زیباترین شهر جهان یک آسمانخراش هم ندارد!

وب سایت آمریکایی"World Chacha"، متخصص گردآوری لیست بهترین مکان‌های مسافرتی دنیا، پس از روم، بوداپست مجارستان را زیباترین شهر جهان معرفی کرد و این در حالی است که ونیز، فلورانس و پاریس جایگاه‌های سوم تا پنجم این لیست را به خود اختصاص دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بوداپست با وجود داشتن جذاب‌ترین دکوراسیون حمام جهان در "گِلِرت"، زیباترین ایستگاه مترو "زِنت گِلِرت"، پل زنجیره‌ای ارزشمند و نیز "قلعه بودا"  در جایگاه دوم در لیست ۱۰ شهر زیبای جهان در سال ۲۰۱۸ قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های این شهر سالن چهار فصل قصر گرشام، بانک پس انداز پستی، مجلس شورای ملی و خیابان آندریسی هستند. این شهر که سرمایه مجارستان در معماری و هنر خوانده می‌شود به خاطر شاهکارهای معماری‌اش در دنیا کاملا شناخته شده است، همچنین هنرهای آشپزی بی‌همتای مردم بوداپست پاسخگوی هر ذائقه‌ای است که البته در کنار زندگی بی نظیر شبانه این شهر، تجربه فراموش نشدنی را برای مسافران فراهم می‌آورد. 

از دیگر نکات جذاب در این شهر، قابلیت دیدن تمام نقاط شهری است؛ بدین صورت که از ابتدا تا انتهای شهر را می‌توان به راحتی تماشا کرد، چرا که ساختمان‌ها نمی‌توانند بلندتر از ۹۶ متر ساخته شوند و به این ترتیب، آسمانخراشها در این شهر جایی ندارند. در کل بوداپست شهری است که میتوانید از بیشتر مناظر آن بدون پرداخت هیچ هزینه ای لذت ببرید؛ به راحتی می‌توان روی پل زنجیره‌ای رفت، از کلیسای "سنت استفان" دیدن کرد، در ساحل "دانوب" به تماشای منظره پانورامیک زیبای "بودا"و "پست" نشست و از زیبایی‌های کم نظیر این شهر لذت برد.

لازم به ذکر است که علاوه بر داشتن رتبه دوم از میان زیباترین شهرها، شاخص‌ها بیانگر آن هستند که بوداپست پنجمین رتبه در میان شهرهایی با سریع‌ترین رشد و توسعه اروپا را دارد. روند صنعتی شدن این شهر رشد چشمگیری دارد که نتیجه حاصل از آن، شرایط وحشتناک برای زندگی خواهد بود، لذا دولت اقدام به ایجاد تحولات امیدوارکننده‌ای کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین فضاهای عمومی، پارک‌ها، موزه‌ها، ساختمان‌های دانشگاه و امکانات ورزشی جدید اشاره کرد.

زیباسازی مناظر شهری؛ اولویت بوداپست

یکی از برجسته‌ترین طرح‌های مدنظر در راستای تحولات شهری، بازسازی میدان پر تردد و تخریب شده "Nyugati" و تبدیل آن به فضایی ساده‌تر و نیز ایجاد فضای سبز بیشتر و همچنین ایجاد فضای شهری شفاف‌تر و منظم‌تر با از بین بردن پله‌های غیر ضروری ایستگاه راه آهن آن است. همچنین چندین هزار متر مربع پارک عمومی به ناحیه غربی "Nyugati Grund" در نزدیکی بلوار بزرگ و راه آهن Nyugati اضافه خواهد شد. برنامه دیگر دولت برای زیباسازی این شهر، بازسازی میدان کوچک "Szervita" به طراحی معمار مشهور عراقی "زاها حدید" و بازسازی کلیسای صومعه "سنت آن"  و ساختن گنجینه ارزشمندی چون خانه "Rózsavölgyi" با طراحی "Béla Lajta" است.

دولت همچنین در نظر دارد با کاهش منطقه پارکینگ اتوبوس‌ها، سطح فضای سبز شهر را گسترش دهد، ایستگاه‌های متروی زیرزمینی را بازسازی کند و برای دسترسی آسان به خیابان نسبت به احداث پله برقی و آسانسور اقدامات لازم را به عمل آورد. همچنین مسیر عبور دوچرخه‌ها را باز کرده و نیز مراحل آماده سازی ساخت ترمینال جدید راه آهن "cogwheel" را آغاز نماید. از دیگر طرح‌های امیدوارکننده دولت در راستای زیباسازی چهره شهر، بازسازی ساحل "Nehru" با احداث فضای سبز، باغ شناور، سالن ورزشی در فضای باز، میزهای شطرنج، مسیر سگ دوانی و نیز مسیر مسابقه دو می‌باشد. برنامه دولت در راستای احیای ساحل دانوب و بازسازی تالارهای "Hullam" در سواحل "Pesterzsbet"، شامل افزودن اسکله برای آفتاب گرفتن، تراس بوفه، زمین بازی‌های آبی، باغ‌های جمعی و پل دوچرخه سواری به منظور اتصال "Gubacs" با سواحل دانوب در سراسر جاده هلسینکی است. احیای "Orczy Garden" با افزودن امکانات ورزشی عمومی (رایگان برای استفاده از ساعات غیر از مدرسه)، امکانات ورزشی چند منظوره، استخر شنا و احداث دریاچه قایقرانی و نیز احیای پارک بزرگ شهر در برنامه توسعه شهری دولت قرار دارد.

همچنین بوداپست بزرگ‌ترین مرکز توسعه موزه اروپا را به خود اختصاص داده چرا که بازسازی و تکمیل تمام موزه‌های این شهر در برنامه آینده این شهر قرار دارد. برای مثال بازسازی موفق میدان Kossuth در سال گذشته، طراحی ساختمان جدید موزه عکاسی بوداپست و موزه معماری مجارستان را در بر می‌گیرد. همچنین بازسازی بسیاری از ساختمانهای تاریخی از جمله کاخ سلطنتی و میدان "Ferenciek" در برنامه دولت قرار دارد.

علاوه بر تمام این موارد، بوداپست در زمینه حمل و نقل نیز پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت که از جمله این موارد، اتصال جاده "Rákóczi" به جاده "Fehérvári" از طریق پل و با استفاده از تراموا شماره ۱، بازسازی خط تراموا شماره ۲، اتصال خطوط تراموا در بوتا، بازسازی بخشی از جاده "Üllōi" ساختن گذرگاه ساساد و معرفی تدریجی بلیط‌های الکترونیکی است که می‌تواند بر سیستم حمل و نقل بوداپست تأثیری مثبت داشته باشد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار سرویس ترجمه ایمنا

کد خبر 350923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Parastesh ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    1 1
    خیلی خیلی عالی جامع و کامل
  • فاطمه دهقان IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    1 1
    بسیار مطلب عالی و آموزنده ای بود. تشکر از خبرنگار خانم مریم زمانی