بایدها و نبایدهای طرح تفصیلی اصفهان

یک کارشناس شهرسازی گفت: طرح‌های تفصیلی بر اساس طرح جامع شهر تهیه می‌شود و ضوابط تراکمی، جمعیتی و کاربری های شهری را به صورت دقیق و جزئی مورد بررسی قرار می‌دهد.

الهام ناظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های تفصیلی بر اساس سند بالادستی که طرح جامع نامیده می‌شود، تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل اینکه طرح‌های جامع در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ سال تکمیل و اجرایی می‌شود، ممکن است مشخصه‌های شهری در این بازه زمانی تغییر پیدا کند، بنابراین این طرح‌ها به طور معمول نیازمند بازنگری است، البته طرح تفصیلی دقیق‌تر تهیه شده و با واقعیت‌های موجود شهری همخوانی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در برخی موارد طرح جامع تهیه شده چندان کامل نیست و به دنبال آن طرح تفصیلی نیز ممکن است، جامع و کامل نباشد، بنابراین با رویکرد راهبردی استراتژیک، طرح جامع باید با توجه به شرایط روز تهیه تا کمبودهای موجود در طرح تفصیلی نیز رفع شود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به مشکلات تهیه طرح تفصیلی گفت: برای تهیه طرح‌های تفصیلی به ویژه در شهرهای بزرگ ممکن است تعداد مشاورانی که بر روی طرح تفصیلی کار می‌کنند سه یا پنج نفر باشد، بنابراین اگر هماهنگی لازم بین این تهیه‌کنندگان ایجاد نشود؛ کلیت طرح از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار نخواهد بود.

ناظمی زمان‌بر بودن تهیه طرح‌ها و نبود ضمانت اجرایی را از دیگر مشکلات طرح‌های تفصیلی برشمرد و اضافه کرد: تهیه طرح تفصیلی ممکن است هفت تا هشت سال زمان ببرد و بدیهی است که در طول این سال‌ها اطلاعات اولیه برای تهیه طرح تغییر پیدا می‌کند، بنابراین هرچه مدت زمان تهیه و تصویب طرح کوتاه‌تر باشد، طرح تفصیلی از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازه زمانی برای بازنگری بر طرح تفصیلی باید کوتاه‌تر باشد، پیشنهاد داد: می‌توان طرح‌های جزئی‌تری با عنوان «طرح‌های موضعی و موضوعی» بر اساس طرح‌های تفصیلی تدوین کرد که با شرایط روز همخوانی بیشتری داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر طرحی برخلاف ضوابط مطرح شده در طرح تفصیلی اجرا شود، موضوع در کمیسیون ماد پنج مطرح و به آن رسیدگی می‌شود در واقع تمام طرح‌هایی که مغایر با ضوابط طرح تفصیلی است از سوی این کمیسیون بررسی خواهد شد.  

ناظمی تصریح کرد: مدیران و مسئولان شهری باید طرح تفصیلی را به عنوان یک سند بالادستی بپذیرند و با طرح‌هایی که برخلاف آن است، مخالفت کنند، به عنوان نمونه درصدی که از ساختمان‌ها به فضای سبز اختصاص می‌یابد با درصد مشخص در طرح تفصیلی مغایرت دارد و به کاربری‌های دیگر تبدیل می‌شود، بنابراین بدنه مدیریت شهری نیز باید خود را متعهد به اجرای این طرح بداند.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی مورد نیاز برای تهیه این طرح‌ها ضعیف است، گفت: یکی از نقاط ضعف این طرح‌ها توجه نکردن به خرده اقلیم‌های شهر است، به عنوان مثال ناژوان و منطقه مرکزی شهر اقلیم متفاوتی دارد که باید در طرح تفصیلی و طرح های جامع شهری این مهم لحاظ شود این در حالی است که اکنون داده‌های اقلیمی به طور کلی برای شهر اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ناظمی افزود: البته اطلاعات کالبدی شهر به طور دقیق‌تری به وسیله مشاوران برداشت می شود، اما برخی موارد مثل اطلاعات جمعیتی و اقلیمی ناقص و ناکافی است، بنابراین تا زمانی که اطلاعات مورد نیاز برای تهیه طرح ناقص باشد، طرح تفصیلی نیز ناقص و از جامعیت لازم برخوردار نخواهد بود.

کد خبر 351142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.