احمدرضا مجدنیا، خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 355175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.