۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
رازهای خواب خوش شبانه!

بی خوابی، یکی از مشکلات انسان عصر حاضر است که با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. اما شیوه‌های طبیعی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد که با آن‌ها آشنا می‌شویم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بی‌خوابی و یا سخت به خواب رفتن، یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این مشکل می‌تواند به علت شرایط روحی و روانی، بیماری، عادات نادرست خواب، داروهای خاص یا عوامل بیولوژیکی اتفاق بیفتد. همچنین سبک زندگی ناسالم و عادات خواب نادرست، ممکن است بدون هیچ دلیل روانی یا جسمی پنهان، باعث بی‌خوابی افراد شوند. یکی از راهکارهای مقابله با بی‌خوابی، مصرف داروهای خواب‌آور است، اما استفاده از این داروها یک راه حل طولانیمدت محسوب نمی‌شود و پس از مدتی شخص نسبت به دارو مقاوم شده و نیاز به داروی بیشتری پیدا می‌کند. همچنین این داروها در درازمدت از لحاظ جسمی و روانی در افراد وابستگی ایجاد کرده که به دنبال قطع دارو، شخص دچار بی خوابی می‌شود که شدت آن به مراتب از بی‌خوابی اولیه نیز بیشتر است. شیوه‌های مختلفی برای رهایی از دست بی‌خوابی شبانه وجود دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

الگوی خواب منظم داشته باشید

خوابیدن در ساعت مختلف شب برای بسیاری از افراد به یک عادت تبدیل شده است. اما موضوع مهم  این است که الگوی خواب نامنظم، ریتم شبانه روزی بدن را بر هم می‌زند. در واقع یکی از عملکردهای اولیه ریتم شبانه روزی این است که تعیین می‌کند آیا بدن برای خوابیدن آماده است یا خیر. این ریتم به شدت تحت تاثیر ساعت زیستی قرار می‌گیرد که هورمون‌ها را برای خواب یا بیداری آزاد می‌کند. بنابراین خوابیدن در زمان مشخص به ساعت بدن کمک می‌کند تا زمان هایی را که خواب به بدن تحمیل می شود، پیش بینی کند.

ورزش کنید

انجام فعالیت‌های فیزیکی تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب افراد دارد. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته بر روی ۳۰۵ فرد ۴۰ ساله که با مشکلات خواب مواجه بودند، نشان داده است که انجام ورزش‌های متوسط و یا  شدید، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

تلفن همراه خود را کنار بگذارید

امروزه مباحث زیادی پیرامون استفاده از موبایل در اتاق خواب و تاثیر آن بر روی خواب افراد صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کیفیت خواب افرادی که از تلفن همراه خود، هنگام خواب و برای مواردی نظیر پیام‌های متنی اعتیادگونه استفاده می‌کنند، پایین تر از سایر افراد است.

مدیتیشن کنید

یکی از راه‌های کاهش اضطراب و مقابله با بی‌خوابی، مدیتیشن است. بررسی‌های صورت گرفته بر افراد بزرگسالی که دچار مشکلات خواب هستند، نشان می‌دهد که مدیتیشن به بهبود کیفیت خواب افراد کمک می‌کند. ریلکسیشن که اساس آن دفع فشار از قسمت‌های مختلف بدن است از دیگر شیوه های به خواب رفتن آسان است. این کار با شل و سفت کردن هر قسمت از عضلات همراه با تنفس عمیق صورت می‌گیرد.

شمارش معکوس

یکی از شیوه‌های قدیمی برای تحریک افراد به سوی خواب، شمارش از عدد ۱۰۰ به صورت معکوس است. ایده‌های مختلفی در مورد کارایی این روش نظیر خستگی، پرت شدن حواس از افکار پریشان و ... وجود دارد. 

عادات غذایی خود را تغییر دهید

بهترین شیوه برای خواب آسان این است که به بدن اجازه دهید قبل از خوابیدن، غذا را به خوبی هضم کند. در واقع آنچه فرد هنگام غروب می‌خورد، بر روی خواب او تاثیر می‌گذارد. برای مثال صرف یک وعده غذایی حجیم یک ساعت قبل از خواب، ممکن است فرد را با مشکل بی‌خوابی مواجه کند. باید توجه داشت که هضم غذا به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

در پایان باید توجه داشت که خوابیدن به شیوه طبیعی، بهترین شیوه‌ای است که به فرد اطمینان می‌دهد ذهن و بدن او به استراحت مورد نیاز خود دست یافته اند. امید است با روش‌های بالا و بدون استفاده از داروهای شیمیایی ، کیفیت خواب افراد بهبود پیدا کرده و مشکلات بی‌خوابی آن‌ها از بین برود.همچنین ذکر این نکته لازم است که غلبه بر بی خوابی به سرعت حاصل نمیشود. برخی از افراد زمانی که یک روش، برای دو یا سه شب نتیجه نداد مایوس شده و آن را کنار می‌گذارند. برای اثر بخش بودن روش‌های بالا حداقل به دو هفته زمان نیاز است.

کد خبر 352275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.