دستاوردهای سؤال از رییس جمهور چه بود؟

سه شنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سؤال از رییس جمهور را اجرایی کردند و رییس قوه مجریه را برای پاسخگویی به مجلس کشاندند، اما حال این سؤال مهم مطرح است که چنین اقدامی چه دستاوردهای عملی برای جامعه داشت؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن روحانی بعد از هفته ها موضع گیری و گمانه زنی رسانه های مختلف، در نهایت در برابر نمایندگان ملت حاضر شد و به پنج سؤال آنها که بیشتر حول مسائل اقتصادی و بحران ارز و بیکاری ساماندهی شده بود، پاسخ داد؛ پاسخهایی که البته چندان جدید و متفاوت با گذشته نبود و از هیچ سِر مَگو و لیست احتمالی افراد و نهادهای مقصر در وضعیت کنونی حاکم بر کشور پرده بر نمی داشت.

در نهایت نیز هر چند نمایندگان از ۴ پاسخ روحانی به مجموعه ۵ سؤال قانع نشدند و زمزه ها برای ارسال این سؤالات به قوه قضائیه بالا گرفت، اما علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی آب پاکی را روی دست همه نمایندگان ریخت و اعلام کرد از آنجا که موضوع «استنکاف یا نقض قانون» در سؤال نمایندگان مطرح نشده بود، سؤال قابل ارجاع به قوه قضائیه نیست. بنابراین پرونده پر سر و صدای «سؤال از رییس جمهور» با همان صرف حضور روحانی در مجلس بسته شد، اما یک سؤال در اذهان مردم ایران که این روزها با سخت ترین چالشهای اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، باقی ماند که نتیجه این همه تبلیغات و اقدامات سیاسی برای مردم چه بود؟

سؤال از رییس جمهور برای معرفی دولت به عنوان تنها مقصر بود

 فضل الله صلواتی، فعال سیاسی اصلاح طلب در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: طرح سؤال از رییس جمهور تنها یک نتیجه داشت و آن هم این بود که نشان داد دولت و مجلس با هم سر جنگ دارند.

وی اینگونه ابراز عقیده کرد: سوال از رییس جمهور و استیضاح وزیران کابینه تنها یک بهانه است، در واقع نمایندگان مجلس می کوشند دولت را به عنوان تنها مسئول بحران‌ها و ناراحتی ها در کشور معرفی کنند؛ در صورتی که همه ارکان نظام شریک هستند و همه باید با هم و در کنار یکدیگر، برنامه ریزی کنند تا کشور در یک وضعیت خوبی قرار گیرد.

آقای روحانی اول باید جامعه را اقناع کند

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان نیز در واکنش به جلسه سؤال از رییس جمهور، در صفحه توئیتر خود نوشت: روحانی در مجلس سراسر از اتحاد ملی گفت، در حالی که اتحاد ملی ریشه در اقناع ملی دارد؛ آقای روحانی باید پیش از دعوت به اتحاد ملی، جامعه را اقناع کند.

این نمایش‌ها برای جامعه سودی ندارد

  عباس نصر، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل سیاسی نیز در مورد پیامدهای سؤال از رییس جمهور به ایمنا گفت: به نظر من این سخنرانی اصلاً از شفافیت لازم برخوردار نبود، البته باید در نظر داشت که این عدم روشنگری رییس جمهوری در جواب نمایندگان ریشه در دامن نزدن به اختلافات  داخلی و همچنین برای جلوگیری  از سوءاستفاده‌های احتمالی جریان‌ها و رسانه‌ها ی خارجی داشت. شفافیت ایشان می‌توانست به بهره‌برداری دشمنان انقلاب بیانجامد.

وی افزود: نمی‌شود راه حل بحران‌های اجتماعی، سیاسی و فشارهای اقتصادی که امروزه جامعه و مردم ما مبتلا به آن هستند را تنها به پاسخ چند سؤال تقلیل داد. مردم باید در حوزه عمل از مسئولان اقدامی جدی را مشاهده کنند تا اقناع شوند. در شرایط کنونی، پاسخ های رییس جمهور چه نمایندگان را قانع بکند و یا نکند، اگر اثری بر سفره مردم نداشته باشد، به رفع تبعیض کمک نکند و یا دست سوء استفاده کنندگان را منابع کشور قطع نکند، این نمایش‌ها برای جامعه سودی ندارد.

جلسه سؤال از رییس جمهور خوب، اما کمتر از حد انتظار بود

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که جزو اولین سؤال کنندگان از رییس جمهور بود، اما نظر دیگری دارد، وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا در مورد دستاوردهای سؤال از رییس جمهور گفت: چنانکه انتظار می رفت، جلسه سوال و جواب در راستای قانون اساسی و در چهارچوب مصالح کشور صورت گرفت.

وی افزود: برگزاری این جلسه همچنین به حفظ اعتماد عمومی مردم به نظام و اقدام در جهت تثبیت اعتماد مردم به نظام کمک کرد. سوالات نمایندگان در چارچوب قانون و در نهایت انصاف و عدالت مطرح شد و رییس جمهور با متانت و صبر جواب دادند.  همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ :«ای جلسه نشانه‌ای از دموکراسی دینی بود».

نماینده مردم اصفهان گفت: البته ما انتظار داشتیم در این جلسه، آقای رییس جمهور برنامه های اقتصادی که دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم پیش رو دارد را مطرح کنند. هر چند این اقدام صورت نگرفت، اما امیدواریم دولت نظرات سوال کنندگان که نظرات مجلس و چکیده ای از انتظارات مردم است را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

صحبت‌های رییس جمهور تکرار مواضع قبلی وی بود

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در رابطه با جلسه سؤال از رییس جمهور، ضمن اعلام رضایت از فضای کلی حاکم بر مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار ایمنا گفت: فضای این جلسه و آرامش حاکم بر آن نشان دهنده بلوغ بالای سیاسی نمایندگان بود، اما در این جلسه چیز جدیدی از سوی رییس جمهور در زمینه سؤال‌های مطرح شده شنیده نشد، صحبت‌های رییس جمهور تکرار مواضع قبلی وی در مصاحبه با رسانه‌های دیداری و نوشتاری بود.

کد خبر 352193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.