اپیدمی مصدومیت ورزشکاران کلیدی ایران پیش از آغاز رویدادهای جهانی و آسیایی

در تاریخ ورزش ایران بارها شاهد بودیم که ورزشکاران حرفه ای و کلیدی رشته های مختلف به دلیل آسیب دیدگی حضور در رویدادهای جهانی و آسیایی را از دست می دهند. اما به راستی دلیل این موضوع چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به رقابتی که در مسابقات و رشته های ورزشی مختلف بین ورزشکاران وجود دارد طبیعی است که بر اثر برخورد بین آنها آسیب دیدگی های مختلفی برای ورزشکاران به وجود آید. علاوه بر برخورد فیزیکی بین دو ورزشکار ممکن است دلیل آسیب دیدگی یک ورزشکار خستگی، فشار بیش از حد در یک فعالیت، آمادگی نامناسب فیزیکی، دردهای کهنه، عدم آمادگی عصبی عضلانی ورزشکار، استاندارد نبودن امکانات و... باشد.

لیکن با توجه با موارد مذکور تمام تمرکز مربیان سعی بر کاهش این آسیب ها و حفظ آمادگی ورزشکاران است تا بتوانند از آنها در بالاترین سطح ممکن استفاده کنند. اما واقعا چرا در این روزها حرفه ای ترین و یا شاید کلیدی ترین ورزشکاران در نزدیکی زمان برگزاری مسابقات و یا اعزام به رقابت ها دچار آسیب دیدگی می شوند؟ 

قبل از هر توضیحی نیاز است مجدداً بر طبیعی بودن آسیب ها در ورزش حرفه ای تاکید شود. اما آنچه در بررسی دلیل این پدیده دارای اهمیت است، مروری بر کلمات موجود در  سوالی بالا است! 

ورزشکاران حرفه ای: وقتی صحبت از ورزشکار حرفه ای به میان می آید فرض بر این است که این فرد، تغذیه و استراحت کاملاً اصولی داشته و از لحاظ تکنیک اجرای مهارت های ورزشی در بالاترین سطح قرار دارد و تمام پیش نیازهای مورد نظر رشته ورزشی خود را دارد.

ورزشکاران کلیدی: منظور از ورزشکاران کلیدی افرادی هستند که از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی در یک تیم یا رشته ورزشی از آنها توقع بیشتری نسبت به سایرین وجود دارد. این توقع بیش از حد می تواند استرس، انگیختگی و انگیزه ورزشکار را بیش از حد افزایش داده و موجب شود وی بیش از حد توان در تمرینات به خود فشار آورده و همچنین کیفیت استراحت وی نیز کاهش یابد.

در این بین باید بررسی شود که آیا همانگونه که از این ورزشکار توقع بیشتری در اجرا وجود دارد برنامه خاصی جهت کنترل فشارهای ناشی از موارد فوق انجام شده است؟ 

به طور مثال یک روانشناس ورزشی می تواند به راحتی استرس و انگیزه این فرد را کنترل و به همین ترتیب احتمال آسیب دیدگی وی را کاهش دهد. چیزی که امروزه عموماً توسط مربیان، باشگاه ها و ورزشکاران توجهی به آن نمی شود!

آسیب دیدگی: غالب آسیب دیدگی هایی که در چهار ماه گذشته در دنیای ورزش برای ورزشکاران مختلف قبل از شروع رویدادهای مهم ورزشی رخ داده پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) بوده که می توان به دنی آلوز (بازیکن تیم ملی فوتبال برزیل)، کیمیا علیزاده (عضو تیم ملی تکواندو)، مرضیه عشقی(کاپیتان تیم ملی کبدی) اشاره کرد. البته بودند ورزشکارانی که در سال های گذشته و همین امسال براساس آسیب های دیگر رویدادهای جهانی یا تراز اول دنیا را از دست دادند که مجتبی جباری، هاشم بیک زاده، علی کریمی و حسین رضازاده از جمله آن ها بودند.

بر اساس بررسی های علمی انجام شده ۴۴ درصد آسیب های رباط صلیبی قدامی (ACL) بر اساس عدم آمادگی عصبی عضلانی ورزشکاران رخ داده است، بنابراین احتمالاً ارتباط مهمی بین آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی ورزشکاران کلیدی، قبل از اعزام آنها به مسابقات وجود دارد که نیاز به بررسی های علمی در این خصوص وجود دارد.

همچنین علاوه بر این، رعایت اصول تمرینی و کاهش و افزایش به موقع فشار تمرینات قبل از زمان برگزاری مسابقات توسط مربیان دارای اهمیت بسیار است که می تواند به آمادگی مطلوب ورزشکاران کمک کند تا ورزشکار در زمان کوتاهِ مانده به آغاز یک رویداد ورزشی با مصدومیت رو برو نشود.

یادداشت از: فرزاد زیدی، کارشناس ارشد علوم ورزشی

کد خبر 350451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.