آینه ای از تاریخ در "بزرگترین" ایستگاه خط یک مترو اصفهان

ایستگاه میدان امام حسین(ع) جزء ایستگاه‌های آخر خط یک قطار شهری اصفهان است که عملیات ساخت آن اول آبان ماه ۹۳ آغاز شد.

به گزارش ایمنا، علاوه بر جابه‌جایی گسترده تاسیسات شهری، مباحث میراث فرهنگی و تاریخی یکی از مهمترین دلایل تاخیر در احداث ایستگاه میدان امام حسین(ع) به شمار می‌رفت، زیرا علاوه بر مجوزهای سازمان میراث فرهنگی نیاز به هماهنگی‌های گسترده جهت شناسایی و حفظ آثار تاریخی احتمالی داشت. در این زمینه پس از جلسات متعدد کارشناسی و انجام چندین فصل مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی توسط سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، قسمت‌های زیادی از طراحی ایستگاه جهت حفظ آثار تاریخی بازنگری شد و در نهایت عملیات احداث کلید خورد.

در این ایستگاه طی کاوش‌های باستان‌شناسی آثار کانال تاریخی دوره صفویه، پایه‌های کاخ تاریخی کوشک جهان نما و آبراهه کوچکی در سطح میدان کشف شد؛ این مهم اتفاق خوبی بود که البته برای حفظ، مرمت و احیاء آثار مکشوفه اقدامات لازم انجام شد، آن‌چنان که در حال حاضر آثار مکشوفه به صورت حفاظت شده در ایستگاه مشهود و به نمایش گذاشته شده است.

مدیر پروژه ایستگاه امام حسین(ع) در این باره گفت: کشف آثار تاریخی در میدان امام حسین(ع) روند پیشرفت پروژه را تحت تاثیر قرار داد و از نظر برنامه زمان‌بندی شده تاخیرهایی به وجود آمد، همچنین با توجه به اینکه این ایستگاه در یکی از میدان‌های پر تردد شهر واقع شده و حدود ۸ خیابان به آن ختم می‌شود باید شیوه اجرای پروژه خاص تعریف می‌شد.  

هانی جان‌نثاری اظهارکرد: روش اجرای پروژه ایستگاه میدان امام حسین(ع)، «بالا به پایین» بود، زیرا باید میدان را زودتر آزاد و به ترافیک شهری باز می‌گرداندیم.

وی با بیان اینکه برای اجرای سازه ایستگاه با توجه به وجود آب‌های زیرزمینی از شمع‌های "سه کانت" که کار آب‌بندی را انجام و اجازه می‌داد ابتدا سقف اجرا و سپس حفاری در بخش زیرین انجام شود، استفاده شد، تصریح کرد: سقف این پروژه در ۱۱ فاز ترافیکی اجرا و فضای آن به ترافیک شهر بازگردانده شد و فعالیت‌ها زیر سقف ادامه پیدا کرد.

مدیر پروژه ایستگاه امام حسین(ع) ادامه داد: این ایستگاه در قالب دو قرارداد «سازه» و «نازک کاری» اجرا شد، مدت پیمان ۳۶ ماه بود که با فعالیت‌های شبانه‌روزی ظرف ۲۴ ماه تونل احداث شد و پس از ۳۲ ماه عبور قطار از ایستگاه را شاهد بودیم و بعد از ۴۰ ماه از زمان آغاز پروژه، مسافر به ایستگاه وارد شد.

وی مجموع اعتبارات هزینه شده در ایستگاه امام حسین(ع) را ۶۰ میلیارد تومان شامل ۴۱ میلیارد تومان قرارداد سازه و ۱۹ میلیارد تومان برای انجام نازک‌کاری اعلام و تصریح کرد: این پروژه در حال حاضر ۹۳ درصد پیشرفت داشته و نواقص در حال برطرف شدن است تا پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی تکمیل شود، البته بخش‌های تکمیل شده در حال بهره‌برداری است.

جان نثاری مهمترین شاخصه ایستگاه امام حسین(ع) را استفاده از معماری ایرانی و اسلامی دانست و گفت: این ایستگاه بزرگترین ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان و یک ایستگاه تقاطعی محسوب می‌شود، زیرا در آینده خط دو نیز از این ایستگاه عبور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایستگاه امام حسین(ع) دارای سه ورودی است که دو ورودی مورد بهره‌برداری قرار گرفته، افزود: یکی از ورودی‌ها سمت شمال شرق جنب خیابان سپاه و چهارباغ پایین، ورودی غربی سمت ساختمان جهان‌نما است که مسافرگیری در آن انجام می‌شود و ورودی سوم در جنوب شرق جنب خیابان باغ گلدسته و چهارباغ عباسی است که به دلیل مسایل مالی هنوز تملک نشده است.

کد خبر 347795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.