فرشاد: قانون گریزی در یک قدمی شهر است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: حواشی شهر به عنوان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی افرادی را در خود جای می دهد که به دنبال قانون گریزی و اقدامات سوء هستند از این رو در چنین مناطقی بحران ها تشدید می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه فرشاد صبح امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی زنان حاشیه شهر با عنوان «زنان خارج از متن شهر» که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: موضوع زنان و سکونت‌گاه های غیر رسمی یا فضاهایی که تعریف جدی از رفع مشکلات اجتماعی ندارد، مسئله مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

وی افزود: افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند از امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی و ... برخوردار نیستند که همین موضوع آسیبی به ساکنان چنین مناطقی وارد می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به اینکه محوریت خانواده زن است، هرگونه ناامنی در فضای عمومی، متوجه زنان خواهد شد، البته این تهدیدات برای تمامی رده های سنی امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: معمولا حواشی شهر به عنوان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی افرادی را در خود جای می دهد که به دور از قوانین به دنبال اقداماتی سوء هستند، به همین دلیل در چنین فضایی شاهد تشدید بحران ها خواهیم بود.

فرشاد با اشاره به عمده ترین آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای افزود: در این خصوص پژوهشی انجام نشده است، اما آسیب‌ها حلقه‌های متصل به هم هستند و بررسی این موضوع کاری سخت و غیرقابل تفکیک است.

وی اضافه کرد: برای تمامی آسیب ها نمی توان نسخه واحدی پیچید، اورژانس اجتماعی تنها خط ارتباطی بهزیستی با آسیب های اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی اضافه کرد: با توجه به اینکه این اورژانس بنا به تقاضای مردم خدمات ارایه می‌دهد و منبع اطلاعاتی موثقی برای بهزیستی است، اما اطلاعات آن کامل نیست، زیرا خدمات بنا به تقاضا ارایه شده است.

فرشاد با اشاره به مهم ترین آسیب ها تصریح کرد: طلاق، اعتیاد، بی بند و باری و حاشیه نشینی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی است که در مناطق حاشیه ای بیشتر شاهد آن هستیم و در سال های اخیر مقام معظم رهبری نیز بارها بر رفع این آسیب ها تاکید داشته اند.

وی با اشاره به ازدواج زودهنگام دختران در حاشیه های شهر افزود: در گذشته اگر در ازدواج های زودهنگام نیز مشکلی وجود داشت خانواده ها مانع بروز آن می‌شدند، اما در دنیای مدرن نگرانی خانواده ها از ازدواج دیر هنگام است.

مدیرکل بهزیستی استان در پاسخ به خبرنگار ایمنا در خصوص خروجی فعالیت خیریه‌ها در مناطق حاشیه ای اضافه کرد: خیریه ها در تامین منابع مالی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، اما باید مدیریت شهری و دستگاه های فرهنگی برنامه لازم را به خیریه ها بدهند تا بر اساس آن فعالیت کنند، البته یک بلاتکلیفی در خیریه ها وجود دارد، اما در صورت تعریف ساختار شاهد اثرگذاری لازم خواهیم دید.

وی گفت: نقش خیریه ها تامین نیازهای فیزیکی است و هیچ دستگاهی به این روال ایرادی نخواهد گرفت، باید مردم به این مناطق ورود کنند، یعنی هر انسانی خود را موظف بداند ارتباطی یکسان با مردم این مناطق و دیگران داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه باید در میان مردم این مناطق فکر کردن و مطالبه گری منطقی را نهادینه کرد، گفت: تداوم این روند منجر به توسعه ساختار مردمی می‌شود و می‌توان با کمک مردم محله خدماتی ارایه کرد.

فرشاد با بیان اینکه کارشناسان بهزیستی در برخورد با مشکلات حاشیه ای باید کاملا توجیه شده باشند، خاطرنشان کرد: این افراد باید برخورد یکسانی در برابر حاشیه نشینان داشته باشند تا بتوانند مشکلات آنان را رفع کنند.

کد خبر 348442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.