جامعه به آنتی بیوتیک قوی نیاز دارد

کارگردان تئاتر "کوران" با بیان اینکه هنرمندان ذائقه مردم را عوض کرده‌اند، گفت: این خیانت است که من به خاطر اینکه مردم بخندند و پول بیشتری بگیرم در این حوزه فعالیت داشته باشم و از این موضوع سوء استفاده کنم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امید نیاز در نشست خبری تئاتر "کوران" که امروز _دوشنبه یکم مردادماه_ با همکاری خبرگزاری ایمنا در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، گفت: حالم در تئاتر اصفهان خوب نیست با اینکه با دیدن بدعهدی متولیان فرهنگی تمایلی به صحبت ندارم، اما آمده ام بگویم که تئاتر "کوران" آخرین کار من در اصفهان خواهد بود.

وی با بیان اینکه تئاتر، ویترین فرهنگ یک جامعه است، گفت: متاسفانه تعادل و بستری در این حوزه وجود ندارد و با اجرای تئاتر کوران احساس کردم، جامعه به آنتی بیوتیک قوی نیاز دارد.

نیاز با تاکید بر اینکه تئاتر باید تفکر برانگیز باشد، افزود: "کوران" فلسفه وجودی دارد و بر این تاکید می کند که انسان خودش باید معنا بدهد و دست به کار شود.

کارگردان تئاتر کوران که پیش از این با تئاتر "۱+۱" در جشنواره لهستان حضور داشت، اظهار کرد: هنرمندان ذائقه مردم را عوض کرده اند و این خیانت است که من به خاطر اینکه مردم بخندند و پول بیشتری بگیرم در این حوزه فعالیت داشته باشم و از این موضوع سوء استفاده کنم.

مسئولین فرهنگی از نو ساخته شوند

وی با بیان اینکه خوشبختانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کار همکاری کرد و هیچ سانسوری اتفاق نیفتاد، گفت: پیشنهاد من برای بهتر شدن این آشفته بازار این است که هنرمندان و مسئولان فرهنگی  خودکشی کنند و از نو ساخته شوند، این موضوع یک بار در کوبا اتفاق افتاد و آدم های بالای شش سال کوبایی کشته شدند و از نو ساخته شدند.

نیاز با بیان اینکه در شرایط حاضر گوشی تلفن و فضای مجازی رقیب هنرمندان به شمار می آید، گفت: در این اوضاع آشفته بازار فرهنگی و هنری، حتی کارهای ارحام صدر هم به فروش نمی رفت؛ در زمان ارحام صدر رقیبی به نام گوشی تلفن و فضای مجازی نبود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر همه سختی ها اجرای این تئاتر اتفاقات قشنگی هم داشت، افرادی با سندروم دان و اوتیسم در این تئاتر بازی می کنند که هیچ وقت شانس بازی نداشتند و این موضوع برای من افتخار است، به دلیل اینکه دِین خودم را به شهر ادا کرده و از پتانسیل های شهرم مانند محمدرضا ترابی و مهدی تقی‌پور استفاده کردم؛ هم‌چنین امیرمهدی اسلام‌پور بعد از تمرین هایی که با ما داشت و آموزش دید نقش کشیش را بازی می کند که نشان می دهد بعد از آموزش، خروجی هم داشته ایم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: من به دنبال هدف های کوچک هستم و خوشحالم که بازیگری که چند سال پیش می خواست خودکشی کند، الان روی صحنه تئاتر بازی می کند.

زاینده رود خشک، اندیشه های خشک

در ادامه این نشست، رویا بختیاری یکی از بازیگران تئاتر کوران با بیان اینکه اصفهان هنرمندان بسیار خوبی دارد، گفت: بدون اغراق می گویم که "امید نیاز" یک کارگردان طناز و حرفه‌ای است و به خاطر سیاست‌گذاری‌های اصفهان افرادی مانند امید نیاز حیف می‌شوند.

وی افزود: درست است که زاینده رود خشک شده اما اندیشه آدم‌های خوش ذوق هم خشک شده است؛ حدود ۲۰ الی ۲۱ سال است که بازی می‌کنم و افسوس می‌خورم که افرادی مانند "بهرام بیضایی" اسطوره ادبیات نمایشی را در ایران داشته باشیم اما از این نعمت به ویژه نسل جوان محروم باشند.

بختیاری خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت، استانداردهای دنیا را به روی صحنه آوردیم و اصلاً باورم نمی‌شود که افرادی در اجرای تئاتر کوران با ما همکاری دارند که قبلاً تجربه نمایش روی صحنه را نداشتند و این نشان می‌دهد که این افرادِ انتخابی سطح هوشی بالایی دارند.

وی ادامه داد: من زمانی بازرس خانه تئاتر بودم و اتفاقات بد زمانی برای تئاتر و نمایش رخ داد که بودجه تئاتر قطع شد.

کوران ذهن تماشاچی را قلقلک می دهد

یاسر خاسب، طراح حرکت تئاتر "کوران" نیز در این نشست اظهار کرد: در مملکتِ ما مردم یا گریه می کنند و یا می خندند که این نشان می دهد تعادلی وجود ندارد و هیچ چیز و هیچ کسی در جای خودش قرار ندارد. 

وی افزود: همیشه گفته اند که تشویق را گدایی نکن و بگذار نثارت کنند، اگر مکانی برای اجرا به ما نمی دادند، وسط زاینده رود بی آب و علف هم نمایش را اجرا می کردیم.

خاسب با بیان اینکه تئاتر کلاسِ انسان سازی است، گفت: مردم باید با تفکر، بهترین لحظات را برای خود ایجاد کنند و لذتی که با بقیه شریک شویم، بهترین نوع زندگی است.

وی گفت: من به دنبال انرژی بخشیدن هستم و جوانان با انرژی و تحرک بیشتری به روی صحنه می آیند و این انرژی را نیز به مخاطب منتقل می کنند. این نمایش، کم دیالوگ و پر تصویر است و در واقع ذهن تماشاچی را قلقلک داده و خلاق می کند تا خودشان کشف کنند.

کد خبر 349035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.