۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
بی بهانه اهدا کنیم...

۱۰ الی ۲۰ دقیقه گذشت لازم است تا از خود اهدا کنید، تنها یک واحدی که به سه نفر جان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که بیماران با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند تنها چشمان منتظر و لب‌های دعاگو می‌تواند قلبی را بلرزاند که خالصانه خون خود را بی بهانه اهدا کند. گذشت و مهربانی شاخصه مردمان ایران و به ویژه اصفهان است، مردمانی که آوازه مهربانی‌شان از کرمانشاه تا ورزقان و از سوریه  تا عراق و فلسطین همواره جاری بوده است و در همه میدان‌های کمک به هم نوعانشان طلایه دار بوده‌اند.

مردمان این دیار در میدان رقابت اهدای خون نیز گوی سبقت را از دیگران ربوده‌ و به گفته مجید زینلی، مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از هر هزار شهروند اصفهانی ۲۷ نفر نسبت به اهدای خون اقدام می‌کنند. اما زینلی همچنان به استمرار و توجه بیشتر شهروندان اصفهانی نسبت به اهدای خون تاکید دارد و می‌گوید: مردم باید توجه داشته باشند که نیازمندان خون همیشه هستند چرا که اعمال جراحی هر روز انجام می‌شود و کودکان، زنان و مردان مبتلا به بیماری تالاسمی و هموفیلی هر روز چشم به در دوخته تا از قطره‌های زندگی بخشی که با عشق اهدا شده سهمی داشته باشند.

مراکز اهدای خون اصفهان این روزها حال و هوای خاصی دارد، لبخندی که بر لب‌های اهدا کنندگان خون جاری و عکس‌های سلفی که اهدا کنندگان با یکدیگر می‌گیرند حکایت از عشق روان در رگ‌های خونی دارد که می‌خواهند دیگران را در زنده بودن خود سهیم کنند.  

البته جمعیت مردان در این میدان بیشتر از زنان است و گویا هنوز هم سایه سنگین باورهای غلط اهدای خون برای زنان از سر بانوان این دیار برداشته نشده و کمتر نسبت به اهدای خون تمایل نشان می‌دهند البته مسئولان نبایددر این بین بیکار بنشینند و برای تشویق بیشتر زنان باید دست به دامان فرهنگ شوند.

گلایه‌ای از ناکافی بودن مراکز اهدای خون

میثم زارع، اهدا کننده خون ۳۶ ساله‌ای که به گفته خودش سالانه دو بار برای اهدای خون به مرکز انتقال خون اصفهان مراجعه می‌کند. او که معتقد است اهدای خون به سلامتی‌اش کمک قابل توجهی می‌کند، می‌افزاید: هر بار که خون اهدا می کنم گویا باری از دوشم برداشته می شود. حس خوبی دارم احساس سبکی می کنم و بر این باورم که اهدای خون دینی بر گردنم است که باید به شکرانه سلامتی‌ام ادا کنم.

این شهروند از دسترسی نا مناسب به مراکز اهدای خون در اصفهان گلایه دارد و می‌گوید: بارها دوستانم را برای اهدای خون دعوت کرده‌ام اما دوری به این مرکز آنها را از این کار منصرف کرده است.

مردی که از دوره صفویه تاکنون خون اهدا می‌کند

اما محمدعلی مجیری، اهدا کننده خون مستمری است که از دوره صفویه تاکنون در اصفهان خون اهدا کرده " متولد سال ۱۳۲۶ خمینی شهر هستم. گروه خونی‌ام –o است، اولین بار ۱۶ سالم بود که خون دادم و تا سال ۹۲، سالی دو تا شش بار خون می دادم. الان دیگه بازنشست شدم. بیماری قلبی دارم و خونم رو قبول نمی کنند".

او ادامه می‌دهد " من خیلی خون دادم اما از زمانی که اهدای خون تو کامپیوتر ثبت ‌شده تا حالا ۲۵۳ بار اهدای خونم ثبت شده، من رکوردار اهدای خون جهانم و دوست دارم اسمم توی کتاب گینس ثبت بشه، بارها هم خانوادم پیگیری کردن اما هنوز راه به جایی نبردند".

این اهدا کننده خون جلب رضای خدا با کمک به بندگان را تنها هدفش از اهدای خون عنوان می‌کند و می‌گوید" همیشه به جوونا و مخصوصاً اونایی که قمه می‌زنن توصیه می‌کنم به جای قمه زدن خون اهدا کنن تا به این کار هم به خودشون و هم به دیگران کمک کنن".

کد خبر 349665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.