تماشای ماه خونین توسط تلسکوپ مجازی میسر شد

در شامگاه جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ (۲۷ ژولای ۲۰۱۸) یک اتفاق نجومی بسیار زیبا رخ می‌دهد که طی آن، امکان مشاهده "ماه خونین" و سیاره مریخ در آسمان شب وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پدیده ماه خونی که از آن به عنوان ماه گرفتگی کلی قرن یاد می‌شود، خورشید، ماه و زمین بر روی یک خط قرار گرفته و سایه قرمز رنگ زمین بر روی ماه می‌افتد. این ماه گرفتگی در بیشتر نقاط جهان دیده می‌شود، به طوری که ساکنان بخش‌های بزرگی از قاره‌های اقیانوسیه، آفریقا، اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا نظیر ایران می‌توانند این پدیده زیبا را تماشا کنند و تنها بخش‌هایی از قاره آمریکای شمالی فرصت تماشای آن را ندارند.

اما خبر خوب این است که پروژه "تلسکوپ مجازی" امکان مشاهده این رویداد بی‌نظیر را به صورت آنلاین برای علاقه‌مندانی که امکان تماشای ماه گرفتگی را ندارند، فراهم می‌کند. بنابراین ساکنان شمال آمریکا میتوانند ماه گرفتگی را به صورت آنلاین از طریق دوربین livestream تماشا کنند. همچنین در نقاطی از زمین که آسمان ابری است، امکان مشاهده این پدیده به صورت مجازی وجود دارد. از آنجا که در این ماه گرفتگی، سیاره قرمز (مریخ) و خورشید در دو قسمت متضاد سیاره زمین قرار می‌گیرند، پدیده مقابله مریخ (Mars opposition) رخ می‌دهد. در نتیجه مریخ در نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین قرار می‌گیرد و ما می توانیم سیاره سرخ را بسیار درخشان در آسمان شب نظاره کنیم.

نکته جالب اینکه به دلایل جوی، ماه در حالت خسوف به رنگ قرمز دیده می‌شود. دلیل این موضوع این است که امواج بلند طیف خورشید که به رنگ قرمز هستند از جو زمین عبور کرده و باعث می‌شوند ماه در حالت خسوف به رنگ قرمز دیده شود. بنابراین در شامگاه امروز، علاقه‌مندان به نجوم علاوه بر ماه گرفتگی می‌توانند سیاره مریخ را نیز در پایین ماه مشاهده کنند.   گفتنی است افرادی که فرصت تماشای این پدیده زیبا را از دست بدهند، باید تا ماه ژانویه سال آینده منتظر بمانند و ماه گرفتگی بعدی را از قاره‌های اروپا و آمریکا تماشا کنند.

کد خبر 349372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.