اسناد آمبولانس های وارداتی موجود است/وبا در جنوب کشور مشاهده نشد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا یک سال دیگر یعنی تا پایان تیرماه ۱۳۹۸، تعداد ۴۵ پروژه بیمارستانی با ظرفیت ۶۰۲۳ تخت و با متراژ زیربنای ۵۲۱ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۳۰۵۰۰ میلیارد ریال تکمیل و برای خدمت رسانی به مردم عزیز بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه  وزارت بهداشت با وجود بعضی محدودیت‌های مالی با پشتیبانی دولت و مجلس، در حال انجام اقدامات بسیار گسترده عمرانی برای خدمت رسانی به مردم ایران به ویژه در مناطق محروم ، با هدف گذاری ارائه خدمت به افراد با درآمد پایین و نیز، درآمد متوسط است، اظهار کرد: به عنوان مثال، ۱۶ پروژه بیمارستانی با ظرفیت ۱۴۶۳ تخت در ماه های اخیر افتتاح شده یا قابل افتتاح است. این ۱۶ پروژه بیمارستانی ۱۴۶ هزار مترمربع زیربنا دارند و ۷۳۱۵ میلیارد ریال هزینه احداث آنها بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همچنین تا یک سال دیگر یعنی تا پایان تیرماه ۱۳۹۸، تعداد  ۴۵ پروژه بیمارستانی با ظرفیت ۶۰۲۳ تخت کل و با متراژ زیربنای ۵۲۱ هزار مترمربع و با عملکرد اعتباری بالغ بر ۳۰۵۰۰ میلیارد ریال تکمیل و انشاالله برای خدمت رسانی به مردم عزیز بهره برداری خواهد شد.

حریرچی با اشاره به این که ۱۹ کلینیک ویژه شامل محل ویزیت پزشک و آزمایشگاه و رادیولوژی و سایر امکانات سرپایی با وسعت ۲۷ هزار و ۵۹۲ متر نیز، در ماه های اخیر افتتاح شده و یا قابل افتتاح است، گفت: تا یک سال دیگر ۴۴ کلینیک ویژه شامل کلیه امکانات سرپایی با وسعت ۱۶۳ هزار و ۴۳۸ متر مربع به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان این که مجموع اعتبار هزینه شده برای این ۶۳ کلینیک ویژه ۴۷۷۶ میلیارد ریال است، افزود: ارائه خدمات در تمام این مراکز با تعرفه دولتی و تحت پوشش بیمه و نظام ارجاع خواهد بود.

حریرچی ادامه داد:  همچنین اصلاح سیستم تاسیسات زیربنایی در ۴۰۰ بیمارستان بالای ۱۰۰تختخوابی و با ظرفیت ۷۰ هزار و ۲۴۰ تخت و با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال در فاز اول در دست اجرا است .

بهره برداری از ۲۸۲  خانه بهداشت روستایی

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که در حوزه بهداشت، ۲۸۲ خانه بهداشت روستایی به بهره برداری رسیده است، افزود: همچنین ۷۲ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۱۹۱ محل زیست پزشک در مناطق محروم و دور افتاده، ۹۸ پایگاه سلامت شهری و ۶۴ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و سایر مراکز بهداشتی مجموعا با زیربنای ۱۵۵ هزار و  ۴۰۰ متر مربع با هزینه کرد ۲۲۳۷ میلیارد ریال در ماه های اخیر به بهره برداری رسیده و یا قابل افتتاح است.

وی افزود: همچنین تا یک سال دیگر ۲۱۹۹ پروژه بهداشتی با زیر بنای ۴۵۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع و اعتبار ۶۴۷۱ میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید که شامل ۹۰۹ خانه بهداشت روستایی و ۱۸۲ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۵۹۸ محل زیست پزشک در مناطق محروم و دور افتاده، ۲۶۳ پایگاه سلامت شهری و ۱۹۵ مرکز خدمات جامع سلامت شهری است. سایر مراکز بهداشتی هم، شامل تسهیلات زایمان، آزمایشگاه، آموزشگاه بهورزی و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری است

تمام اسناد مربوط به واردات آمبولانس موجود است

حریرچی درخصوص موضوع  انتشار اسناد مربوط به وارادت خودرو نیزگفت: تمام اسناد مربوط به واردات آمبولانس، بیمه‌نامه وارداتی، گواهی ثبت آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گواهی شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ‏ایران، ثبت سفارش، نامه شرکت بازرسی به بانک، تصویب نامه هیات دولت برای واردات ۴۰۰ آمبولانس، قرارداد خرید و اسناد ‏دیگر برای ملاحظه خبرنگاران  موجود است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که برخی ها در نظام، دو آتیشه هستند و خارجی ها را بیشتر از داخلی ها قبول دارند، افزود:  در سیستم دولتی، ذی‌حسابی وجود دارد و اینطور نیست که قرارداد آمبولانس نوشته شود و تجهیزات دیگری وارد شود.

 در همه کشورها، آمبولانس به صورت یک خودرو شاسی تولید می‌شود

حریرچی با اشاره به این که در همه کشورها، آمبولانس به صورت یک خودرو شاسی تولید می شود و بعد روی آنها تجهیزات آمبولانس گذاشته می شود، گفت: بعد از اینکه بانک مرکزی و رییس انجمن ‏واردکنندگان خودرو گفتند اشتباه کردیم، برخی رسانه ها موضوع را رها نکرده و ادامه دادند.

وی افزود: باید توجه کرد که آیا مامور گمرک تفاوت آمبولانس و خودروی دیگر را نمی‌داند؟ برخی ‏صحبت‌ها به این معنی است که وزارت بهداشت، گمرک، بانک و غیره دزدی کردند. چه نفعی برای دامن زدن به این موضوع وجود دارد؟

حریرچی در ادامه در مورد تامین منابع مالی حوزه سلامت گفت: تامین منابع مالی سلامت شامل ایجاد یا تولید منابع، تجمیع منابع، خرید خدمات و تعریف یا تعیین بسته خدمتی است به طوری که تامین منابع سلامت به این ۴ عملکرد تقسیم می شود.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که ایجاد یا تولید منابع از منابع عمومی، خانوارها و تجارت‌ها و غیره کسب می‌شود، افزود: در قسمت تجمیع منابع، باید منابع پیش پرداخت شده را از حق بیمه یا از مالیات تجمیع کنیم  و این تجمیع منابع مالی باعث حمایت افراد از مخاطرات مالی شده و هیچکس تمام هزینه خدمات ضروری سلامت را به تنهایی پرداخت نکند.

حریرچی با بیان اینکه عملکرد اصلی بیمه بر همین اساس است، افزود: مردم پول ‏اندکی مطابق با توان مالی خود پرداخت می‌کنند و بیمه این هزینه را طوری طراحی می‌کند که بتواند جبران خسارت کند و در واقع این ‏خیر عمومی است و همه افراد جامعه از آن نفع می‌برند.

 وی با بیان اینکه خرید خدمات به معنی سازماندهی خدمات یا برنامه‌های سلامت است، گفت: تعیین بسته خدمتی مشخص می کند که چه خدماتی را تحت پوشش قرار می‌دهیم و به کدام گروه‌ها این خدمات تعلق می‌گیرد و چقدر از هزینه هر خدمت تحت ‏پوشش قرار می‌گیرد.

 سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این چهار عملکرد، ارتقا سلامت مردم، محافظت از مخاطرات مالی و افزایش رضایت مردم را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه در تولید منابع سلامت باید به این مساله توجه کرد که آیا هزینه باید ابتدا از مردم گرفته شود یا بعد از دریافت خدمات، گفت: در کشوری مانند انگلیس همه منابع سلامت از حق بیمه یا مالیات تامین می‌شود و بنابراین ترجیح این است که پرداخت‌ها قبل از ‏دریافت خدمات باشد و موضوع دیگر اختیاری یا اجباری بودن پرداخت حق بیمه است و دریافتی حق بیمه از افراد باید به صورت پیش ‏رونده باشد.‏

بیماری وبا در جنوب کشور مشاهده نشد

 حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد شیوع یا عدم شیوع بیماری‌های ناشی از آب آلوده در استان‌های جنوبی، گفت:  ‏در مقطع زمانی که آب آبادان و خرمشهر دچار مشکل شد، اگر کسی از این آب می‌خورد، ممکن بود دچار مشکلات بهداشتی و غیره ‏شود اما بیماری شدیدی اتفاق نیفتاده و فقط در رامهرمز تعدادی مسموم شدند و بیماری‌هایی مانند وبا بروز نیافته است.‏

 سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص زمان اعلام اسامی شرکت‌های دارویی و ‏تجهیزات پزشکی دریافت کننده ارز دولتی، افزود: به علت مطالبه افکار عمومی، پیش فاکتورها و پرفرم ها تایید و به بانک مرکزی ارسال می‌شود.

 وی افزود: به همین دلیل  وزارت بهداشت از بانک ‏مرکزی خواسته است که این اسامی را اعلام کند و اگر وزارت بهداشت هم از تخصیص ارز مطلع شود،  به صورت روزانه این اسامی را ‏اعلام می کند.

کد خبر 347997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.