افزایش۳۰ درصدی صادرات شرکت های دانش بنیان از ابتدای سال

معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ایران از ابتدای امسال افزایش ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است.

سورنا ستاری در حاشیه سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فن‌آوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:  در حال حاضر محیط کسب و کار تنها مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان است، این شرکت‌ها به فضا و فرهنگ احتیاج دارند.

وی ادامه داد: در زمینه اشتغال فکر می‌کنیم همه چیز پول است و با پول می‌شود اشتغال و شغل ایجاد کرد اما مسئله‌ای که زمینه‌ساز ایجاد شغل می‌شود محیط کسب و کار است که محیط کسب و کار هم تنها دولت نیست بلکه مردم و بخش خصوصی را هم شامل می‌شود که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند البته دولت نیز برای فراهم کردن زیرساخت‌ها باید کمک کند.

معاون علم و فناوری رییس جمهور افزود: در صورتی موفق خواهیم بود که ایجاد محیط کسب کار توسط خود مردم و جذب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این زمینه را در بین مردم فرهنگ‌سازی کنیم. البته طی چهار سال گذشته این موضوع تا حدودی عملی شده است اما تا نقطه‌ مدنظر هنوز فاصله زیادی داریم.

ستاری با اشاره به میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ایران گفت: سال گذشته به غیر از حوزه ICT، حدود ۴۵۰ میلیون دلار بوده است که این رقم در سال ۹۷ رشد قابل توجهی داشته است و آمارهای خروجی از ابتدای امسال تاکنون افزایش ۳۰ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد که بیشتر در حوزه تجهیزات پزشکی بوده است. شرکت‌هایی که در حوزه صادرات فعال هستند با نرخ ارز کنونی قطعاً ارز صادراتی بهتری خواهد شد گرچه برخی از این شرکت‌ها با مشکل مواد اولیه مواجه هستند.

وی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که شرکت‌های دانش‌بنیان هیچوقت بر اساس رانت دولتی بالا نیامده‌اند و در شرایط حساس می‌توانند ایده‌های نویی برای حل مسائلشان داشته باشند. قطعاً نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع نیز برای حل مشکلات. بسیار مهم است.

کد خبر 352493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.