مبتلایان سندرم روده تحریک پذیر پروبیوتیک بخورند

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: مطابق مطالعات صورت گرفته پروبیوتیک ها با کمک به بازگرداندن تعادل میکروبی دستگاه گوارش اثرات مفیدی را می توانند در بهبو و کاهش علایم روده تحریک پذیر یا بیماری آی بی اس داشته باشند.

محسن شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیماری سندرم روده تحریک پذیر علت مشخصی ندارد، اظهار کرد: مطالعات نشان میدهد که زمینه ژنتیکی در این افراد موثرترین عامل است. سندرم روده اختلال در دستگاه گوارشی است که شیوع آن از دیابت بیشتر است وشکم درد، تغییر قوام مدفوع، سختی در اجابت مزاج،   نفخ، وجود اسهال و یبوست از عمده علایم این سندرم معرفی می شود.

وی با بیان اینکه  افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد سندرم هستند و استرس های روزمره برآنها قالب می شود به بیماری سندرم روده تحریک پذیر مبتلا می شوند، افزود: گاهی اوقات هم ممکن است به دنبال مصرف بعضی از داروها یا عفونت های گوارشی این بیماری بروز کند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به اینکه براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند که در صورت تجویز به میزان کافی داری اثرات متعددی برای سلامت انسان هستند، اظهار کرد: پروبیوتیک ها در زمینه بهبو سندرم روده تحریک پذیر موثر بوه و  پروبیوتیک ها مسوول ۷۰ درصد از ایمنی بدن انسان هستند.

وی گفت:  مطابق مطالعات صورت گرفته پروبیوتیک ها با کمک به بازگرداندن تعادل میکروبی دستگاه گوارش اثرات مفیدی را می توانند در بهبو و کاهش علایم روده تحریک پذیر یا بیماری آی بی اس داشته باشند.

شریفی خاطرنشان کرد: پروبیوتیک ها در اصل یک نوع میکروب های خوب هستند که در صورت مصرف می‌توانند جایگزین میکروب‌های بد در روده شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه وجود میکروب های بد در روده منجر به ایجاد نفخ می شود، اضافه کرد: نفخ معده در افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند چندین برابر افراد معمولی است. این بیماران می توانند با مصرف پروبیوتیک نفخ را از بدن خارج  کنند و از میزان دل دردها بکاهند.

شریفی با بیان اینکه روش های درمانی متعدی برای کنترل بیماری سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد، ادامه داد: از  مهم ترین روش‌ها کنترل استرس یا مدیریت تنش‌های روزمره است.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با استفاده از داروهای ضد اسپاسم، کاهش کافیین ها، کاهش غذاهای چرب، کاهش فست فودها، استفاده بیشتر از فیبرها برای کنترل این بیماری بهره برد و در مجموع رفتار درمانی موثرین راه درمان این گونه از بیماران است.

کد خبر 352973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.