تزریق ۸ میلیارد دلار به بازار ثانویه/ صرافی ها مجاز به واردات ارز و طلا شدند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم مداخله بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با به کارگیری منابع ارزی تاکید کرد و افزود: بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده است.

به گزارش ایمنا، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رییسبانک مرکزی، اظهار کرد: فضای مثبت تعامل و همدلی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برای مدیریت امور بانکی و ارزی کشور وجود دارد، اگر در گذشته به سیاست های ارزی و عملکرد مدیریتی نقد جدی وارد می شد، امروز فضای همکاری ها عمدتاً بر ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی ادامه داد: محورهای مهمی در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رئیس بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی در این رابطه که صرافی ها مجاز به واردات ارز و طلا به کشور با حمایت بانک مرکزی شوند، حاصل شد و این در حالیست که قبلا این اقدام قاچاق تلقی می شد.

بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده است

پورابراهیمی تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که داریم بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده، این در حالی است که برآورد می شود مجموع تقاضاها حدود چهار میلیارد دلار باشد و بیانگر این است که منابع ارزی در بازار ثانویه نسبت به بازار اولیه بالاست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارتباط با تخصیص ارز مسافری، دانشجویی و بیماران متاسفانه به دلیل تاخیر بانک مرکزی در مداخله و مدیریت بازار، هفته گذشته بازار با روند افزایش روبرو شده و این در حالی است که حجم مبادلات درخصوص ارزهای مذکور حدود سه درصد بوده، یعنی حدود ۹۷ درصد ارز تخصیصی مربوط به بازارهای اولیه و ثانویه است.

وی گفت: حدود ۵.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از اول سال جاری تاکنون اختصاص یافته و انجام این مهم در حال استمرار است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ های بالای ارز با شاخص های اقتصادی تطابقی ندارد و مطمئن هستم ظرف هفته آینده شرایط سیاست های ارزی ارتقا می یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بار روانی و رسانه ای مربوط به نرخ ارز که حدود سه درصد تقاضای بازار را تشکیل می دهد، بالاست  و انتظار می رود بانک مرکزی به این وضعیت رسیدگی کند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

کد خبر 352898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.