آشنایی با قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید و به اجرا درآمد.

به گزارش ایمنا، بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان فراهم کرده و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

تمام وزرات‌خانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود. در این راستا موظف هستند جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه‌های مصوب سالانه خود مناسب‌سازی کنند.

شهرداری‌ها موظف هستند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها، اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند، خودداری کنند.

سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارش اقدامات آنها را درخواست کند.

آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه به صورت مشترکً توسط وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران رسید.

کد خبر 348702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.