معین: سرمایه‌گذاری‌ها به سمت رفع نیازهای شهر سوق ‌یابد

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در شهرداری‌ها در راستای رفع نیازهای اصلی شهر مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین صبح امروز (چهارشنبه) در سیزدهمین نشست مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور با بیان اینکه اگر سابقه شهر نشینی را در دنیا بررسی کنیم یکی از با سابقه‌ترین کشورها در زمینه شهرنشینی و تنظیم مقررات شهرنشینی، شهرهای ایران است، اظهار کرد: قبل از اسلام وظیفه شهرداران در هر شهری مقررات خاص خود را داشت است و هزینه شهر با توجه به حضور شهروندان با پرداخت عوارض اداره می‌شد بنابراین صاحبان هریک از مشاغل با پرداخت عوارض وسایل مربوط به شهر و هزینه‌های آن را تأمین می‌کردند. در دوران صفویه شهرداری قوانین خاصی را برای هر صنفی وضع کرده بود که موظف به رعایت آن بودند.

وی با بیان اینکه قوانین شهرداری در ایران اقتباسی از شهرهای اروپایی است، افزود: بیشتر قوانین شهرداری مربوط به دهه ۱۳۳۰ و یا ۱۳۲۰ است؛ بنابراین قوانین هیچ‌گاه همگام با توسعه شهری و برطرف کردن نیازها نبوده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروزه قوانین و اختیارات شهرداری بسیار محدود شده است، افزود: طی سال‌های اخیر در بحث شهرداری‌ها با افت و خیزهایی روبه‌رو بودیم که مقرراتی در این زمینه تدوین و ارایه شده است.

وی با بیان اینکه توسعه شهر و شهرنشینی و به دنبال آن توسعه فعالیت‌های شهرداری تعریف منابع درآمدی جدید برای شهرداری ها را الزام آور کرده است، ادامه داد: این امر مسئولان مدیریت شهری را برای تامین منابع مالی مورد  نیاز اداره شهر به تفکر واداشته است.

معین با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری‌ها از نظر مالی در مضیقه هستند، ادامه داد: این امر منجر شده تا شهرداری‌ها بخشی از اختیارات خود را از دست بدهند، همچنین برخی دستورالعمل‌های موجود برای شهرداری دست و پا گیر است.

وی با بیان اینکه بخشی از عوارض سوخت از ۷۰ سال گذشته به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت، اظهار کرد: امروز این عوارض از شهرداری‌ها سلب شده و به سازمان‌های دیگر تعلق گرفته است، به طور مثال این بودجه صرف تأمین بخشی از یارانه ها شده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با  بیان اینکه در حال حاضر قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین عوارض سوخت شده است، افزود: در قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده در مصوبات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هزینه حاصل از این مالیات به خزانه کشور وارد و خروج از آن منوط به بودجه سالانه و تخصیص دولت است.

وی تصریح کرد: بودجه اختصاصی دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها متناسب با اعتبارات عمرانی دولت است و هر چه این اعتبارات کم یا زیاد شود این اعتبار نیز نوسان پیدا می‌کند.

معین با بیان اینکه کار شهرداری‌ها و ارایه خدمات این سازمان به مردم تعطیلی ندارد، گفت: باید به دنبال راهکارهای برون رفت از وضعیت مضیقه مالی شهرداری‌ها باشیم و انجام این امر مهم برگردن مدیریت شهری شامل مجموعه شهرداری و شورای شهر است.

وی ادامه داد: مسئولان و مردم توقع رفع نیازها را از شهرداری دارند و شهرداری نمی تواند با اعتبارات فعلی پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد؛ بنابراین باید سرمایه گذاری های بخش خصوصی را در قالب مشارکت به سمت شهرداری و عمران شهر سوق دهیم و سرمایه را به سمتی سوق دهیم که نیاز مردم شهر را برطرف کند.

 رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بهتر است در کنار فعالیت دبیرخانه کلان شهرها، در شهرداری‌ها مسئولانی با سرمایه‌گذاران مذاکره کنند تا قوانین منظم و قابل دفاع در جلسات وضع شود.

وی افزود: این مقررات مشارکت بخش خصوصی را تسهیل می‌کند ضمن اینکه  باید برای گروه کارشناسی سهمی را قائل شویم تا این قوانین و دستورالعمل‌ها به صورت کتابچه‌هایی آماده و در جهت خدمت به مردم و برای رفع نیاز آن‌ها راه گشا باشد.

کد خبر 355026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.